یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: آمارهای افت تحصیلی و مردودی دانش‌آموزان مورد تأیید مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیست، حتی آماری که معاون وزیر اعلام می‌کند.

چندی پیش علی باقرزاده، معاون آموزش و پرورش عمومی آمار مردودی دوره ابتدایی را ۷۱۰ هزار نفر اعلام کرد. وی معتقد است: آمار مردودی دوره ابتدایی با توجه به جمعیت دانش‌آموزی این دوره رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در یک نشست خبری در واکنش به آمار رسمی ارائه شده توسط معاون خود گفت: همکار ما جناب آقای باقرزاده تاکنون آمارهای مختلفی را ارائه کردند که این آمارها مورد تأیید نیست؛ در حقیقت یک کارشناس می‌نشیند و چرتکه می‌اندازد.

دیروز یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر اینکه دانش‌آموزان مناطق ۱۵ و ۴ تهران در مقایسه با دانش‌آموزان مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش تهران بیشترین مردود را داشته‌اند منتشر کرد که مسئولان ذی‌ربط آن را رد کردند.

براساس این گزارش، آمار نتایج امتحانات تمام پایه‌های ابتدایی شهر تهران در سال ۸۵-۸۶ نشان می‌دهد که از مجموع ۴۸۱ هزار و ۸۷۱ دانش‌آموز ابتدایی شهر تهران، یک هزار و ۷۱۷ دانش‌آموز مردود شده‌اند که ۶۱۰ نفر از آنها را دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند.

البته طبیعی است وقتی وزیر آموزش و پرورش آمار رسمی ارائه شده توسط معاون خود را قبول ندارد، مسئولان سازمان آموزش و پرورش هم این آمار را قبول نداشته باشند.

افت تحصیلی و مردودی دانش‌آموزان، از معضلات نظام تعلیم و تربیت کشورمان است. یکی از دلایل اساسی افت تحصیلی، تجدیدی و مردودی دانش‌آموزان،  اضطراب و استرس است. ارائه چنین آماری آن هم در آستانه فصل امتحانات منطقی به نظر نمی رسد.

مردودی یک بیستم دانش‌آموزان

کارشناسان معتقدند سالانه یک بیستم دانش‌آموزان ایرانی مردود می‌شوند که ضرر ۳۸۰ میلیارد تومانی برای نظام آموزشی ایران به دنبال دارد.

افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده نظام‌های آموزش و پروش است که باعث زیان به امکانات دولتی و آموزشی می‌شود. یک معلم در این باره گفت: این آماری که اعلام می شود واقعیت ندارد؛ آمار بیش از اینها ست.

به گفته او موقع تصحیح اوراق امتحانی، مدیران به معلمان گوشزد می کنند که اوراق امتحانی را با تساهل تصحیح کنید. معاون سابق آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش‌ نیز معتقد بود آمار مردودی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی بالا است.

حسین احمدی با اشاره به اینکه میزان مردودی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ۲.۵ درصد است‌ (۹۷.۵ درصد قبولی) گفت: اما میزان مردودی در پایه اول ابتدایی بیش از سایر پایه های تحصیلی است.

به گفته وی در پایه اول چون دانش‌آموزان از محیط خانواده وارد دبستان می شوند به دلیل دوری از خانواده و تغییر محیط مقداری استرس دارند.

وی معتقد است با وجود بهبود درصد قبولی دانش‌آموزان،‌رشد سطح عمومی قیمت‌ها و خدمات، سبب شده شکست های تحصیلی هر ساله رقم هنگفتی خسارت به کشور وارد شود.

کد خبر 51518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز