بنای تاریخی و ارزشمند حمام سرپولکی در گذر سرپولک واقع در منطقه ۱۲ در سایه نبود نظارت و بی‌توجهی به هویت تهران در آستانه تبدیل شدن به انبار است. 

حمام

گذر و محله سرپولک در تقاطع خیابان‌های بوذرجمهری (پانزده خرداد) و سیروس (مصطفی خمینی) و در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و از گذرهای معروف تهران قدیم محسوب می‌شود.

در نزدیکی این محل، بازار آهنگران، بازار چهارسوق و بقعه چهل‌تن قرار دارد. گرمابه و مسجد سرپولک هم در میان اهالی معروف است.  حمام سرپولکی طراحی و معماری خاص و زیبایی دارد و جزء بناهای تاریخی تهران محسوب می‌شود.

این روزها به جای تبدیل کردن این بناها به یک فرصت و تعیین کاربری‌های جدید و بهره‌برداری درست از آنها، به حال خود رها شده‌اند تا کم‌کم تخریب شوند و از بین بروند. حمام‌های قدیمی شهر تهران در روند احیای بناهای هویتی مغفول مانده‌اند و سرنوشتی چون سینماهای لاله‌زار در انتظار آنهاست.

به گفته «محمدرضا درودی» متخصص حوزه شهری و استاد دانشگاه، تا زمانی که مدیریت شهری سیاست خود را تغییر ندهد و برنامه‌ای برای حفظ و حراست بناهای تاریخی و ارزشمند نداشته باشد، باید شاهد تخریب و نابودی این‌گونه بناها باشیم.»

او به راهکارهای حفظ میراث تاریخی ‌اشاره و عنوان کرد: «بخش اعظمی‌ از بناها مالک خصوصی دارند و بنابراین متولیان با دادن امتیازاتی چون تغییر کاربری درست و اصولی می‌توانند آنها را به حراست این بناها ترغیب کنند.»
 

کد خبر 516366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha