رکوردداری حضور در پارالمپیک کافی بود که فدراسیون جهانی پاراوالیبال او را شایسته این عنوان بداند

پهلوان

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری: اما داشتن کارنامه ورزشی پرافتخار تنها دلیل انتخاب «صادق بیگدلی» به‌عنوان «چهره برتر و تأثیرگذار ۴۰ سال گذشته رشته والیبال نشسته جهان» نبوده و تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشته تربیت‌بدنی و نقش او در توسعه ورزش همگانی هم در این انتخاب نقش داشت. پهلوان ساکن محله سجاد در ثبت تیم‌ملی والیبال کشورمان در کتاب گینس به‌عنوان «پرافتخارترین تیم ورزشی جهان» هم مهره‌ای کلیدی بوده است. در رقابت‌های جهانی تیم‌ملی پاراوالیبال کشورمان، بازیکن شماره ۷ شایسته دریافت کاپ اخلاق و عنوان «بهترین دریافت‌کننده» شناخته شد و تجربه و کدخدامنشی او در لحظات بحرانی و پرتنش بازی‌های تیم‌ملی ارزشمند و تأثیرگذار بوده است. پهلوان محله سجاد از افتخارآفرینی‌های خود در دنیای ورزش پاراوالیبال حرف‌هایی شنیدنی دارد.  

  شما برای شرکت در مسابقات جهانی همیشه بی‌سروصدا یا به قول خودتان چراغ خاموش به کشورهای مختلف می‌روید و برمی‌گردید، اما خبر موفقیت‌ها و افتخارات‌تان در محله سجاد مانند یک بمب شادی عمل می‌کند. خبر انتخاب شما به‌عنوان «چهره برتر و تأثیرگذار ۴۰ سال گذشته رشته والیبال نشسته جهان» به گوش اهالی رسیده است؟  
اهالی به من خیلی لطف دارند و وقتی رقابت مهمی در پیش است، هر جا من را می‌بینند برای موفقیتم دعا می‌کنند. موقع بازگشت تیم در استقبال رسمی، فقط مسئولان ورزش کشور حضور دارند، اما وقتی به محله می‌آیم، در و دیوار محله پر از بنرهای تبریک است و شرمنده محبت هم‌محله‌ای‌هایم می‌شوم که از ساعت‌ها پیش با اسپند و قربانی منتظرم هستند و برای دیدنم به منزل ما می‌آیند. فدراسیون جهانی خبر این انتخاب را از طریق ایمیل به من و فدراسیون والیبال نشسته کشور اطلاع داد و پس از اعلام آن در اخبار ورزشی صداوسیما تعدادی از اهالی باخبر شدند. آنها مثل همیشه در خوشحالی من شریک بودند و از این اتفاق خوشحال شدند.  
  حدود ۲ دهه از ۳۶ سال عمر شما به حضور و افتخارآفرینی در رقابت‌های جهانی رشته والیبال نشسته گذشته است. هنوز هم حضور در چنین مسابقاتی برایتان استرس و هیجان دارد؟  
حالا بیشتر از گذشته استرس دارم و نگرانم که مبادا عنوان‌ها و موفقیت‌هایی را که به دست آوردیم، نتوانیم حفظ کنیم و شرمنده مردم کشور و هم‌محله‌ای‌هایمان شویم. موقع مسابقات چهره تک تک کسانی که برایم آرزوی موفقیت کردند و منتظرند که با پیروزی برگردم مقابلم هست و از خدا می‌خواهم هیچ‌وقت شرمنده آنها نشوم.  
  قهرمانان نام‌آور بسیاری از رشته‌های ورزشی در این منطقه پرورش پیدا کردند، ولی تقریباً همه آنها پس از رسیدن به شهرت، سکونت در مناطق برخوردار را به ماندن در اینجا ترجیح دادند. شما برخلاف آنها در محله پدری‌تان ماندید. چه چیزی باعث شده نتوانید از اینجا دل بکنید؟  
مردم محله‌های جنوب شهر اصیل و خونگرمند و من از هم‌محله‌ای‌هایم دنیایی خاطره دارم که برایم ارزشمند است. خانواده پدری من و همسرم نیز در همین محله زندگی می‌کنند و همسر و فرزندانم دوست ندارند از آنها دور شوند. من زمان زیادی را در اردوها و مسابقات تیم‌ملی می‌گذرانم و در این مواقع آنها در نگهداری از پسرهای دوقلویم «محمد پرهام‌» و «محمد رهام» ۵ساله‌ام به همسرم کمک می‌کنند.  
  یکی از ملاک‌های گزینش چهره‌های تأثیرگذار رشته والیبال جهان اثرگذاری ورزشکاران بر محیط اطراف‌شان بوده است. شما برای بهبود ورزش محله خود چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید؟  
مشغول بودن در اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه امکان خدمت به اطرافیانم را فراهم کرده و در طول دوره مسئولیتم، من و همکارانم به نیازهای زیرساختی ورزش محله‌ها و توسعه ورزش شهروندی توجه کرده‌ایم. آماده‌سازی اغلب زمین‌های چمن منطقه نمونه‌ای از امکانات زیرساختی است که مهیا شده و توزیع ماهانه هزار بلیت استخر میان سالمندان منطقه از تلاش‌هایی بوده که برای توسعه ورزش شهروندی منطقه انجام شده است.  


  یک چهارم برگزیدگان فدراسیون جهانی پاراوالیبال برای دریافت این عنوان، ۷ نفر از بازیکنان و مربیان تیم‌ملی پاراوالیبال ایران بودند که از میان اعضای ۹۰ تیم پاراوالیبال دنیا برگزیده شدند. این موفقیت بزرگ فقط بخشی از افتخارات تیم پاراوالیبال کشورمان است و در حالی که تیم‌های ملی بسیاری از رشته‌های ورزشی کشور در رقابت‌های جهانی کارنامه قابل قبولی ندارند، این تیم سال‌ها در اوج باقی مانده است. چه عواملی موجب تداوم افتخارآفرینی این نماینده کشورمان شده است؟  
میان اعضای تیم والیبال نشسته همدلی و محبت خاصی وجود دارد و این همدلی در پیشرفت کار تیمی آنها تأثیر زیادی داشته است. من وقتی نوجوان بودم با وجود نقص پای چپم که جزئی بود، دوست داشتم فوتبال یا والیبال بازی کنم و به ورزش معلولان علاقه‌ای نداشتم، اما وقتی به توصیه یکی از معلمانم وارد رشته والیبال نشسته شدم، مجذوب روابط صمیمانه اعضای تیم شدم و به این رشته علاقه پیدا کردم.  
  شما شخصیت آرامی دارید و در ده‌ها رقابت جهانی حضور داشته‌اید. این تجربه و شخصیت شما در مواقع حساس برای تیم‌ملی یک پشتوانه به شمار می‌آید و موارد زیادی پیش آمده که با میانجیگری سنجیده خود فضای بازی را از تنش و حاشیه دور کرده‌اید. چه علتی باعث این کار می‌شود؟  
مدیریت روانی زمین بازی در همه مسابقات و مخصوصاً رقابت‌های جهانی اهمیت خاصی دارد و اگر نتوانیم حاشیه‌ها و اتفاقات بازی را مدیریت کنیم، از پیاده کردن آموزش‌ها و تمرینات ورزشی چندساله تیم بازمی مانیم. در ضمن حفظ‌منش پهلوانی مهم‌تر و مقدم بر قهرمانی است و باید همواره این خصلت را پرورش کنیم.  

  • صادق بیگدلی

 متولد: فروردین سال ۱۳۶۳‌ـ محله سجاد
 تحصیلات: فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت‌بدنی دانشگاه خوارزمی
 شغل: مسئول اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۷
 افتخاراتی که با حضور صادق بیگدلی برای تیم‌ملی والیبال نشسته کشور رقم خورده عبارت است از: 
 نایب قهرمانی و کسب مدال نقره پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن
 قهرمانی و کسب مدال طلا از مسابقات پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن
 نایب قهرمانی و کسب مدال نقره پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن
 قهرمانی و کسب مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو
 قهرمانی مسابقات پارآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون
 قهرمانی مسابقات پارآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا
 ۲ دوره قهرمانی مسابقات جوانان جهان که به‌عنوان کاپیتان در ترکیب تیم حضور داشت.  
 دریافت کاپ اخلاق و عنوان بهترین دریافت‌کننده از مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو
 عضویت در کمیته بین‌المللی المپیک به‌عنوان نماینده تیم‌ملی پاراوالیبال ایران در سال ۲۰۱۲
 دریافت عنوان «چهره برتر و تأثیرگذار ۴۰ سال گذشته رشته والیبال نشسته»

  • مشاور جوانان محله است

خانواده بیگدلی از ۴۰ سال پیش همسایه و هم‌محله‌ای ما بوده‌اند و به مردمداری و صداقت مشهورند.

عادل جعفری/ ساکن محله سجاد

آقا صادق هم محبوب و دوستداشتنی است و جوانان محله در حل مشکلات زندگی خود از کمک و راهنمایی او استفاده می‌کنند. او الگوی جوانان است و بسیاری از آنها با تشویق آقا صادق به ورزش روی آورده‌اند.  

کد خبر 513192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha