سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

اسدالله افلاکی: در واپسین‌ روزهای بهمن سال گذشته هنگامی که کشمکش میان موافقان و مخالفان ساخت جاده ابر به نقطه اوج خود رسیده بود.

بسیاری از دوستداران طبیعت در تماس با همشهری، از دست روی دست گذاشتن و بی‌تفاوتی نسبت به آنچه از آن به عنوان فاجعه زیست‌محیطی یاد می‌کردند، یعنی ساخت جاده ابر در یکی از بکرترین جنگل‌های ایران گله می‌کردند ؛« آخر شما نماینده افکار عمومی هستید، کاری بکنید، نگذارید جنگلی که متعلق به همه جهان است، نابود شود.»

می‌گفتند مسئولید، می‌گفتند... اما هم همشهری نوشته بود وهم روزنامه های دیگر؛ نه یک بار بلکه بارها  و در این گیر و دار هر از گاهی  مورد عنایت طرفداران ساخت این جاده قرار گرفته بودیم! اوایل محترمانه و بعد لحن‌ها تغییر کرد و بیشتر عتاب بود که اصلا ساخت این جاده به شما چه ارتباطی دارد و اینکه شما مقابل خواسته‌های مردمی ایستاده‌اید و از ما توضیح و اینکه مقوله محیط‌زیست، مقوله فردی نیست و از آنها اصرار که شما غرض‌ورزی می‌کنید.

پادرمیانی نماینده

همه این اعتراضات بعدا در جوابیه‌ای که با پادرمیانی الیاس نادران - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی- در همین صفحه به چاپ رسید، به تفصیل آمد . حتی این نماینده در گفت وگوی تلفنی دوستانه تذکر داد که به نظر می‌رسد کسانی که دست‌اندرکار صفحه محیط‌زیست همشهری هستند مسائلی را دنبال می‌کنند که به خیر وصلاح نیست و مشفقانه توصیه کرد که باید همدلی باشد و دیگر اینکه یک بار بیایید  از محل بازدید کنید ، ماشین‌شاسی بلند در اختیارتان می‌گذاریم بروید ببینید چقدر باصفاست؛ شاید نظرتان عوض شد و حیف است که مردم را از  نعمت جاده محروم کنیم. شاه بیت کلام اینکه بیم آن می‌رود اگر شما در روزنامه‌تان با ساخت جاده مخالفت کنید، مردم (بخوانید طرفداران ساخت جاده) بریزند درختان جنگل را قطع کنند و بعد بگویند حالا دیگر درختی نیست خیالتان راحت، جاده را بسازید!

واز آنجا که دغدغه  این صفحه- فارغ از هرگونه حب و بغضی- فقط و فقط حفظ محیط‌زیست  است، می ماندی به این نماینده مجلس چه بگویی بخصوص که لحن خیرخواهانه داشت.  دراین میان، تنها دست‌آویز برای منصرف‌کردن او از چاپ جوابیه گروهی که خود را « ستاد مردمی پیگیری جاده علی‌آباد به شاهرود (زرین گل)» می‌خواندند این بود که مسئله، حفظ محیط ‌زیست است و شاید چندان خوشایند نباشد که نام شما ذیل پرونده‌ای بیاید که مهر تخریب محیط‌زیست بر پیشانی دارد و البته این تماس تلفنی نتیجه نداشت و این بود که در آخرین روز فروردین امسال جوابیه موافقان ساخت جاده بدون حذف حتی یک واو در همین صفحه و با  عنوان «جاده مهم‌تراز محیط است» چاپ شد. البته با مختصر توضیحی پیش از متن اصلی با این مضمون که فردا روزی که اینجا ساخته شود فرزندان همین کسانی که اینک علم ساخت جاده را بر دوش گرفته‌اند یقه‌شان را خواهند گرفت که، آقا می‌شد این جاده را چند کیلومتر آن‌طرف‌تر ساخت اما جنگلی که از دوران سوم زمین‌شناسی بر جای ‌مانده را که نمی‌توان دوباره ساخت.

فراکسیون اصل 50 و دادستان کل

اما دو ماه پیش از چاپ جوابیه طرفداران ساخت جاده ، موضوع را  از سید محمد جعفری سادات موسوی، رئیس فراکسیون اصل پنجاهم قانون اساسی پیگیر شدیم . پرسیدیم چگونه است بر ساخت جاده‌ای اصرار می شود که علاوه بر کارشناسان و دوستداران محیط زیست برخی مسئولان ذی‌ربط از جمله  وزیر جهاد کشاورزی هم به صراحت با آن  مخالف است‌.

سند آن هم  نامه‌ای که این وزیر، دهم مهرماه گذشته به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کرده و طی آن  گفته است: « وزرات جهاد کشاورزی براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده، احداث جاده روستایی شیرین‌آباد در استان گلستان به روستای ابر در استان سمنان را به صرفه و صلاح کشور نمی‌داند چرا که این جاده از لحاظ مسائل اکولوژیکی و زیست‌‌محیطی اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی خواهد داشت و اصولا براساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی لایحه اصلاحیه قانون واگذاری و احیای اراضی احداث جاده مذکور مطلقا ممنوع است...  .»

همچنانکه فرود شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها نیز  با تأکید بر اینکه حفظ وصیانت اراضی جنگلی و منابع طبیعی، اولویت اول سازمان جنگل‌هاست دراین باره گفته است:« احداث این مسیر نیازمند کار دشوار و پیچیده کارشناسی است و سازمان جنگل‌ها هرگونه عملیات اجرایی حتی برای تکمیل مسیر جنگلی را منوط به مطالعات کل مسیر می‌داند، با این حال این بدان معنا نیست که اگر 8 قطعه از این مسیر بدون مشکل باشد ساخت این مسیر بلامانع است؛ چراکه ممکن است همان 2 قطعه مشکل‌دار سرنوشت‌ساز باشد که در این صورت سازمان جنگل‌ها با آن مخالفت خواهد کرد و در هر نقطه‌ای که منجر به تخریب ذخایر ارزشمند جنگلی شود مانع از آن خواهد شد. (گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری 3/10/86)» با این همه، این جاده همچنان در تب و تاب طرفداران و مخالفان آن همواره سوژه خبری است. آخر شما به‌عنوان رئیس فراکسیون اصل پنجاهم قانون اساسی برای حفاظت از این ذخیرگاه ارزشمند چه کرده‌اید؟

و پاسخ او اینکه: «احساس می‌شود اراده‌ای مافوق کارشناسی ‌های رسمی وجود دارد که بدون در‌نظر‌گرفتن مصالح عمومی هر طرحی را ولو آنکه مخالف محیط‌زیست باشد و به تخریب میراث طبیعی منجر شود اجرا کند و البته آنچه در این میان اهمیتی ندارد نظرات کارشناسی است. طرح عبور جاده از جنگل ابر نمونه‌ای از این طرز نگاه و شیوه عملکرد فراقانونی است.» در ادامه نیز تأکید کرد: «ما امیدواریم دادستان کل کشور همان گونه که در چند مورد مشابه با اقدامی درخور تحسین، قاطعانه با متخلفان برخورد کرد و مانع از تخریب محیط‌زیست شد در این مورد هم با جدیت عمل کند و براساس قانون و نظرات کارشناسی سازمان‌های ذیربط اجازه ندهد جنگل ابر که از ذخایر ارزشمند ژنتیکی است و به همه مردم و آیندگان تعلق دارد فدای برخی مصالح فردی یا گروهی شود. (گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با رئیس فراکسیون اصل پنجاهم قانون اساسی 28/11/86)»

جرقه امید

فردای چاپ همین خبر که با عنوان «دادستان، مانع از احداث جاده ابر شود » در صفحه 3 روزنامه همشهری منتشر شد، از دفتر دادستان کل کشور با روزنامه تماس گرفتند، یکی از مسئولان دفتر دادستان، کم و کیف ماجرا را جویا شد و بعد دلگرمی داد  واینکه دادستان دستور پیگیری موضوع را صادر کرده است.

 احساس می‌کردی تلاش دوستداران طبیعت به ویژه  خبرنگاران این حوزه دارد به نتیجه می رسد ؛ آخر قرار است ابر در امان بماند! و این گونه بود که خبر «دستور دادستان کل برای بررسی پرونده ابر» در صفحه اول روزنامه همشهری در 30 بهمن به چاپ رسید با این شرح که «سرانجام پس از کشمکش فراوان بر سر جاده ابر و درپی درج گزارش‌های روزنامه همشهری مبنی بر درخواست برای دخالت دادستان کل کشور در جلوگیری از ساخت این جاده، دستور رسیدگی به این موضوع از سوی دادستان کل کشور، صادر شد.»

همزمان با این خبر، معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «براساس آخرین جلسه جاده ابر مقرر شده است هر گزینه‌ای که قرار است کار شود، مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار بگیرد... این مقام سازمان محیط‌زیست یادآور شده بود: باتوجه به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌هیچ‌وجه موافق احداث جاده ابر از داخل منطقه جنگلی نیست و وزارت راه هم اصرار به احداث جاده دارد، مجددا موضوع احداث جاده ابر در دستور کار دولت قرار گرفته است.»

رشته ها پنبه شد

اما با وجود تلاش ‌همه رسانه ها  وسبزاندیشان و با آن که تصور می شد دستور دادستان کل مانع از تخریب یکی از نادرترین مناطق جنگلی جهان خواهد شد، کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط‌زیست در 8 اردیبهشت جاری طی مصوبه ای مجوز ساخت این جاده را صادر کرد.

در این مصوبه که به وزارت راه ابلاغ شده، آمده است: «جاده مذکور با مشخصات راه اصلی مطالعه شود و وزارت راه و ترابری براساس کریدور مناسب انتخاب شده، طراحی راه اصلی را که متضمن کمترین تخریب جنگلی باشد ظرف 6 ماه انجام دهد و به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه و این سازمان نیز ظرف مدت یک ماه نظر خود را به وزارت یاد شده اعلام کند تا موارد اختلاف در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست بررسی و تصمیم‌گیری شود.» سخن آخر اینکه جاده ابر و جاده‌های دیگر ساخته خواهد شد.شاید در روزگاران نه چندان دور، کودکان این مرز و بوم نشان جنگل‌ ابر و دیگر جنگل‌هایی که تخریب شده و می‌شوند را در کتاب‌های جغرافی وشاید تاریخ جست‌وجو کنند.

کد خبر 51726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز