اواسط اسفند ماه سال گذشته درست زمانی‌که برای در امان ماندن از خطر شیوع ویروس کرونا خودمان را قرنطینه کرده بودیم، قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در فرهنگسرای خاوران استقرار یافت تا برای مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها اقلام بهداشتی تولید کند.

سلامت

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:  اواسط اسفند ماه سال گذشته درست زمانی‌که برای در امان ماندن از خطر شیوع ویروس کرونا خودمان را قرنطینه کرده بودیم، قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در فرهنگسرای خاوران استقرار یافت تا برای مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها اقلام بهداشتی تولید کند. درست در روز میلاد حضرت‌علی(ع) این قرارگاه با فعالیت عده‌ای از شهروندان داوطلب شروع به کار کرد و دوخت ماسک و لباس ایزوله در دستور کار فعالان این گروه جهادی قرار گرفت. کار ابتدا با ظرفیت کلاس‌های خیاطی در فرهنگسرای خاوران آغاز شد اما حالا همان یک کلاس خیاطی ساده تبدیل به ۱۸۵ کارگاه در کل شهر تهران شده است. اکنون دیگر کمتر کسی است که قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) را نشناسد. سری به فرهنگسرای خاوران زدیم و از نزدیک شاهد فعالیت این قرارگاه جهادی شدیم.  

پله‌های فرهنگسرای خاوران را در حالی بالا می‌رویم که از دور صدای چرخ‌های خیاطی بانوان فعال داوطلب در کارگاه تولید ماسک به گوش می‌رسد. با رسیدن به کارگاه ماسک با استقبال گرم مسئول کارگاه مواجه می‌شویم. فضای کارگاه مملو از پارچه‌های سفید ماسک و لباس ایزوله است. بانوان با زبان روزه در گروه‌های سنی مختلف همه پشت چرخ‌های خیاطی نشسته و مشغول کار هستند. در این میان، عده‌ای در حال دوخت ماسک و عده‌ای دیگر هم در حال دوخت لباس ایزوله هستند. در این کارگاه از فعالیت بانوان سالمند که هرکدام مشکلات خاص خودشان را دارند هم نمی‌توان چشمپوشی کرد. یکی از بانوان سالمند با پا دردی که دارد خیلی آهسته قدم برمی‌دارد و دائم از یک طرف کارگاه به طرف دیگر می‌رود تا ماسک‌های دوخته شده را جمع‌آوری کند. در این میان صدای فرزند خردسال یکی از بانوان شاغل، سکوت کارگاه را می‌شکند. پسرک کوچکی که از مادرش آب برای نوشیدن می‌خواهد.  

  •  شروع کار با ۶ چرخ خیاطی

قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در فرهنگسرای خاوران با استفاده از ظرفیت کلاس‌های خیاطی آغاز به کار کرد. «امید قدمیاری» معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای خاوران با یادآوری این موضوع می‌گوید: «با توجه به شیوع کرونا، قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در فرهنگسرای خاوران مستقر شد و در ادامه نیروهای داوطلب جهادی مانند بانوان محله‌ها، بسیجی‌ها و نیروهای فعال در مساجد هم برای همکاری در این قرارگاه اعلام آمادگی کردند. کار این قرارگاه در کلاس‌های خیاطی و با ۶ دستگاه چرخ خیاطی آغاز شد که در نهایت افزایش پیدا کرد. » او با اشاره به فعالیت کارگاه‌های متعدد تولید ماسک زیر نظر قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) در سراسر تهران ادامه می‌دهد: «در حال حاضر ۱۸۵ کارگاه تولید ماسک در نقاط مختلف پایتخت زیر نظر این قرارگاه در حال فعالیت هستند. از جمله در شمال تهران محدوده ازگل در غرب محدوده چیتگر، در شرق هم فرهنگسرای خاوران و در جنوب هم پایگاه شهرری فعال است. »

  •   ایزوله با اشعه گاما

داوطلبان در قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) بعد از دوخت لباس‌های ایزوله آنها را بسته‌بندی کرده و برای ایزوله نهایی به سازمان انرژی هسته‌ای ارسال می‌کنند.

امید قدمیاری/ معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای خاوران

قدمیاری در این‌باره می‌گوید: «بعد از اینکه کار دوخت لباس‌های ایزوله تمام می‌شود با توجه به اینکه امکانات ایزوله در اختیار نداریم، با هماهنگی‌هایی که با سازمان انرژی هسته‌ای انجام شده این لباس‌ها به آنجا فرستاده می‌شود تا در مراحل تخصصی‌تر توسط اشعه گاما ایزوله شوند. » او در خصوص مقصد نهایی لباس‌ها و ماسک‌ها هم می‌گوید: «بعد از اینکه لباس‌ها توسط اشعه گاما ایزوله شد مجدداً در بسته‌بندی‌های مجزا به فرهنگسرا ارسال می‌شود و در نهایت شخصی از وزارت بهداشت به ما مراجعه کرده و مأمور تحویل این لباس‌ها می‌شود و در نهایت خودشان تصمیم می‌گیرند که این لباس‌ها برای مراکز درمانی و کادر درمان ارسال شود. »

  • با عشق داوطلب خدمت شدند

در حال حاضر مکانی به‌عنوان قرارگاه جهادی در فرهنگسرای خاوران به‌عنوان محل توزیع مواد اولیه مشغول فعالیت است و مکانی هم به‌عنوان کارگاه دوخت ماسک و گان.

«سهیلا نوری ملکی» مسئول کارگاه جهادی دوخت ماسک در این‌باره می‌گوید: «از روز ولادت حضرت علی(ع) کار تجهیز کارگاه را آغاز کردیم و آموزش به بانوان داوطلب هم شروع شد. با توجه به اینکه در داخل فرهنگسرا علاوه بر کارگاه دوخت ماسک، یک قرارگاه جهادی دیگر هم فعال است، پارچه‌های ماسک به‌صورت برش خورده توسط این قرارگاه در اختیار ما قرار می‌گرفت. » به گفته وی، با اطلاع‌رسانی که در این زمینه صورت گرفته، به مرور کارگاه‌های زیادی زیر نظر قرارگاه جهادی فعال شده‌اند و همچنان پابرجا مشغول فعالیت هستند. »

سهیلات نوری‌ملکی/ مسئول کارگاه جهادی

نوری ملکی با اشاره به تولید«گان» ادامه می‌دهد: «از اواخر اسفند ماه سال گذشته هم نمونه گان در اختیار بانوان قرار گرفت و در نهایت شروع به تولید این محصول بهداشتی کردیم. تمام پارچه‌ها به‌صورت برش‌خورده در اختیار ما قرار می‌گیرد و در نهایت دوخته می‌شود. بانوان داوطلب از اسفند ماه بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در شرایط کرونا، ایام نوروز و حتی در حال حاضر که در ماه مبارک رمضان قرار داریم در این مکان حاضر می‌شوند و با عشق کار دوخت ماسک و گان را انجام می‌دهند. »

  • خدمت به مدافعان سلامت

«صغری عابدینی» بانوی ۵۳ ساله‌ای است که توسط یکی از دوستانش به فرهنگسرا معرفی شده و در حال حاضر مشغول دوخت «گان» است. او درباره انگیزه شخصی‌اش برای کار داوطلبانه در کارگاه دوخت ماسک می‌گوید: «همان‌طور که در دوران هشت سال دفاع‌مقدس همسر و فرزندانمان در خط مقدم می‌جنگیدند و ما در پشت جبهه به پای آنها مقاومت می‌کردیم، الان هم نوبت ما است که وارد میدان شویم و در پشت جبهه حامی مدافعان سلامت باشیم. » اوبا اشاره به ارزش بالای این کار داوطلبانه ادامه می‌دهد: «اینکه ساعت‌ها از خانه و فرزندانمان دور بمانیم شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد اما کمک به مدافعان سلامت لذت خاصی دارد و اینکه برای نابودی کرونا همه با هم بجنگیم ارزشمند است. » به شکرانه سلامتی‌ام داوطلب شدم. شرایط برای بانوان داوطلب به این‌گونه نیست که برای گذران اوقات فراغت حاضر به کار در این کارگاه شوند بلکه هرکدام از این افراد مشغله‌های خود را دارند اما عشق به خدمت به همنوعان همه مشکلات را در نظرشان کوچک می‌کند. «راضیه‌تیموری» بانوی ۳۲ ساله‌ای است که برخی از روزها با فرزند خردسالش در کارگاه دوخت ماسک حاضر می‌شود. او درباره حضورش در این کارگاه می‌گوید: «به شکرانه سلامتی‌ام خودم و خانواده‌ام حاضر شده‌ایم ساعاتی از روز را در این مکان مشغول به کار شویم. هدفم این بود که به مدافعان سلامت کمک کنم. »

کد خبر 513581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha