پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پنجشنبه در دومین دوره اهدای جایزه‌ مطهر و اختتامیه‌ جشنواره‌ حکمت مطهر در تالار ابن سینا دانشکده‌ پزشکی دانشگاه تهران پیشنهاد داد

که کتاب‌های مطهری جزو واحدهای درسی دانشگاه‌ها متناسب با رشته‌های دانشگاهی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رییس‌جمهور در این مراسم که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خانواده شهید مطهری از جمله همسر و پسر وی (علی مطهری) و همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و واعظ‌ زاده و مشاعی معاونان رییس‌جمهور برگزار شد، سخن گفتن از شهید مطهری را کاری سهل و در عین حال سختی خواند و بیان کرد: سهل از آن جهت که تجلی حقیقت و آیینه‌ی خوبی‌ها، زیبایی‌ها و اندیشه‌های زلال و پاک است و سخت از آن جهت که کسانی باید از شهید مطهری بگویند که حظی برده باشند و اشرافی داشته باشند و سخن گفتن امثال من در مورد شهید مطهری مانند این است که پای یک قله‌ی بلند ایستاده باشد و بخواهد از زاویه‌ی بسیار محدود به این قله‌ی بلند نگاه و آن را توصیف کند اما می‌توانیم خود را به این صورت راضی کنیم که صحبت از وی عرض ارادتی است به ساحت آن عزیز و اعلام عشق و اراده برای شناخت کامل و پس از آن تبعیت و دنباله‌گیری از اندیشه‌های این بزرگان.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما عالم فراوانی در عرصه‌ی جهان داریم گفت: می‌توانیم این عالمان را طبقه‌بندی کنیم. عالمانی هستند که علم خود را در وسط معرکه کسب کرده و غرق در معرکه هستند و نگاه آنها و علمی که به دست آورده‌اند، محدود به معرکه است. عالمانی داریم که از معرکه فاصله می‌گیرند و از بالا نگاه می‌کنند و افق‌های دور را مدنظر دارند. این علم با آن علمی که گفته شد متفاوت است و این عالم با آن عالم متفاوت است.

وی ادامه داد: علمایی داریم که در برخورد با پدیده‌ها و عوامل اجتماعی در سطح باقی می‌مانند و به بررسی سطحی مسایل می‌پردازند ولی علمایی داریم که در برخورد با این مسایل به دنبال ریشه می‌روند و ریشه را شناسایی می‌کنند و در حقیقت ریشه‌ی مشکلات را مداوا می‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: علمایی نیز داریم که هر چه دارند فقط حاصل تلاش خود آنهاست و حاصل آنچه که می‌فهمند ولی علمایی نیز داریم که آیینه و انعکاس علم هستند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه حرف‌های زیادی در عرصه‌ی جهانی زده می‌شود ولی حرفی که متصل به جایی باشد اصیل و ماندگار است، گفت: علمایی که بالا می‌روند و به بالا متصل می‌شوند علمشان اصیل است. از آن بالا تغذیه می‌شوند و کلام‌شان و نگاه‌شان آسمانی می‌شود و این به خاطر اتصال‌شان است و شهید مطهری از جمله کسانی است که از محیط خود اوج گرفت و در برخورد با پدیده‌ها به دنبال ریشه رفت و ریشه را پیدا کرد و به باور من او متصل بود وگرنه امکان ندارد که عالمی پنجاه سال سخن بگوید و بنویسد و شخصیتی مثل امام(ره) شهادت دهد که آثار او بدون استثناء مفید است.

رییس‌جمهور ادامه داد: کسی که به حقیقت وصل می‌شود از محدوده‌ی زمان و مکان بالا می‌رود و حقایق را می‌بیند و ریشه را شناسایی می‌کند و کسی که ریشه را شناخت درمان آن برای مسایل حقیقی و ماندگار است.

وی گفت: بعضا علمایی هستند که به حقیقت دست پیدا می‌کنند ولی شجاعت ایستادگی بر روی آن را ندارند. به حقیقت دست پیدا کرده ولی این حقیقت را با خود می‌برند و حتی دوستان نزدیک‌شان نیز متوجه نمی‌شوند که آنها به سطحی از حقیقت دست پیدا کرده‌اند. شهید مطهری به حقیقت متصل شد، به حقیقت دست پیدا کرد و با توجه به اعتقاد و ایمان مستحکمی که داشت آن را بیان کرد و بر آن ایستادگی کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه شناخت خداوند در گرو شناختن انسان است، گفت: همه‌ی پیامبران الهی آمده‌اند که انسان را به انسان بشناسانند و در واقع پیامبران آمدند که از جوهره‌ی انسانی انسان صیانت کنند و ما وقتی از فرهنگ، اقتصاد، تاریخ و معنویت صحبت می‌کنیم، همه‌ی اینها برای انسان و از آن انسان است. شهید مطهری شهید راه احیای انسانیت انسان است. او با تمام وجود از جوهره‌ی انسانیت بشر دفاع کرد و فریاد شهید مطهری در واقع دعوت انسان‌ها به بازگشت انسانیت انسان بود و معرفی وجوه گوناگون یک انسان کامل.

وی افزود: همه‌ی حرف شهید مطهری بیان نیازها و وظایف انسان شدن انسان است و موضوع کار شهید مطهری مثل موضوع کار انبیاء انسان است و او با تمام وجود از انسانیت انسان صیانت می‌کند.

رییس‌جمهور گفت: یکی از مباحثی که شهید مطهری به شدت از آن دفاع می‌کرد دفاع از اندیشه، عقل و تفکر است و او در مطالب فراوانی به اهمیت عقل، اندیشه و تفکر انسان می‌پردازد. او تعبد را عین عبادت می‌داند و آفات اندیشه‌ی درست را به خوبی تشخیص می‌دهد و ریشه‌یابی می‌کند و در برابر ما قرار می‌دهد و می‌گوید چه چیزهایی مانع از اندیشه‌ی صحیح است؛ البته همه‌ی کلام ایشان مستند به قرآن کریم است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: موضوع دیگری که شهید مطهری در مورد آن تلاش زیادی کرد و در صیانت از آن فداکاری کرد، صیانت از ایمان و اعتقادات ناب است. او تمام پیرایه‌ها را کنار زد و به این مساله توجه ویژه کرد. او به خوبی جایگاه انسان در آفرینش و روابط انسان با خدا را به تصویر کشید و به آن واقف شد و با خرافه‌ها، انحرافات، خودخواهی‌ها، بداندیشی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها مقابله کرد. ایشان توحید را آنقدر زیبا و پاک معرفی کرد که هر کس در دلش قطره‌ای و ذره‌ای از پاکی وجود داشت با آن جذب شد چرا که شهید مطهری متصل به حقیقت بود و مطالب خود را ساده و روان بیان می‌کرد.

وی همچنین با بیان اینکه شهید مطهری به بحث کرامت و آزادی انسان نیز توجه ویژه‌ای داشت، گفت: همه‌ی پیامبران برای صیانت از کرامت انسان آمدند چرا که اگر کرامتی نباشد چیزی وجود ندارد و تمام عالم خلق شد که کرامت انسان متجلی شود و این مستلزم آزادی، آزادی‌اندیشی و اختیار است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شهید مطهری از جمله کسانی بود که شجاعت ایستادگی بر اصول را داشت. ایشان از شماتت عوام و خواص نمی‌ترسید و سایه‌ی قدرت‌های مالی زیر پایش بود و اصالتی بر آنها قائل نبود چرا که وقتی کسی فریادگر توحید باشد برای نمرود و فرعونیان اصالتی قائل نیست.

وی افزود: او به خاطر ایمانی که به خدا داشت می‌دانست که خداوند قادر بر همه چیز است و همه‌ی قدرت‌ها از اوست. به همین بابت برای قدرتی غیر از خداوند، قدرتی قائل نبود و برای ادعاها و ارزش‌های غیر الهی جایگاهی در ذهنش وجود نداشت و به همین دلیل نگرانی نیز از بیان آنها نداشت و وقتی نقد می‌کرد، اندیشه‌های غیر الهی و مادی را زیباتر از مدعیانش بیان می‌کرد ولی به صورت زیباتر آنها را نقض و رد می‌کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: او اصالتی بر اندیشه‌های غیرالهی قائل نبود و آنها را به زیبایی و با استدلال رد می‌کرد. او برای ظواهر اصالتی قائل نبود و طبیعی است اگر کسی متصل شود و کلامش ناب باشد بر روی حقیقت می‌ایستد و واهمه‌ای ندارد و طبیعی است که عده‌ای که پیرو اندیشه‌های غیر الهی هستند، در برابر آنها بایستند و همان‌هایی که در برابر حضرت ابراهیم ایستادند در برابر شهید مطهری نیز ایستادند.

رییس‌جمهور گفت: ابزار و روش کسانی که از مسیر حق منحرف می‌شوند ثابت بوده و همیشه به هیاهو کردن، بی‌ادبی کردن و متهم کردن متوسل می‌شوند. ما در آن سال‌ها شاهد بودیم که گروه‌هایی مثل مجاهد و فرقان که تمام وجودشان عفونت بود در برابر شهید مطهری کم می‌آوردند و به او فحش می‌دادند. او را مسخره می‌کردند و فضای سنگینی را علیه او ایجاد می‌کردند و سعی می‌کردند بعضی را علیه شهید مطهری تحریک کرده تا آنها نیز مطهری را محکوم کنند.

رییس‌جمهور گفت: شهید مطهری اسلام را یک حقیقت الهی و تنها حقیقت الهی می‌دانستند و به واقع اگر اسلام به درستی عرضه شود به سرعت فراگیر می‌شود ولی مشکل این است که مخالفان اندیشه‌ی الهی نمی‌گذارند که حقیقت به دل و گوش و جان انسان‌ها برسد و هنرشان این است که مانع ایجاد کنند که این پیام که پیام فطری است به گوش و دل و جان انسان‌ها برسد چرا که این پیام وقتی به گوش انسان‌ها برسد به سرعت فراگیر می‌شود چون فطری است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه کلام و پیام شهید مطهری جهانی است، گفت: اندیشه و راه شهید مطهری و نوع نگاه شهید مطهری بیانگر حقیقت اصیل جاری در آفرینش است و نیاز امروز، فردا و فرداهای ماست و چون از حقیقت بهره برده بود خروجی آن نیز حقیقت بود.

وی ادامه داد: کسانی که پیشانی شهید مطهری را هدف قرار گرفته‌اند و فکر می‌کردند با ترور او، وی حذف می‌شود، اشتباه خیلی بزرگی کردند. شهید مطهری زنده است تا ابد و روز به روز اندیشه‌ی او فراگیرتر می‌شود و درخشان‌تر و در حد وسیع‌تر منتشر می‌شود و مانند نهالی است که قد می‌کشد و از بین رفتنی نیست چون حقیقت است.

احمدی‌نژاد گفت: نیاز امروز ما نیاز جوانان، اندیشمندان، عوام و خواص ما اندیشه‌های شهید مطهری است و ما باید به اندیشه‌های شهید مطهری برگردیم و من با اطمینان می‌گویم که با به‌کارگیری اندیشه‌های شهید مطهری بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود و ما امروز بسیار نیازمند به اندیشه‌های شهید مطهری هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ستاد بزرگداشت شهید مطهری باید کارش را توسعه دهد، گفت: اندیشه‌های شهید مطهری اندیشه‌ی انقلاب است. او معلم انقلاب و مکتب انقلاب است و این انقلاب متعلق به تمام زمان و مکان است و محدود است و ما همه به این اندیشه‌ها نیاز داریم و باید اندیشه‌های مطهری را در سطح وسیع‌تر منتشر و مطرح کنیم.

رییس‌جمهور خطاب به خانواده شهید مطهری که در این مراسم حضور داشتند، گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که باقیمانده آثار شهید مطهری نیز منتشر شود چرا که شهید مطهری متعلق به همه است. شهید مطهری از آن خودش نبود بلکه هدیه‌ی الهی برای بشریت بود و باید در بخش خارجی نیز در جهت انتشار اندیشه‌های شهید مطهری فعال بود. این اندیشه‌ها باید به عمق جان ملت‌ها برود و این نیاز است.

وی همچنین بیان کرد: چه اشکالی دارد که کتاب‌های شهید مطهری جزو متون درسی ما شود. ما مثلا وقتی جامعه‌شناسی می‌خوانیم بیاییم در کنار کتاب جامعه‌شناسی فلان نویسنده خارجی، جامعه‌شناسی مطهری را نیز بخوانیم و اینها را در کنار هم قرار دهیم و ببینیم چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. چه اشکالی دارد که کتاب‌های شهید مطهری متناسب با رشته، جزو واحدهای درسی دانشگاه شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین مصلحی، دبیر ستاد بزرگداشت شهید مطهری به ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های این ستاد پرداخت. همچنان حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین علی مطهری فرزند شهید مطهری در ارتباط با برخی اندیشه‌های شهید مطهری سخنرانی کردند.

در این مراسم به برخی از برگزیدگان دومین جشنواره‌ی حکمت مطهر در زمینه‌ی عکس، شعر، موسیقی و پایان‌نامه جوایزی به دست رییس‌جمهور اهدا شد.

کد خبر 51269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز