گروه بورس: مشخص نیست از چه زمانی رفت و آمد رؤسای سابق برای اصحاب رسانه‌ها جذاب شده، اما این‌بار خبر آمده دبیرکل سابق بورس بار دیگر دبیرکل شده است.

خبرگزاری مهر خبر داد، حسین عبده‌تبریزی که تا پاییز سال گذشته دبیرکل بورس تهران بود و در پی بحران بازار سرمایه کنار گذاشته شد به‌عنوان دبیرکل مؤسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری تعیین شده است.

بنا به اعلام این خبرگزاری‌ هیأت مدیره مؤسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری چهارشنبه گذشته عبده تبریزی را برای مدت دو سال به‌عنوان دبیرکل این مؤسسه منصوب کرده است.

در هیأت مدیره مؤسسه مزبور شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، شرکت خدمات انفورماتیک و گروه بهمن عضو هستند.

پیش از این فرشاد هیبتی از جمله منتقدان اصلی سیاست‌های عبده تبریزی، دبیرکلی موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری را بر عهده داشت.

جایگاه مؤسسه

مؤسسه‌توسعه صنعت سرمایه‌گذاری، سندیکای شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در ایران به حساب می‌آید و بیش از 40 شرکت غول‌پیکر سرمایه‌گذاری- البته در مقیاس بازار سرمایه‌ ایران- در آن عضو هستند.

این مؤسسه در اواخر سال 79 تشکیل شد. در آن زمان سید احمد میرمطهری دبیرکل وقت بورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری را به ایجاد یک نیروی اپوزیسیون در مقابل سازمان بورس متهم و نسبت به تشکیل این مؤسسه انتقاد کرد.

عمده مشکل از آن‌جا آغاز شد که موسسه از نظر ساختار سازمانی کاملاً به شکل ساختار بورس طراحی شده بود و حتی عنوان مدیر آن نیز برگرفته از نحوه مدیریت بورس، «دبیرکل» بود.

واکنش‌ها

جایگاه پنهان موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری در مناسبات قدرت در بازار سرمایه موجب شده رسانه‌ها و فعالان بورس با حساسیت بالایی این تحول ویژه را دنبال کنند، به‌طوری که یک روزنامه در اولین واکنش ضمن اعلام خبر انتخاب دبیرکل سابق به سمت جدید، در تفسیر انتهای خبر خود بار دیگر عملکرد دوساله عبده‌تبریزی در بورس را مورد انتقاد قرار داد و نوشت در این دوران بازار سرمایه بیش از پیش غیرشفاف شد.

ناظران آگاه به مسائل بازار سرمایه معتقدند، با توجه به اختلاف دیدگاه‌های عمیق بین فرشاد هیبتی، دبیرکل پیشین موسسه و حسین عبده تبریزی جایگاه موسسه نیز در بازار سرمایه تغییر کند.

هیبتی در 6 سال مدیریت خود بر مؤسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری نشان داد بیش از بازی‌های رسانه‌ای و جنجال‌های خبری به ارائه محدود دیدگاه‌ها و گزارش‌های کارشناسی به مراجع ذی‌ربط علاقه‌مند است، اما برخلاف او حسین عبده تبریزی از جمله مدیرانی است که به‌شدت به فعالیت در رسانه‌ها توجه نشان می‌دهد.

شاید همین تفاوت‌هاست که موجب رواج برخی گمانه‌زنی‌ها شده است.

در این میان یک سایت اینترنتی که سال گذشته نقش عمده‌ای در ایجاد جو رسانه‌ای علیه عبده تبریزی- در زمان دبیرکلی بورس- داشت، نوشت: «در شرایطی که مدیران بورس تهران در تکاپو هستند تا آرامش از دست رفته را به بورس تهران بازگردانند، آخرین خبرها از تشکیل اپوزیسیون متشکل از مدیران معزول بورس تهران در سندیکای شرکت‌های سرمایه‌گذاری حکایت دارد.»

سایت «بورس نیوز» که عبده تبریزی بارها به‌شدت مسئولان آن را مورد انتقاد قرار داده، در ادامه بدون ذکر شواهد مشخص مدعی شده، «گفته می‌شود مدیران ارشد بورس تهران و مدیران سیستم بانکی به‌شدت از انتخاب عبده تبریزی ابراز نارضایتی می‌کنند. مدیران بازار سرمایه از تشکیل اپوزیسیون تأثیرگذار بر بورس تهران نگران هستند.»

هرچند منابع مستقل هنوز هیچ‌یک از این ادعاها را تأیید نکرده‌اند اما با توجه به واکنش‌ روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی به این خبر پیش‌بینی می‌شود، عبده‌تبریزی در سمت جدید و تأثیرگذار خود بر تحولات بازار سرمایه، باز هم از انتقاد رسانه‌ها بی‌نصیب نماند؛ موضوعی که او ظرف سال‌های اخیر بارها آن را تجربه کرده است.

کد خبر 5173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز