یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: معاون آموزش و پرورش عمومی گفت: نرخ افت تحصیلی اعلام شده براساس آمار و نرم افزارهای آموزش و پرورش است و محصول یک فعالیت جمعی و علمی است.

به گفته علی باقرزاده،‌ آمار‌های اعلام شده درباره نرخ افت تحصیلی از سوی معاونت آموزش و پرورش عمومی مبتنی بر گزارش‌ها و پژوهش‌های رسمی وزارت آموزش و پرورش است.

وی معتقد است آمار افت تحصیلی از دقت قابل‌قبولی برخوردار است و تشکیک در علمی بودن و اعتبار آنها به نوعی مخدوش کردن نظام آمار و بودجه ریزی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش است.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران به آمار رسمی نرخ افت تحصیلی اعلام شده از سوی معاون آموزش و پرورش عمومی واکنش نشان داده و گفت بود: همکار ما جناب آقای باقرزاده تاکنون آمارهای مختلفی را ارائه کردند که این آمارها مورد تأیید نیست.

معاون آموزش و پرورش عمومی تاکید دارد که این آمار در برنامه ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش مورد استناد قرار می‌گیرد. همچنین براساس این آمار گزارش‌های ملی تدوین و به مراجع بین‌المللی ارائه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است آمار اعلام شده به این صورت است که یک کارشناس می‌نشیند و چرتکه می‌اندازد. معاون آموزش و پرورش عمومی در این باره تصریح کرد: کارشناسان ستادی با بهره گیری از دقیق‌ترین سامانه‌های آمار دانش‌آموزی این آمار را استخراج می‌کنند.به گفته باقرزاده، نرخ افت تحصیلی در 2 بعد کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این نرخ در بعد کمی معمولا به استناد نرخ ترک تحصیلی و تکرار پایه محاسبه می‌شود، مرجع این محاسبات، آمار نشریات و نرم افزارهای آموزش و پرورش در هر سال است.
باقرزاده با رد آمار 710 هزار مردودی دوره ابتدایی گفت: افت تحصیلی طی سال‌های گذشته کاهش داشته است.

به‌طور مثال نرخ مردودی در دوره ابتدایی طی سال‌های 80-79 تا 86-85 در پایه اول تا پنجم ابتدایی به‌ترتیب 8/41، 3/48، 8/52، 3/46 درصد و در کل دوره ابتدایی 3/46 درصد کاهش یافته است.به گفته معاون آموزش و پرورش عمومی، در دوره راهنمایی نیز نرخ مردودی در پایه‌های اول تا سوم به‌ترتیب 22 ،53 و 56  درصد است و در کل دوره راهنمایی 2/48 درصد کاهش یافته است.

وی‌تفاوت آمار دانش‌آموزان قبول شده با مردودی در هر سال و دوره تحصیلی، در سطح شهر یا روستا و به تفکیک دختر و پسر را طبیعی دانست؛ البته دلیل این تفاوت را تناسب موضوع گزارش در هر سال تحصیلی بیان کرد.

حدود یک بیستم دانش‌آموزان ایرانی مردود می‌شوند که حداقل ضرر۳۸۰ میلیارد تومانی برای نظام آموزشی ایران به‌دنبال دارد.در سال تحصیلی 87-86 حدود 14 میلیون و 200 هزار دانش آموز در حدود۱۵۰ هزار مدرسه کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد قریب به  10 میلیون و 500هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش عمومی قرار دارند.

افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده نظام‌های آموزش و پرورش است که باعث زیان به امکانات دولتی و آموزشی می‌شود.افت تحصیلی و مردودی دانش‌آموزان، از معضلات نظام تعلیم و تربیت کشورمان است. یکی از دلایل اساسی افت تحصیلی، تجدیدی و مردودی دانش‌آموزان، اضطراب و استرس است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، متناسب نبودن محتوای آموزشی بسیاری از کتاب‌های درسی   با نیازها و استعدادهای دانش‌آموزان و ابراز نارضایتی معلمان از وضعیت معیشتی از عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان است. علی احمدی معتقد است ارزشیابی به شیوه کنونی موجب افت تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود و نظام ارزشیابی تحصیلی باید تغییر کند.

منظور وزیر به نقل از روابط عمومی

البته این تنها باری نبود که سخنان وزیر با واکنش روبه‌رو شد، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به همشهری در باره سخنان وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح آزمایشگاه رایانه‌ای 400 مدرسه توضیحاتی ارائه کرده است.

در این نامه آمده است: منظور وزیر محترم‌ آموزش و پرورش از این سخنان که تنها نیم درصد مدارس مجهز به آزمایشگاه رایانه هستند و 5/99 درصد اعتبار تجهیز مدارس به رایانه معلوم نیست چه شده است، این است که تنها نیم درصد مدارس توسط وزارت ارتباطات به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز شده است، چرا که طرح تجهیز 400 مدرسه شهر تهران تقریبا نیم درصد مدارس را در بر می‌گیرد.

در ادامه این نامه آمده است: همچنین مقصود وزیر محترم از این جمله که 5/99 درصد اعتبار تجهیز مدارس کشور به رایانه معلوم نیست چه شده است، این بود که امکانات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تکافوی تجهیز تنها نیم درصد مدارس به فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارد و محلی برای تامین اعتبار 5/99 درصد دیگر مدارس به رایانه موجود نیست.

این برای دومین بار است که سخنان وزیر محترم آموزش و پرورش تصحیح می‌شود. مورد نخست درباره رد آمار افت تحصیلی است که معاونت آموزش و پرورش عمومی همچنان بر صحت آنها پافشاری می‌کند.

مورد دوم که تاکنون در این وزارتخانه سابقه نداشته است تفسیر سخنان وزیر آموزش و پرورش است که در یک آیین رسمی با حضور مقامات و اصحاب رسانه بیان شده است. آیا وزیر آموزش و پرورش خود نمی‌داند مقصودش از سخنانی که می‌گوید چیست که روابط عمومی این وزارتخانه پس از یک هفته در مقام بیان مقصود وی بر می‌آید.

البته در این آیین وزیر ارتباطات طعنه به وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارتخانه مطبوعش 26 میلیارد تومان برای اجرای این طرح کمک کرد است، ولی نباید آموزش و پرورش دست روی دست بگذارد تا وزارت ارتباطات در این زمینه اقدام کند. وزیر آموزش و پرورش هم در پاسخ به این طعنه گفت: فکر نکنید با تجهیز 400 مدرسه از بین 6 هزار مدرسه تمامی مشکلات حل می‌شود.

نکته جالب اینکه وزیر آموزش و پرورش ‌ گفت: در راه که می‌آمدم چرتکه انداخته و حساب کردم تنها نیم درصد مدارس کشور به اینترنت متصلند. البته وزیر آموزش و پرورش حساب و کتاب چرتکه‌ای را قبول ندارد، لابد مشخص نشدن اعتبار 5/99 درصد دیگر هم مربوط به همان چرتکه است.

کد خبر 52247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز