دانشمندان آمریکایی دریافتند سیستم ایمنی بدن می‌تواند ویروس کرونا را از بسیاری جهات تشخیص دهد. این یافته‌ها خبرهای خوبی برای تولید واکسن به شمار می‌رود.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از تک‌اکسپلوریست نوشت: محققان موسسه ایمنی‌شناسی لا یولا  آمریکا ۲۰ فرد بهبودیافته از بیماری کوویدـ۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان بر این باورند که اندازه‌گیری ایمنی بدن در برابر ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) برای درک بیماری کوویدـ۱۹ و تولید واکسن امری بسیار مهم است.

آلساندرو ست، استاد مرکز بیماری‌های عفونی و تحقیقات واکسن، گفت: اگر ما فقط پاسخ‌های ایمنی حاشیه‌ای را مورد مشاهده و بررسی قرار داده بودیم نگران می‌شدیم، اما آنچه ما مشاهده می‌کنیم واکنش لنفوسیت تی بسیار قوی در برابر یک پروتئین خاص به نام پروتئین گل‌میخی سطح ویروس است. این پروتئین نیز هدف دانشمندان برای درک بیماری کوویدـ۱۹ و سایر پروتئین‌های ویروسی است. این یافته‌ها خبرهای خوبی برای تولید واکسن هستند.

دکتر شین کروتی از موسسه ایمنی‌شناسی لا یولا بیان کرد: تمام تلاش‌ها برای پیش‌بینی بهترین واکسن و انجام اقدامات کنترل‌کننده این پاندمی به درک پاسخ ایمنی بدن در برابر ویروس بستگی دارد. 

یکی از نگرانی‌های مردم این بود که بیماری کوویدـ۱۹ سیستم ایمنی را تحریک نمی‌کند که گزارش‌ها درباره افرادی که مجددا به این ویروس آلوده شده‌اند این نگرانی‌ها را افزایش داد، اما دانستن این نکته که یک فرد با داشتن سیستم ایمنی متوسط می‌تواند پاسخ ایمنی محکمی در برابر ویروس داشته باشد این نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.

دانشمندان در مطالعه قبلی خود از ابزارهای زیست‌داده‌ورزی برای پیش‌بینی این‌که کدام اجزای ویروس جدید کرونا قادر به فعال‌سازی لنفوسیت‌های تی انسانی هستند، استفاده کردند. در این مطالعه، آن‌ها قصد داشتند دریابند که آیا لنفوسیت‌های تی جداشده از بزرگسالانی که به بیماری کوویدـ۱۹ مبتلا بودند و بدون هیچ علائم خاصی بهبود یافته‌اند می‌تواند به آن‌ها در پیش‌بینی ساختار پروتئین کمک کند یا پپتیدهای خود ویروس می‌تواند به آن‌ها در پیش‌بینی این موضوع کمک کند؟

دانشمندان پپتیدها را در دو گروه بزرگ  (mega-pool) جمع‌آوری کردند: یک گروه بزرگ شامل پپتیدهایی است که همه پروتئیین‌های در ژنوم ویروس جدید کرونا  را به جز پروتئین «گل میخی» شامل می‌شود.

گروه  بزرگ دوم شامل  پروتئین‌های گل‌میخی است که  روی سطح ویروس قرار دارند،  زیرا در حال حاضر تقریباً همه واکسن‌های در دست تولید این پروتئین‌های ویروس کرونا را  هدف قرار داده‌اند.

آن‌ها دریافتند همه بیماران پاسخ قوی لنفوسیت‌های T کمک‌کننده (لنفوسیت‌های CD4) که به تولید آنتی‌بادی یاری می‌رسانند، دارند. همچنین آن‌ها دریافتند بدن‌های همه بیماران لنفوسیت‌های «قاتل» یا CD8 اختصاصی ویروس را تولید می‌کنند که سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برد.

کروتی در ادامه افزود: دریافتیم ویروس آنچه از یک پاسخ ضد ویروسی معمولی و موفق بدن انتظار داریم، ایجاد می‌کند.

ست توضیح داد: اکنون داده‌هایی داریم که از طریق آن‌ها می‌توانیم دریابیم پاسخ ایمنی افرادی که پس  از ابتلا به این بیماری عوارض شدیدی دارند و باید بستری شوند با پاسخ ایمنی افرادی که می‌توانند در خانه بهبود یابند یا حتی بدون علامت هستند، چه تفاوتی دارد.

علاوه بر آن، اکنون ابزاری مهم داریم که به ما کمک می‌کند دریابیم آیا پاسخ ایمنی در افرادی که واکسن تجربی را دریافت کرده‌اند، با پاسخ ایمنی محافظت‌کننده شباهت دارد یا نه.

کد خبر 512559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha