زمین لرزه تلنگری برای پایتخت‌نشینان و به‌خصوص ساکنان مناطق شمالی تهران است. گسل مشاء که از گسل‌های پرخطر است

بحران

همشهری آنلاین/ زهرا کریمی: این بار موجب لرزیدن روستایی در دماوند شد و به دنبال آن در فاصله‌ای کم، تهران را لرزاند. اما لرزه‌های این گسل در تهران چه خطرهایی برای ساکنان شمال تهران دارد و برای آرامش در این مواقع بحرانی چه‌کاری از دست ما برمی‌اید؟ این سؤالی است که «مجید محمودنیا» کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران پاسخ داده است.  
 

زلزله اخیر تهران نگرانی‌هایی را برای پایتخت‌نشینان و به‌خصوص شهروندان ساکن در شمال تهران باعث شده است. آیا برای رفع این نگرانی‌هاکاری از دست شهروندان برمی‌اید؟  
معمولاً شهرنشینان تنها به لحظه وقوع زلزله فکر می‌کنند و متأسفانه چالش بعد از زلزله نادیده گرفته می‌شود. آنچه در این مواقع برای مدیران شهری مهم است چالش‌های بعد از زلزله است که ایجاد بحران می‌کند و مهم‌ترین آن جابه‌جایی تأسیسات ساختمان و حوادث ناشی از آن است. زمانی که زلزله‌ای رخ می‌دهد ممکن است لوله‌های آب و گاز دچار شکستگی یا کابل‌های برق پاره شود و در این لحظه است که معمولاً بعد از زلزله انفجارهای پیاپی را شاهدیم. اگر در این مواقع بتوانیم شیرهای اصلی را ببندیم بهترین کار را انجام داده‌ایم. راه دیگر این است که شهروندان سنسور قطع کن گاز شهری را در ساختمان‌هایشان نصب کنند. این سنسورها برای همه ساختمان‌ها لازم است و می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از حوادث داشته باشد.  

 آنچه در زلزله‌های اخیر از شهروندان در شهر دیده شد ازدحام آنها در معابر و خیابان‌هاست. آیا این نوع فرار ترجیح دارد؟  
خیر. فرار هیچ توجیهی برای سالم ماندن از زلزله نیست. شهروندان آگاه باشند ازدحام در معابر، پمپ بنزین‌ها و پارک دوبل خلل بزرگی در امدادرسانی‌های شهری ایجاد می‌کند. شهروندان باید قبل از حادثه به فکر ایمنی و ایجاد امنیت باشند و مهم‌ترین‌کاری که هر شهروندی می‌تواند انجام دهد هوشیاری و آگاهی به امور در لحظه‌های بحران است تا مدبرانه شرایط را مدیریت کند.  

کد خبر 519996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha