جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 48 ساعت پس از پایان جلسه اضطراری اتحادیه عرب درمورد لبنان، ظهر دیروز کمیته عربی کمک به حل بحران سیاسی- امنیتی لبنان، از طریق فرودگاه بین‌المللی بیروت وارد لبنان شد.

این کمیته به ریاست حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و با حضور عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب،   از سوی اتحادیه عرب،  مامور شده است با سران گروه حاکم و مخالفان دولت لبنان گفت وگو کند.
وزیران خارجه اردن، امارات،بحرین، الجزایر، جیبوتی،عمان،مغرب و یمن نیز عضو این کمیته هستند.

فوزی صلوخ، وزیر خارجه لبنان،  سفیران چند کشور عربی دارای نماینده در این کمیته،   وفیق شقیر، رئیس دستگاه امنیتی فردوگاه بیروت،   مسئول دستگاه امنیتی قطر که روز سه شنبه وارد لبنان شد و برخی شخصیت‌های سیاسی دیگر از اعضای کمیته استقبال کردند.

شبکه نیو‌تی‌وی به نقل از فوزی صلوخ،  وزیر خارجه لبنان گزارش داد، هیأت عربی هیچ راه‌حلی با خود نداشته و تنها برای گفت‌وگو با رهبران لبنانی آمده است. صلوخ همچنین از احتمال لغو 2 مصوبه جنجالی دولت خبر داد.  کاروان دیپلماسی جهان عرب پس از دیدار با نبیه بری بدون هرگونه اظهارنظری به کاخ‌نخست‌وزیری و به ملاقات فواد سنیوره رفت.

از سوی دیگر سنیوره که به شدت از سوی محافل امنیتی غربی و عربی درمورد سفر به خارج از کشور به‌دلیل احتمال  بازنگشتن به بیروت برحذر است، در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت تنها اشتباه دولت در این بود که گمان نمی‌کرد حزب‌الله از سلاح خود در داخل لبنان استفاده کند.

خبر دیگری نیز رسانه‌های غربی به نقل از یک دیپلمات منتشر کردند مبنی براینکه احتمالا دولت فواد سنیوره بعد از سفر بوش به منطقه سقوط می‌کند. در این گزارش آمده است: این دولت از نظر نظامی سقوط کرده چون در حال حاضر در تیررس احزاب مخالف است و احزاب مخالف از نظر نظامی بر بیروت تسلط یافته‌اند.

خبر دیگری که دیروز در بیروت برسر زبان‌ها افتاد عزیمت شماری از افسران آمریکایی از طریق قبرس به مقر سفارت آمریکا در منطقه عوکر لبنان بود. این خبر در کنار حضور ناو آمریکایی ترومن در سواحل لبنان نشان از افزایش آمادگی امنیتی آمریکایی‌ها همزمان با افزایش تنش‌های بیروت دارد.

همچنین پایگاه خبری المنار فلسطین در خبری نوشت که آمریکا با همکاری کشورهای عربی و غربی در تلاش است تا با فشار بر افسران ناهماهنگ با حکومت سنیوره ضمن پاکسازی ارتش لبنان از وجود چنین افسرانی برخی از شبه نظامیان وابسته به هم پیمانان خود در لبنان را وارد ارتش کند و پس از تشکیل ارتشی از شبه نظامیان غربگرا و تجهیز آن با سلاح های پیشرفته آمریکایی، فرانسوی،   عربی و اسرائیلی اقدام کند.

استعفای 40 افسر ارشد ارتش
دیروز اتفاق دیگری هم در عرصه امنیتی افتاد وغسان‌بلعه، دستیار رئیس سازمان اطلاعات ارتش و 40 نفر از افسران هوادار طرفداران دولت در اعتراض به چگونگی برخورد ارتش با حوادث بیروت و مناطق دیگر استعفاء دادند.این امر واکنش سریع میشل سلیمان را درپی داشت و وی در پیام‌های شخصی و جداگانه خطاب به افسران ارتش لبنان گفت: آنچه در خیابان‌های لبنان رخ داد،  جنگ داخلی واقعی بود و هیچ ارتشی در جهان نمی‌تواند جنگ داخلی را قلع و قمع کند. وی خطاب به افسران ارتش گفت: نباید به کسانی که با امنیت لبنان بازی می‌کنند، اجازه دهید تا این میهن پرتنوع از نژادها و طوایف را بازیچه خود قرار دهند.

کد خبر 51930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز