بالاخره پس از سال‌ها اعتراض، خبر انتقال گرمخانه منطقه از شهرک«استقلال» به خارج از محدوده مسکونی اهالی این تکه از پایتحت را حسابی خوشحال کرد

پاتوق

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: بالاخره پس از سال‌ها اعتراض، خبر انتقال گرمخانه منطقه از شهرک«استقلال» به خارج از محدوده مسکونی اهالی این تکه از پایتحت را حسابی خوشحال کرد اما اهالی «وردآورد» فکرش را نمی‌کردند این گرمخانه و مددجویانش قرار است به ساختمانی در محله‌شان کوچ کنند. در شرایطی که ساکنان شهرک استقلال برای خارج شدن و انتقال گرمخانه یا همان «مددسرای» منطقه از محله‌شان لحظه‌شماری می‌کنند، اهالی ورد آورد که از محل احداث ساخت جدید مطلع شده‌اند، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواهان متوقف شدن این پروژه هستند. آنها براین باورند گرمخانه‌ای که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری محل مسکونی در حال ساخته شدن است امنیت و آرامش را از آنها گرفته و موجی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را برایشان به همراه خواهد آورد. در ادامه صحبت‌ها و نظرات امام‌جماعت محله و تعدادی از شهروندان معترض وردآورد را می‌خوانیم.  

  • اشتباه روی اشتباه

«محمد باغستانی» از تلاش اهالی محله برای جلوگیری از ورود گرمخانه به وردآورد، می‌گوید: «گرمخانه‌ای که در وردآورد می‌سازند، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰‌متر با خانه‌های مسکونی فاصله دارد. تازه اگر در آینده، خانه و مجتمع‌های دیگری در آن محدوده ساخته نشود و این فاصله کاهش پیدا نکند. مددجویان این مرکز و افراد معتاد و بی‌خانمان صبح‌ها که از مرکز بیرون می‌آیند، برای رفتن به سمت میدان «آزادی» یا شهرک «قدس» باید سوار ماشین شوند، در نتیجه با پای پیاده‌روانه محله وردآورد و محدوده اطراف آن خواهند شد. در چنین شرایطی ممکن است شاهد سرقت‌های خرد، استعمال و خرید و فروش موادمخدر و تجمع آنها در محله باشیم. اکنون به خطرهای دیگری که ممکن است زنان و کودکان محله را تهدید کند، اشاره‌ای نمی‌کنم. حتی اگر مددجویان هیچ خلافی هم در اینجا مرتکب نشوند، اما همین ترس و احساس ناامنی در محله بومی که دارای ۱۰۰ کوچه است که بچه‌ها در آنجا بازی می‌کنند باید جدی گرفته شود. روزی اگر یک دزدی کوچکی اتفاق بیفتد، مردم از چشم مددجویان این گرمخانه می‌بینند. در گذشته این گرمخانه در محدوده تهرانسر واقع بود که البته در آنجا هم اشتباه بود، اما اکنون هم یک اشتباه روی اشتباه انجام شده و می‌خواهند آن را به وردآورد بیاورند. هنوز اغلب مردم از این موضوع خبر ندارند و آنهایی که با خبر هستند، از هر راه و ابزاری استفاده می‌کنند، تا این اتفاق نیفتد. اگر مسئولان شهرداری صدای اعتراض ما را نشنوند، آخرین راه‌حلی که به ذهن مردم رسیده، تجمع اعتراضی مقابل شهرداری منطقه ۲۱ است. »

  • مردم نگران محله هستند

حجت‌الاسلام «اریسیان»، امام جماعت شهرک وردآورد، از نارضایتی عمومی اهالی این محله بابت انتقال گرمخانه منطقه ۲۱ به این محدوده می‌گوید: «درباره این موضوع در مسجد و محله صحبت‌هایی مطرح شده است و با توجه به معضلات اجتماعی و آسیب‌ها و خطرهایی که برای وردآورد و اهالی آن دارد، مردم نسبت به آن ناراضی و معترض هستند و می‌خواهند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان برسانند. در مکانی که این گرمخانه را می‌سازند، بخشی از محدوده مسکونی وردآورد است و با تکمیل و راه‌اندازی آن، در طول شبانه، روز شاهد تردد و تجمع مددجویان این مرکز در داخل و اطراف محله خواهیم بود. معتادان و مددجویان گرمخانه، صبح‌ها که از این مرکز خارج می‌شوند، در همان اطراف پراکنده خواهند شد و این برای مردم نگران‌کننده و دلهره‌آور است. مکانی که برای انتقال گرمخانه شهرک استقلال در نظر گرفته شده، مناسب و کارشناسی شده نیست. برای محله‌ای که اغلب ساکنانش را افراد بومی تشکیل می‌دهند، قابل تحمل نیست که شاهد تجمع افراد مسئله‌دار در اطراف خانه و زندگی‌شان باشند. به‌ویژه که در محله، معضل و آسیب اعتیاد وجود ندارد و مردم نگران جوانان و نوجوانان خود هستند که در معرض چنین خطر خانمان‌سوزی قرار خواهند گرفت. »
 

  • این گرمخانه به وردآورد آسیب می‌زند

«عباس منتظری» بر این باور است ساختن گرمخانه در محدوده محله‌های مسکونی خارج از عرف است: «این گرمخانه در انتهای خیابان «فیروز» و تقریباً نزدیک به خانه‌های مسکونی، در حال ساخت است. این در شرایطی است که براساس قانون و عرفی که برای چنین مراکزی وجود دارد، باید با محله‌ها و خانه‌های مسکونی فاصله‌ای معنادار و استاندارد داشته باشد. حضور این افراد در محله، آسیب‌ها، معضلات و بزهکاری‌های فراوانی به دنبال خواهد داشت. این گرمخانه باید از شهرک «استقلال» نیز منتقل شود چون آنجا هم برای چنین جایی مناسب نیست، اما انتقال آن به وردآورد تکرار کردن یک اشتباه است. به نظر می‌رسد، هیچ‌گونه کار کارشناسی برای جانمایی این گرمخانه صورت نگرفته است. ساکنان محله استشهاد تهیه کرده‌اند تا از طریق شورایاری به دست شهردار منطقه برسانند. »
 

  • گرمخانه باید نزدیک مترو ساخته شود

«عباس قربانی»، یکی دیگر از ساکنان وردآورد است که به ساخت گرمخانه منطقه ۲۱ در این محدوده، معترض است و در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «متأسفانه شهرداری بدون اینکه نظر اهالی را از این بابت جویا شود یا توضیحی به مردم بدهد، شروع به ساختن گرمخانه کرده است. ما خیلی اتفاقی در جریان این موضوع قرار گرفتیم. به نظر می‌رسد، شهرداری می‌خواسته مردم را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهد. اگر قرار بود این کار اصولی و از راه درست انجام شود، گرمخانه باید در جایی نزدیک مترو یا حاشیه جاده ساخته می‌شد تا مددجویان برای رفت‌وآمد مشکلی نداشته باشند و با استفاده از مترو و اتوبوس، شب‌ها به گرمخانه بیایند و روزها هم با همان وسایل نقلیه به نقاط دیگر بروند، نه اینکه در محله مسکونی رفت‌وآمد داشته باشند. باید گرمخانه در فضای باز و مسطح ساخته بشود تا هم پلیس اشراف کامل برآن داشته باشد و هم نقطه کوری برای تجمع و خلاف معتادان در آن اطراف پیدا نشود. وردآورد جدا از اینکه محدوده مسکونی است، کوچه و پسکوچه‌های بسیاری دارد که می‌توانند به پاتوقی برای افراد معتاد و کارتن‌خواب تبدیل شوند. برای مثال، خیابان «لطیف جباری» که محدوده صنعتی است، برای ساخت گرمخانه مناسب بود. شهرداری منطقه باید در این موضوع به گونه‌ای عمل کند که اعتماد مردم را نسبت به خود از دست ندهد. »

کد خبر 518964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha