کارشناسان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند: تزریق واکسن توسعه داده شده توسط این دانشگاه از نفوذ عفونت به ریه میمون‌ها جلوگیری کرد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، فارس به نقل از دیلی‌میل نوشت: کارشناسان دانشگاه آکسفورد که مدتی است برای توسعه واکسن کرونا در تلاش هستند، اعلام کردند: تزریق واکسن توسعه داده شده توسط این دانشگاه از نفوذ عفونت به ریه میمون‌ها جلوگیری کرد.

شش میمون رزوس در مدت ۲۸ روز پس از واکسیناسیون، علائم آنتی‌بادی را نشان دادند. آنتی‌بادی‌ نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد.

محققان دریافتند میمون‌ها بدون آسیب به ریه قادر به مقابله با ویروس هستند. اکنون کارشناسان دانشگاه آکسفورد انتظار دارند پس از ایجاد علائم امیدوارکننده در کارآزمایی روی میمون‌ها یک روش درمانی برای مقابله با کوویدـ۱۹ پیدا شود.

تزریق این واکسن به میمون‌ها سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تقویت کرد، بدون آن‌که عوارض جانبی ایجاد کند.

طی ۲۸ روز از واکسیناسیون، همه آن‌ها آنتی‌بادی کوویدـ۱۹ داشتند که توسط بدن تولید می‌شود تا از این ویروس مصون باشند.

نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن روی میمون‌ها در حالی انجام می‌شود که آزمایش‌های انسانی واکسن دانشگاه آکسفورد نیز در حال انجام است و نتایج آن طی مدت‌زمان یک ماه آماده خواهد شد.

دانشمندان نتایج این مطالعه را بسیار دلگرم‌کننده توصیف کرده‌اند، اما هشدار می‌دهند نتایج مشابه در انسان را تضمین نمی‌کند.

این واکسن روی موش‌ها نیز آزمایش شده است و به طور کلی برخی از میمون‌ها و موش‌ها ظرف ۲ هفته آنتی‌بادی کوویدـ۱۹ را داشته‌اند.

محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند: اگر واکسن جدید موثر باشد، توافق‌های جدید با کارخانه انگلیسی ـ سوئدی آسترا زنکا امکان تولید و توزیع سریع و وسیع واکسن کرونا را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

کد خبر 512820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha