سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: به گفته وزیر آموزش و پرورش رسیدن به یک آموزش و پرورش سبکبال از برنامه‌های جدی این وزارتخانه است.

به همین دلیل امکانات تشویقی خاصی برای مهاجرت فرهنگیان از کلانشهرها به شهرهای کوچک در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به کاهش جمعیت متقاضی ورود به آموزش و پرورش گفت: یک میلیون و 200 هزار فرهنگی، جمعیت 14 میلیونی دانش‌آموزان را پوشش می دهند و نیازی به استخدام نیست.

به اعتقاد علی احمدی، کم کردن تعداد حق‌التدریس‌ها و کوچک سازی ساختار آموزش و پرورش یک نوع صرفه جویی در مجموعه آموزش و پرورش است. وی یکی از راهکار‌های خود در این زمینه را کم کردن نیروی انسانی از طریق راهکارهای قانونی و تشویقی اعلام کرد.

به گفته وزیر آموزش و  پرورش، بازنشستگی سنواتی و پیش از موعد فرهنگیان و روش های تشویقی برای ماندن یا رفتن افرادی که از آموزش و پرورش حقوق می گیرند و در جای دیگر مشغول هستند از روش‌هایی است که در تعدیل نیرو باید استفاده شود.علی‌احمدی گفت: در مورد تعدیل نیروهای حق‌التدریس نیز طبق ضوابط اجرایی بودجه 87 اعمال قانون می‌شود.

مدارس دولتی حذف نمی‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس دولتی هرگز به مدارس خصوصی تبدیل نمی‌شوند. وزیر آموزش و پرورش در واکنش به زمزمه‌هایی مبنی بر حذف مدارس دولتی گفت: به صراحت می‌گویم در این کشور هیچ وقت همه مدارس، خصوصی نمی‌شوند  زیرا خلاف اصل 30 قانون اساسی است و به مصلحت نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره نظر جالبی دارد:« مدارس هیات امنایی، مشارکتی و نمونه دولتی اعتبار قانونی ندارند. این مدارس حق ندارند از والدین دانش‌آموزان وجهی دریافت کنند، این خلاف قانون است.» به گفته عباسپور تهرانی فرد، قانونا 2 نوع مدرسه در کشور داریم، دولتی و غیر دولتی.

براساس اصلاحیه قانون مدارس غیرانتفاعی، این نوع مدارس به غیر دولتی تبدیل می‌شوند. به این ترتیب دانش‌آموزان یا باید در مدارس کاملا دولتی یا مدارس غیر دولتی با پرداخت شهریه درس بخوانند.  وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر ادامه فعالیت مدارس دولتی گفت: هدف استفاده بهینه از پتانسیل آموزش و پرورش برای ایجاد توان رقابت سالم بین مدارس دولتی و غیر دولتی است.

به گفته وی، هم اکنون تفاوت در کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد. برخی مدارس دولتی از کیفیت مطلوبی برخوردارند، از طرفی گروهی از مدارس غیرانتفاعی با استفاده از تسهیلات آموزش و پرورش، جذب بهترین معلمان و گرفتن شهریه‌های قابل توجه، کیفیت خود را بالا برده‌اند. علی احمدی معتقد است: زمانی می‌توانیم کیفیت برخی مدارس را نسبت به برخی دیگر بهتر اعلام کنیم که رقابت عادلانه بین آنها وجود داشته باشد.

تغییر ساختار ربطی به مجلس ندارد

علی احمدی در باره تعامل با مجلسیان گفت: طرح‌هایی که ما ارائه می‌دهیم در حوزه اختیارات اجرایی وزیر است، مربوط به دوستان ما در مجلس نیست.وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سخنان رئیس کمیسیون آموزش مجلس در باره تحولات ساختاری آموزش و پرورش اظهار داشت: این یک تلقین سیاسی است که دائم القا کنند فقط یک سال و اندی از عمر دولت باقی مانده است.

تعامل با تشکل‌های صنفی

وزیر آموزش و پرورش در باره تعامل با تشکل‌های صنفی معلمان گفت: برخی از تشکل‌ها از نظر قانونی مشکل دارند، اما به هر حال همکار ما هستند و ما با همکاران خود تعامل داریم. امسال در آموزش و پرورش برای اولین بار اقدام به مشاوره و تعامل با تشکل‌ها و بازنشستگان فرهنگی کرده‌ایم.

علی احمدی تصریح کرد: اگر در گذشته حکمی از سوی مراجع ذی صلاح قانونی برای معلمان صادر شده است که این حکم را قبول ندارند، می توانند تقاضا کنند تا ما آن را در حیطه وظایف‌مان و به اندازه وسعمان پیگیری کنیم.وی در عین حال تصریح کرد: هم اکنون حضور برخی در آموزش و پرورش بد آموزی دارد و رغبت خدمت را از سایر همکاران می‌گیرد.

رابطه نارضایتی معلمان ‌با افت تحصیلی

به گفته علی احمدی، ابراز نارضایتی معلمان به ویژه معلمان مرد از وضعیت معیشت یا سایر مشکلات در کلاس از عوامل مهم افت تحصیلی است. وی معتقد است: هر چه تحصیلات معلمان بالاتر می‌رود توقع دریافتی آنها نیز افزایش می‌یابد.

همچنین زمانی که معلمان، به ویژه مردان با مشکلی روبه‌رو می‌شوند، متأسفانه سر کلاس با دانش‌آموزان در میان می‌گذارند. این کار موجب می شود دانش‌آموزان نیز نسبت به‌ آینده دچار ابهام ‌شوند و بگویند اگر معلم من وضعش این است پس من چرا درس بخوانم.

کد خبر 50361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز