مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد تولید بیش از اندازه نوعی پروتئین در شدت التهابات پوستی پسوریازیس و بیماری‌های مفصلی ناشی از این بیماری نقش دارد.

پسوریازیس‎

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از ساینس‌دیلی نوشت: محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس‌وسترن در آمریکا مطالعات جدیدی را در زمینه بیماری پسوریازیس آغاز کردند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی و یک اختلال خودایمنی است که تکه‌های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس‌های نقره‌ای‌رنگ مهم‌ترین علائم آن است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می‌شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین این عارضه در اطراف ناخن و داخل دهان نیز دیده شده است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد مقدار بیش از حد نوعی پروتئین به نام ۶ KLK التهابات پوستی ناشی از پسوریازیس را تشدید می‌کند و همین پروتئین سبب می‌شود به مفاصل و استخوان‌های افراد مبتلا به این عارضه آسیب برسد.

براساس مطالعات انجام‌شده کاهش پروتئین ۶ KLK به میزان طبیعی در کاهش التهابات پوستی پسوریازیس و بهبود بیماری‌های مفصلی ناشی از این عارضه مانند آرتریت نقش بسزایی دارد.

عوامل مختلفی سبب تحریک و عود علائم پسوریازیس می‌شود؛ رژیم غذایی، نوشیدنی‌های الکلی، هوای سرد و خشک، استرس، اضافه وزن، سیگار و عفونت از مهم‌ترین علائم عودکننده این بیماری به شمار می‌روند.

مطالعات نشان می‌دهد هوای گرم و مرطوب بهار و تابستان در کاهش علائم بیماری موثر است و به رفع خشکی و خارش کمک می‌کند. از طرفی نور ملایم آفتاب نیز در این امر دخیل است و می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. البته نور آفتاب تابیده‌شده به محل زحم نباید شدید باشد، چراکه باعث تحریک پوست می‌شود و علاوه بر شدت علائم، می‌تواند احتمال ابتلا به شایع‌ترین سرطان پوست یعنی ملانوم را افزایش دهد. استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام پوست به غیر از محل زخم‌های ناشی از پسوریازیس هنگام قرار گرفتن در معرض نور ضروری است.

این عارضه قابل درمان نیست، ولی می‌توان علائم آن را کنترل کرد. پسوریازیس بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و ۱۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

کد خبر 520162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha