مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی از قرارگیری ساختمان‌های مهم تهران بر روی گسل‌های زلزله هشدار داد و گفت: مخازن سوختی شهران بر روی گسل شمال تهران ساخته شده است.

مخازن سوخت

علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این که نقشه پهنه‌های گسلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و به شهرداری ابلاغ شد، اظهار داشت: قرار بر این است از حریم گسل‌ها با توجه به نقشه ارائه شده ساختمان‌های مهم و حساس مانند بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که نقش کلیدی پس از وقوع بحران دارند، ساخته نشوند.

وی افزود: حدود 10 الی 12 مصوبه در مورد نحوه اقدامات مرتبط با پهنه‌های گسلی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است.

بیت‌الهی با تاکید بر این که مخازن سوختی نباید در مجاورت گسل‌ها جانمایی شوند، گفت: در حال حاضر تعدادی از ساختمان‌های حساس تهران بر روی گسل‌های اصلی ساخته شده‌اند از جمله مخازن سوختی شهران که باید اقدامات فوری برای مقاوم سازی این تجهیزات سوختی در برابر زلزله انجام شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با بیان این که برای مقاوم‌سازی مخازن سوختی راهکارهایی با استانداردهای جهانی وجود دارد، ادامه داد: تمهیدات مهندسی وجود دارد که با استفاده از آن ساختمان‌ها در اثر جا به جایی و زلزله از هم گسیخته نمی‌شوند و ساختمان‌ها در برابر زلزله عملکرد آکاردئونی پیدا می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به جانمایی چند بیمارستان بر روی گسل‌های تهران گفت: همچنین چند بیمارستان بر روی گسل ساخته شده‌اند که به دلیل تاثیرات روانی و التهاباتی که ایجاد می شود از اعلام نام این مراکز درمانی و بیمارستان‌ها معذور هستم.

بیت الهی تاکی کرد: به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم که مقاوم سازی این بیمارستان‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

وی با بیان این که مسئولیت مقاوم سازی ساختمان‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها در برابر زلزله با وزارت راه و شهرسازی و مقاوم‌سازی مراکز انرژی بر عهده وزارت نفت است، گفت: همچنین مسئول مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در حریم گسل‌ها بر عهده دو نهاد سازمان نوسازی شهری در شهرداری تهران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در وزارت راه و شهرسازی است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با بیان این که از بیش از یک میلیون پلاک رسمی در شهر تهران، حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده واقع شده‌اند، گفت: از نظر جمعیتی 17 درصد جمعیت شهر تهران در همین بافت فرسوده متمرکز شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در داخل بافت فرسوده ممکن است که ساختمان‌های نوساز هم وجود داشته باشد اما به دلیل وجود معابر تنگ و کم عرض جزو بافت‌های فرسوده تلقی می‌شود.

وی با اشاره به میزان تاب آوری بافت‌های فرسوده در برابر زلزله گفت: اغلب ساختمان‌های بافت فرسوده ساختمان‌های بنایی هستند که در مقابل زلزله 5.5 ریشتر به بالا آسیب رسان هستند و سکنه این ساختمان‌ها در معرض جراحت جانی قرار می‌گیرند.

بیت الهی ادامه داد: این بافت‌ها در زلزله‌های 5.5 ریشتر ریزش خواهند داشت و تراکم جمعیتی در این محدوده بالا است و به دلیل معابر کم عرض امداد رسانی هم بسیار سخت است.

کد خبر 350949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha