سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

حوادث قهری و غیرمترقبه که‌گاه می‌تواند باعث بلایای بی‌شماری در سکونتگاه‌های انسان در محیط‌های مختلف شودمتأسفانه همیشه در کمین است و اگر اقدامات پیشگیرانه و به موقع در این زمینه انجام نشود، چه بسا ممکن است جان و مال شهروندان با تهدید جدی مواجه شود.

علی الله سلیمی

همشهری آنلاین_ علی‌الله سلیمی:‌ حوادث قهری و غیرمترقبه که‌گاه می‌تواند باعث بلایای بی‌شماری در سکونتگاه‌های انسان در محیط‌های مختلف شود متأسفانه همیشه در کمین است و اگر اقدامات پیشگیرانه و به موقع در این زمینه انجام نشود، چه بسا ممکن است جان و مال شهروندان با تهدید جدی مواجه شود و این موضوع همواره نگران‌کننده است. به‌ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها که اغلب جمعیت چند میلیونی را در خود جای داده و در برخی مناطق وضعیت بناها و همچنین مسیرهای ورودی نیروهای امدادی از شرایط مطلوب و استاندارد برخوردار نیست. 
در این میان، شکی نیست که به هر میزان وسعت و جمعیت شهرهای بزرگ گسترش یابد به همان میزان خسارت بلایای طبیعی یا اتفاق‌های ناگوار هم افزایش می‌یابد و اکنون این موضوع در کلانشهر تهران هم به یکی از دغدغه‌های شهروندان و مدیریت شهری تبدیل شده است. از این رهگذر تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری تهران که فعالیت‌های گوناگون و گسترده‌ای در مناطق دارد، شاید پاسخی باشد به بخشی از دغدغه‌ها ونگرانی‌های مدیریت شهری در مواجهه احتمالی با بلایای طبیعی و حوادث پیش‌بینی نشده که هر لحظه ممکن است روند طبیعی زندگی شهروندان را به مخاطره بیندازد. ساخت سوله‌های بحران که اقدام پیشگیرانه‌ای برای مواقع بحرانی است و در حالت عادی از آنها به‌عنوان اماکن ورزشی استفاده می‌شود، بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

در این میان محدوده مناطق شرقی پایتخت هم به سهم خود از این امکانات برخوردارند و پایگاه‌های متعددی در مناطق پنج‌گانه، 4، 8، 13، 14 و 15، نقاط ایمنی برای ساکنان این مناطق محسوب می‌شود. البته با توجه به موقعیت کنونی برخی مناطق شرق تهران که در مواردی‌درصد بالایی از بخش‌های مسکونی آنها را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد، لزوم ساخت سوله‌های بحران و اقدامات پیشگیرانه دیگر بیش از پیش احساس می‌شود. با این حال، مسئولان ستاد بحران در شهرداری‌های مناطق فعالیت‌های پیشگیرانه متعددی را همزمان شروع کرده‌اند که مقاومت‌سنجی ساختمان‌ها در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی هم یکی از این اقدامات است. برای پیشرفت در این زمینه همکاری تنگاتنگ شهروندان با مسئولان ستاد مدیریت بحران الزامی است، چراکه کارشناسان این ستاد در وهله اول فقط موقعیت ساختمان‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهند و بخش اعظمی از اقدامات لازم را به مالکان آن ساختمان‌ها یادآوری می‌کنند. 
 

کد خبر 512747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha