سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

در نزدیکی بوستان تسلیحات ساختمان یک سینمای قدیمی وجود دارد که از سال‌ها پیش به مخروبه‌ای تبدیل شده و برای ساکنان محدوده دردسرساز است.

سینما

همشهری آنلاین_ فهیمه شیرازی: در نزدیکی بوستان تسلیحات ساختمان یک سینمای قدیمی وجود دارد که از سال‌ها پیش به مخروبه‌ای تبدیل شده و برای ساکنان محدوده دردسرساز است. ساختمان متروکه که از آن به نام سینما «رز» یاد می‌شود و روزگاری برای خودش بر و بیایی داشته حالا فرسوده شده و در کوچه‌پسکوچه‌های منطقه۸ پابرجاست. اهالی امیدوارند پیگیری‌های دیرینه‌شان برای احیای این مرکز فرهنگی سابق و متروکه امروز به ثمر برسد و این سینما دوباره سرپا و چراغ آن روشن شود. قدیمی‌های محله می‌گویند: «موضوع تخریب و بازسازی سینما رز حتی در شورای‌شهر به تصویب رسیده اما همچنان بلاتکلیف مانده‌ و امنیت ساکنان و عابران خیابان «سلیمی افضل» را به مخاطره انداخته‌است. »

  •  مالکیت ۳دانگ، ۳دانگ 

درباره قدمت سینمای متروکه رز، اختلاف نظر وجود دارد اما نقطه اشتراک همگی تعطیلی بیش از ۴ دهه این مرکز و مالکیت ۳دانگ ۳دانگ آن است که بخشی متعلق به یکی از سازمان‌های دولتی است و قسمت دیگر آن هم مالک حقیقی دارد. بر اساس آنچه درباره پیشینه این سینما آمده، این مرکز برای دو برادر بوده که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان آتش زدن سینماها از آتش خشم مردم بی‌نصیب نمانده و آسیب جدی دیده ‌است. چراکه در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های این سینما، مانند بقیه سینماهای شهر با آرمان‌های انقلابی مغایرت داشته و اهالی خواستار تعطیلی آن بودند. سینما رز از آن دوران تاکنون متروکه مانده‌است.  

  •  مخروبه و متروک

وسعت سینمای مخروبه را برخی حدود ۷۰۰ و بعضی‌ها هم ۸۰۰‌مترمربع عنوان می‌کنند اما هر اندازه که هست، این مجموعه اکنون متروک و به محلی برای جولان جانوران موذی تبدیل شده‌است. «امیر احمدی»یکی از ساکنان محله دراین‌باره می‌گوید: «از چند سال پیش که در این خیابان ساکن شده‌ایم، این ساختمان متروک را می‌بینم. این ملک که ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی چند منظوره را دارد، اکنون بی‌استفاده و نازیبا در گوشه‌ای از محله افتاده‌است که با تغییر کاربری آن می‌توان بخش بزرگی از کمبودهای این محله را جبران کرد. » او می‌افزاید: «در شرق تهران سینما کم است و احیای اینجا می‌تواند کمک خوبی در توسعه مراکز فرهنگی و هنر هفتم در این محدوده باشد. »

کد خبر 519379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha