همشهری آنلاین: رئیس ستاد بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری گفت: با توجه به سؤالات روز و نیاز نسل جوان و مردم، سعی شد موضوعاتی برای همایش بزرگداشت استاد مطهری انتخاب شود تا نیازهای مردم پاسخ داده شود.

مرتضی مطهری

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ستاد بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری، با هدف ترویج اندیشه ها و آثار ایشان با حضور مهندس محمدرضا جعفری جلوه رئیس ستاد، امروز 2 اردیبهشت ماه در بنیاد علمی فرهنگی علامه مرتضی مطهری برگزار شد.

در ابتدای این نشست جعفری جلوه، با بیان اینکه در آستانه سی و چهارمین سالگرد استاد شهید هستیم، گفت: سی و چهار سال از عروج خونین استاد بزرگ انقلاب و نظریه پرداز بیداری اسلامی اجتماعی و تحول بخش فرهنگی و عنصر فکرسازی که نظام انقلاب اسلامی بر بنیاد آثار و اندیشه های او استوار است می گذرد.

وی با بیان اینکه به حق مقام معظم رهبری از ایشان به ایدئولوگ انقلاب نام بردند، افزود: ما همچنان وام دار به او و موظف به ادای دین در راه او هستیم، چون مطهری همچنان یگانه دوران است و مواضع او چراغ راه آینده ماست، هر چند عرصه پرسشهای نوین مطرح است و ایده پردازان و نظریه پردازان دیگری هستند، اما همچنان اندیشه های مطهری پیشتاز اندیشه های موجود در عرصه فکر و عمل است و اینها بیش از هر عامل دیگری محرک ماست تا مناسب ترین برنامه ها را در بزرگداشت ایشان برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزیهای انجام گرفته طی سال 91 برای آئین بزرگداشت در سال 92، نشستهای متعددی برگزار شد تا هماهنگی لازم برای برگزاری همایش انجام شود، اظهار داشت: سازمان‌های متعددی در ستاد بزرگداشت حضور دارند که باید هماهنگی لازم صورت می گرفت. امروزه در آستانه اجرای این برنامه ها هستیم. بزرگداشت سی و چهارم در مناسبت و فضای خاصی اتفاق می افتد؛ از یک سو کشور در مسیر حرکت مستمر در مسیر پیشرفت و تحکیم مبانی مدنیت توسعه یافته و مؤثر و کارآمد در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی و ... در حرکت است. همچنین در دهه عدالت و پیشرفت قرار داریم و اصلی ترین برنامه های کشور تحکیم ستونهای مدنیت است که به سوی تمدن رهسپار است. فضای عمومی کشور برای حرکت عظیم انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه و حرکتی که رهبری به آن از حماسه سیاسی یاد کردند و ان شاء الله به وقوع خواهد پیوست، در حال حرکت است. همزمان با روز بزرگداشت زن، ولادت حضرت زهرا(س) و حضرت امام(ره) قرار داریم که این مناسبت‌ها فضایی را ایجاد می‌کند تا آئین بزرگداشت پررنگ تر و نقش آن برجسته تر شود.

جعفری جلوه در ادامه سخنانش تصریح کرد: به همین منظور برای انتخاب شعار مؤثر و کارآمد و کاربردی تدبیر شد. شعار اصلی این آئین بزرگداشت ـ مطهری و تحکیم دانش و اقتصاد مسلمین ـ است که در ادامه با تدبیر مقام معظم رهبری برای شعار سال 92 تحت عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ـ تأیید شد. می دانستیم ایران اسلامی به عنوان سردمدار کشورهای اسلامی بنا به وظیفه و مسئولیت راهی جز تحکیم دانش و تولید علم و تحکیم اقتصاد و عرصه های تولید به طور جامع و گسترده ندارد.

رئیس ستاد بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری، در ادامه سخنانش تصریح کرد: چند سالی است که تلاش در عرصه نظری و عملی به مسأله اصلی کشور تبدیل شده و امسال هم طبیعی است که ملت حماسه پیش روی خود دارد. از نظریه پردازی مانند شهید مطهری انتظار می رود که در این عرصه ها نظرات خود را بیان کند.کوشش بر این است که در این آئین از ایده های او در جهت این امر وام بگیریم تا حرکت مناسبی را پیش بگیریم.

وی افزود: دو شعار فرعی جدی هم در بزرگداشت امسال مد نظر است. از سال گذشته بحث تمدن آینده که بحث محتوم ما و جهان اسلام است مطرح بوده است. بر طبق دغدغه های استاد مطهری که در آرای او منعکس است، ایشان در بحث تمدن اسلامی به افول عقل و خرد اشاره گسترده ای داشته است. همچنین توجه او به تمدن آینده اسلامی که نیاز مبرم ماست این شعار را مد نظر قرار داد. شعار فرعی دوم اهمیت وحدت جهان اسلام و یگانگی امت اسلامی است که بیش از هر زمان دیگری مورد توجه ماست. درگیری های میان مسلمانان در کشورهای مختلف نیاز به وحدت را بیش از پیش نمایان می کند. بنابراین این موضوع هم شعار فرعی دیگر ماست. براساس این شعارهای اصلی و فرعی برنامه های گوناگونی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همچون سالهای گذشته یکی از محوری ترین اقدامات این ستاد برگزاری همایشهای تخصصی در مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی و آموزش و پروزش و نهاد دیگر بوده است، گفت: همچنین همایشهای تخصصی در عرصه های مختلف و موضوعات کاربردی و موضوعات اصل و مهم کشور جهت دهی نشریات و تلاشی شده است که مسئولان برگزاری این همایش به مسائل کاربردی و مهم دارند تا گره گشایی از مسائل و معضلات کشور صورت گیرد و از اطلاعات تزئینی فاصله گیرد.

وی با بیان اینکه امروز موضوعی تحت عنوان سبک زندگی اذهان را به خود مشغول داشته است و جزء ادبیات رایج شده است، بیان کرد: طبعا پاسخ یک متفکر اسلامی معرفت پرور به چنین موضوعی به عنوان موضوع کلیدی مطرح است. همچنین بحث تحول در علوم انسانی و وحدت جهان اسلام از دیگر موضوعات این همایش است. امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم حضور خواهیم داشت. اقدام محوری ما در این نمایشگاه برگزاری نشست خواهد بود. همچنین تعداد قابل توجهی میز پاسخ به سؤالات روز با توجه به اندیشه های شهید مطهری در بخشهای مختلف نمایشگاه با حضور افراد خبره برگزار می شود.

وی با بیان اینکه از یک سال و نیم قبل تلاش ها به ثمر نشست و در 14 اردیبهشت ماه سایت جامع استاد شهید مطهری با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل بنیاد رونمایی می شود، تأکید کرد: در سالهای اخیر ضرورت توجه به اندیشه و شخصیت استاد در عرصه های مختلف هنر و ادب بیش از پیش مطرح بوده است. هر اثری که هنرمندانه ارائه شود اثرگذاری اش هم بیشتر خواهد بود و مطهری هم هنرمند بود و هنر وامدار اوست. دو سال قبل همایش گل واژه های مطهر را برگزار کردیم. امسال نیز دومین همایش گل واژه های مطهر با حضور تعدادی از شاعران جوان 8 اردیبهشت ماه برگزار می شود. همایش بین المللی تحت عنوان آرای فلسفی استاد مطهری قرار است آبان ماه سال جاری برگزار شود اما در این ایام در قم برگزار خواهد شد.

کد خبر 211201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز