چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

۲۶ ماه پس از گذشت سفر هیأت دولت به استان چهارمحال و بختیاری – از مجموعه دور اول سفرهای استانی رئیس جمهوری – نوبت به حضور کاروان ۲۷ نفره خبرنگاران در این استان و به اصطلاح پیگیری روند اجرایی شدن مصوبات هیأت دولت رسیده‌است.

برنامه‌ بازدید خبرنگاران از اجرایی شدن مصوبات دور اول سفرهای استانی هیأت  دولت از مرداد ماه سال گذشته و به ابتکار علی سعیدلو، معاون اجرایی رئیس جمهوری آغاز شده است.

مرداد ماه سال گذشته پس از گذشت ۱۸ ماه از آغاز سفرهای رئیس جمهوری و هیأت دولت به مناطق مختلف کشور، علی‌سعیدلو با ابتکاری، برنامه حضور کاروان‌های خبری را در استان‌ها فراهم کرد.

وی در آن زمان با بیان اینکه تاکنون مسئولان کشور صرفا به ارائه اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و خدمات دولت بسنده کرده‌اند ابراز امیدواری کرد که اعزام گزارشگران و خبرنگاران به استان‌هایی که پیشتر محمود احمدی‌نژاد و هیأت  دولت به آنجا  گام نهاده‌اند، بتواند گزارش‌هایی توصیفی و عینی از اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف به دست دهد؛ اگر چه سعیدلو در همان زمان اظهار داشت که این مهم در چارچوب یک وظیفه ملی و فارغ از هرگونه انگیزه سیاسی انجام می‌شود.

پیش از این کاروان رسانه‌ای به ۱۱ استان کشور به منظور پیگیری اجرایی شدن مصوبات هیأت  دولت اعزام شده بودند. نخستین گروه خبرنگاران، ۲۲ مردادماه سال گذشته عازم سیستان و بلوچستان شدند.

زنجان مقصد بعدی بود. ایلام، قزوین، خراسان‌جنوبی، همدان، بوشهر، قم، هرمزگان، خراسان‌رضوی و آذربایجان شرقی در گام‌های بعدی قرار داشتند و چهارمحال و بختیاری دوازدهمین مقصد خبرنگاران بود که ۲۱ اردیبهشت سال جاری این سفر انجام شد.

سفر رئیس جمهوری به همراه هیأت دولت به استان چهارمحال و بختیاری در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ صورت گرفت. تصویب ۱۰۰ مصوبه و ۷۷ توافقنامه بین وزارتخانه‌ها و وزیران استانی ماحصل حضور هیأت  دولت در بام ایران بود. این استان با ۱۶۵۳۳ کیلومتر وسعت طبیعت‌بکری را در میان رشته کوه های زاگرس به صحنه کشیده است.

آثار تاریخی استان از جمله کتیبه‌های تاریخی فاتحان تهران در دوره مشروطیت که بر دیواره کوهی در روستای ده‌چشمه نقش بسته است، قلعه سردار اسعد بختیاری که از رهبران جنبش مشروطه‌خواهی بود، قلعه امیر مفخم، قلعه نصیرخان سورک، مسجد اتابکان، پل زمانخان (یکی از خوانین ایل قشقایی) در کنار طبیعت دست ناخورده آن مثل تالاب بین‌المللی چغاخور و آبشارهای معروف از جمله آبشار شیخ علیخان، و آتشگاه و چشمه سرداب، این استان را تبدیل به یکی از پتانسیل‌های بزرگ گردشگری کرده است.

در هر حال ۳۹ طرح در برنامه بازدید ۳ روزه خبرنگاران از این استان گنجاده شده بود که
طرح‌‌های تونل ۴ بانده  شهرکرد – باغبادران، کارخانه سیمان شهرکرد، کارخانه تولید فولاد ۸۰۰ تنی، کارخانه تولید ورق خودرو، انتقال آب سبزکوه به سد چغاخور، فرهنگسرای شهرکرد، بیمارستان آیت‌الله کاشانی، تکمیل مصلای بزرگ امام خمینی، سایت پتروشیمی و تکمیل طرح  سد کارون از مهم ترین آنها بود.

بگذریم از اینکه طرح مطالعاتی بسیاری از طرح ‌ها و کلنگ‌های احداث آنها از سال‌ها قبل شروع شده و اختصاص اعتبار در سفر اسفند ۸۴ هیأت دولت باعث تسریع در روند تکمیلی
طرح ‌های مورد بحث شده است.

اگر چه بودند طرح  و مصوباتی که به دلایلی قابلیت اجرا پیدا نکرده‌اند. مثل مصوبه کشتارگاه صنعتی دام جونقان که به علت به توافق نرسیدن وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه عشایری کشور اجرا نشده یا مصوبه افزایش پروانه‌های فرودگاه شهرکرد تا ۷ روز هفته که نه تنها افزایش نیافته بلکه از ۴ پرواز به ۳ پرواز کاهش یافته است.

مصوبه توسعه و تکمیل پوشش شبکه‌های رادیویی موج متوسط و همچنین تامین خوابگاه های دانشجویی با اولویت خوابگاه دختران از دیگر مصوبه‌هایی بوده است که پیگیری‌های مسئولان ذی ربط در این استان برای اجرایی کردن آن هنوز هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است و قطعا در دور دوم سفر هیأت  دولت به این استان که به گفته احمدی‌نژاد برای پیگیری مصوبات دور اول انجام می‌گیرد این مصوبات مورد بازبینی و تاکید مجدد قرار خواهد گرفت.

رجبعلی صادقی، استاندار چهار محال و بختیاری در خلال بازدید از یکی از طرح‌های این استان تاکید کرد که بیشترین مصوبات دولت در این استان در بخش صنعت بوده، از جمله ۲ واحد پتروشیمی که یک واحد آن در سفر اول رئیس‌جمهوری تصویب شد و واحد دیگر  قبل از آن کار خود را شروع کرده بود. کارخانه فولاد نیز از دیگر مصوباتی بوده که در سفر دوم رئیس‌جمهوری خواستار افزایش ظرفیت تولید آن هستیم.

صادقی اظهار داشت: از ‌١٠٠ مصوبه استانی دولت ‌٦٨ درصد آن اجرا شده، ‌٢٨ درصد در حال اجراست و ‌٤ درصد در دست پیگیری است. با این وجود خارج از انصاف است اگر نگوییم برای بیش از 75 درصد مصوبات به هر ترتیبی اعتباری اختصاص یافته و در حال اجرایی شدن هستند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

تونل شهرکرد به اصفهان

طرح جاده ۴ بانده شهرکرد- باغبادران اولین طرحی بود که در این استان مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت. بنا به گفته سیف‌الله کریمی، مدیرکل راه و ترابری این استان، مطالعات اولیه این طرح از سال ‌٨٣ آغاز شده است.

محور این طرح دارای تونلی به طول ‌١٣٠٠ متر و ۲ قطعه راهسازی هر کدام به طول ‌٨ کیلومتر است که از محل اعتبارات استانی در سال ‌٨٣ شروع و با سفر هیأت  دولت در سال ‌٨٤ و پس از سفر هیأت  دولت به این استان ۷۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مالی برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است.احداث این تونل از مسیر گردنه رخ انجام می‌شود و طول کلی طرح ‌١٨ کیلومتر است.

مدیرکل راه و ترابری استان چهارمحال  و بختیاری گفت: برآورد کلی طرح ‌١٥ میلیارد تومان است که تاکنون ‌٥/٧ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته و با تخصیص اعتبار در سال ‌٨٧ امید بهره‌برداری از این تونل و جاده تا پایان امسال می‌رود.

وی افزود: حدود ‌٦٥ درصد کار انجام شده و تمام نقاط حادثه خیز در این محور که دارای ‌١٧ الی ‌١٨ پیچ خطرناک است، مسطح می‌شود.

کارخانه سیمان و فولاد شهرکرد

کارخانه سیمان و فولاد شهرکرد از دیگر برنامه‌های گنجانده شده در بازدید خبرنگاران از اجرایی شدن مصوبات هیأت  دولت در استان چهارمحال و بختیاری بود.کارخانه سیمان شهرکرد  چند روز پیش از حضور خبرنگاران در این استان به بهره برداری رسیدو تقریبا به‌طور کامل راه‌اندازی شده است.

این کارخانه که در ۲۳ کیلومتری جاده شهرکرد، بروجن قرار دارد ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان با تیپ یک تا ۵ را داراست. برای تولید این مقدار سیمان حدود ۱.۶ میلیون تن مواداولیه استفاده می‌شود که ۹۸ درصد این مواد در جوار کارخانه و از منابع خود استان قابل تامین است.

به گفته بیژن شیخ‌الاسلامی، معاون کارخانه سیمان شهرکرد در ۴ سال گذشته برای این طرح ‌١١٠ میلیارد تومان هزینه شده است. گفته می‌شود طرح مطالعاتی این کارخانه از ۲۰ سال پیش مطرح بوده، اما تا سال ۸۴ کار چندان شاخصی برای راه‌اندازی آن صورت نگرفته بود.

شیخ الاسلامی اظهار داشت که تا قبل از تاریخ سفر هیأت  دولت به این استان تنها ۱۸ درصد طرح تکمیل شده بود که ۸۲ درصد آن بعد از اسفندماه ۸۴ تکمیل شده است.

معاون کارخانه سیمان شهرکرد عنوان کرد که این استان از نظر سیمان خودکفا خواهد شد و طرح‌هایی مانند سد کارون ‌٤ نیز از مصرف‌کنندگان این کارخانه خواهند بود.

انتقال آب سد چغاخور و اعتراض ساکنان

بعد از ظهر اولین روز  بازدید خبرنگاران از روند اجرایی شدن مصوبات هیأت  دولت در استان چهارمحال و بختیاری همراه شد با اعتراض جمعی از عشایر و کشاورزان روستاهای اطراف سد چغاخور. جمعی از ساکنان آبادی‌های اطراف سد چغاخور در اعتراض به زیر آب رفتن زمین هایشان از اول صبح منتظر حضور خبرنگاران، استاندار و تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهوری بودند تا گلایه خود را در رسانه‌ها منعکس کنند  یا در همان جا با مسئولان در میان بگذارند. این مردم با تجمع در مقابل این سد، خواستار پرداخت‌نشدن پول زمین‌هایی شدند که برای توسعه سد زیر آب رفته بود.

به گفته‌ آنها، برای توسعه سد، ‌١٢ روستا زیر آب رفته ولی پولی به آنها پرداخته نشده است که در این میان جوانفکر، مشاور رئیس‌جمهوری و استاندار چهارمحال و بختیاری با حضور در بین مردم توضیحاتی ارائه دادند.

به گفته استاندار چهارمحال و بختیاری  از آنجا که در اجرای این طرح به موقع درباره تملک زمین اقدامی نشده، مردم ناراضی هستند و چون از ‌٢٠ سال پیش این سد زده شده، تعیین تکلیف زمین‌های آنها مشخص نیست و نوعی بی‌اعتمادی از گذشته در بین آنها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: قرار بود 30 میلیارد ریال اعتبار برای تعیین تکلیف زمین‌های این کشاورزان و اهالی این روستاها تخصیص یابد که متأسفانه محقق نشده است.به گفته صادقی نشست‌های متعددی با مردم در این باره برگزار شده و3 راهکار، جایگزینی زمین‌های آنها، تامین آب زمین‌های کشاورزی و پرداخت پول به کسانی که مورد اول و دوم را نپذیرفته‌اند مورد تصویب قرار گرفته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین در جمع خبرنگاران درباره این سد گفت: بزرگ‌ترین دشت استان چهارمحال و بختیاری، دشت بروجن است که متأسفانه کم‌آب است و با وجود وضعیت خوب آب استان توزیع نامناسبی را در این حوزه شاهد هستیم که با طرح انتقال آب سبزکوه به سد چغاخور، آب بیشتری به دشت بروجن خواهد رسید.

به گفته وی  طرح انتقال آب از زیربنایی‌ترین طرح‌ها برای مصارف آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی خواهد بود. استاندار در ادامه توزیع طرح انتقال آب سفیدکوه به سد چغاخور گفت: این سد دارای ظرفیت ذخیره حدود ‌٤٥ میلیون متر مکعب آب است و ظرفیت آن پس از تکمیل به 120 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

فرهنگسرای شهر کرد و بیمارستان آیت‌الله کاشانی

در دومین روز بازدید خبرنگاران از روند اجرای مصوبات استانی سفر دولت به چهارمحال و بختیاری، خبرنگاران صبح یکشنبه(22 اردیبهشت) از طرح در حال اجرای فرهنگسرای شهرکرد بازدید کردند.

زیربنای این طرح 7 هزار و 600 متر است و از تیرماه سال 83 عملیات اجرایی آن شروع شده.در سال 84 و در خلال سفر هیأت  دولت به استان 10 میلیارد ریال از 29 میلیارد ریال اعتبار آن اختصاص یافت. برای بهره‌برداری کامل این طرح 35 میلیارد ریال دیگر هزینه نیاز است. این طرح دارای 2 سالن اجتماعات 1000و 500 نفری با یک کتابخانه 500 متر مربعی است که به گفته رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اگر اعتبارات آن داده شود پیش‌بینی می‌شود تا سال 88 به بهره‌بردرای برسد.

خبرنگاران همچنین از بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد بازدید کردند که به گفته مصطفی هاشمی مسئول گروه فنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد این طرح از سال 78 آغاز به کار کرده ولی تا سال 84 تنها 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته هاشمی این طرح بزرگ‌ترین طرح گروه فنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است که در 3 مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن 21 هزار و 700 متر زیربنا و مرحله دوم 3 هزار متر زیربنا دارد.

وی با اشاره به اهمیت این بیمارستان از نظر انجام جراحی‌های تخصصی گفت:‌ تا کنون 77 درصد کار پیشرفت فیزیکی داشته و امید است سال 88 به اتمام نهایی برسد.
وی در پایان گفت: میزان اشتغال‌زایی این طرح تا کنون 800 نفر بوده که با اتمام این طرح 90 درصد مشکلات درمانی مردم استان چهارمحال بختیاری و به ویژه شهرکرد حل خواهد شد.

تکیمل مصلای بزرگ امام خمینی شهرکرد

محمد مهدیه،  مدیر اجرایی مصلی در توضیحات این طرح گفت: این مصلی در سال 76 با اندیشه و همت ناصری یزدی نماینده ولی فقیه بنا گذاشته شد. مساحت زمین مصلی 22 هزار متر و زیربنای آن 34 هزار متر است. ظرفیت گنبد و تراس‌های آن حدود 13 هزار نفر خواهد بود.

ویژگی خاص این مصلی این است که هیچ نقطه کوری نداشته و سخنران آن از تمام نقاط قابل دید است. گنبد میانی مصلی طراحی منحصر به فردی داشت که قابلیت انعکاس صدا را دارا بودتاکنون 4  میلیارد و 700 میلیون تومان برای تکمیل این مصلی هزینه شده و برای اتمام آن تا سال 1390 ،  11 میلیارد و 800 میلیون تومان دیگر نیاز است.

سایت کارخانه سیمان لردگان، کارخانه پتروشیمی و مرکز آموزش فنی حرفه‌ای، طرح تکمیل مسکن مهر، طرح باغ کاری و آب رسانی مریک، بیمارستان اردل و سد کارون 4 از دیگر طرح‌ها و مصوبات هیأت  دولت در سفر کابینه به استان چهار محال و بختیاری بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

این سفر بامداد روز سه‌شنبه به پایان رسید. اگرچه بنا به گفته خبرنگاران بومی استان، برخی مصوبات مثل تبدیل منطقه شیدا به منطقه گردشگری یا احداث 5 هزار هکتار باغ به‌دلیل مخالف وزراتخانه یا سازمان‌های ذی ربط بلاتکلیف مانده است.

یک انتقاد، یک پاسخ
 برچسب تبلیغاتی بودن به برنامه اعزام خبرنگاران انتقادی است که منتقدان دولت به این برنامه وارد آوردند، هر چند این انتقاد  از سوی علی‌اکبر جوانفکر و مهدی کلهر، مشاوران رسانه‌ای احمدی‌نژاد پاسخ گفته شد. مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری در سفر قبلی خبرنگاران که به استان آذربایجان شرقی صورت گرفته بود با بیان اینکه دولت نهم برخلاف ادعاهای موجود برای عوام‌فریبی به استان‌ها سفر نمی‌کند، تصریح کرد: این دولت برای به نمایش گذاشتن نتایج مصوبات استانی بدون هیچ‌گونه واهمه‌ای، خبرنگاران رسانه‌های مختلف را برای بازدید از نقاط مختلف کشور دعوت می‌کند تا آنها وضعیت سفرهای استانی را به اطلاع مردم برسانند. جوانفکر ضمن تقدیر از عملکرد برخی رسانه‌ها در قبال پوشش اخبار مصوبات هیات دولت و انتقاد از دیگررسانه‌هایی که در این زمینه همکاری مناسبی نداشتند، دلیل برگزاری سفرهای استانی خبرنگاران را اینگونه توضیح داد که در پی تذکر رهبر معظم انقلاب به ضرورت اطلاع‌رسانی از خدمات دولت نهم، فکر اعزام گروه خبری به استان‌ها برای بازدید از
طرح های مصوب ریاست جمهوری ابداع شد.

کد خبر 51922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز