گروه جهادی منطقه 21 همگام با شهرداری، هلال‌احمر، آتش‌نشانی و کارکنان درمان، با همه توان به میدان آمده تا در خط مقدم مبارزه با «کرونا» ذره‌ای کم نگذارد.

پنجه

  این گروه جهادی که در آن بسیجیان، نیروهای گردان امام علی(ع)، اعضای شورایاری، نیروهای داوطلب مردمی و NGO‌ها حضور دارند هرکاری برای ریشه‌کنی ویروس بیماری کرونا انجام می‌دهند از ضد عفونی کردن اماکن، معابر و محله‌ها گرفته تا تولید و توزیع ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی‌کننده و تهیه بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب دیده جامعه. تازه‌ترین مأموریت انجام شده این گروه جهادی هم به موضوع بازگشایی مدارس بر می‌گردد. وقتی صحبت از بازگشایی مدارس در 27 اردیبهشت ماه مطرح شد، این گروه جهادی با نام «ائتلاف جهادی شهید برونسی» کار ضدعفونی کردن همه مراکز آموزشی منطقه 21، از مهدکودک‌ها تا دانشگاه‌ها را انجام داد. برنامه‌ای که شهرداری ناحیه یک منطقه هم در آن مشارکت و همکاری داشت. طرح ضد عفونی کردن مدارس و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس، پس از بازگشایی مدارس هم ادامه دارد. 

برنامه ضدعفونی کردن مراکز آموزشی منطقه 21، از روز جمعه 19 اردیبهشت ماه، از مدارس محله «تهرانسر» آغاز شد. «داود حاج اسفندیاری»، شورایار باشگاه «نفت» و یکی از اعضای اصلی و هماهنگ‌کننده گروه جهادی شهید برونسی، به همشهری محله می‌گوید: «ائتلاف جهادی شهید برونسی در واقع ائتلاف شورایاری‌های منطقه 21 با گردان امام علی(ع) و نیروهای جهادی است که تعدادشان به حدود 70 نفر می‌رسد که در قالب یک تیم فعالیت می‌کند. در هر برنامه، از جمله ضد عفونی کردن مراکز آموزشی منطقه، با توجه به حجم کار، تعدادی از افراد حضور دارند. به سبب امکانات، ادوات و تجهیزات، گردان امام علی(ع) بسیار مجهز است و دستگاه‌هایی را که لازم داریم، در اختیارمان قرار می‌دهد. همچنین شهرداری نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد. «حمید ناصحی»، قائم‌مقام شهردار منطقه و «یاسر نکوفال»، شهردار ناحیه یک، با در اختیار گذاشتن امکانات و ادوات مورد نیاز، مشارکت و همکاری خوبی با ما دارند. مردم هم پای کار هستند و علاوه بر حضور در برنامه‌ها، هرکجا که لازم باشد، لوازم و وسایل شخصی‌شان مانند «وانت» یا «واترجت» را همراه می‌آورند. مواد ضد عفونی‌کننده را خودمان تهیه کردیم. برنامه ما، یک کار گروهی با مشارکت همه مردم و گروه‌های منطقه است.»

  •  از 4 عصر تا هنگام افطار

جالب اینکه طرح ضد عفونی مدارس منطقه 21، در شرایطی آغاز و انجام شد که هنوز هیچ دستورالعمل و پروتکلی از طرف دولت اعلام نشده بود. حاج اسفندیاری می‌گوید: «در این طرح که از مدارس ناحیه یک آغاز شد، هیچ تفاوتی بین مراکز آموزشی نگذاشتیم. از مهدکودک و دانشگاه گرفته تا مراکز دولتی و خصوصی و غیرانتفاعی، همه را در برنامه خود قرار دادیم. برای این منظور با مدیران و مسئولان مراکز آموزشی منطقه هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم. همه درهای ورودی راهروها، کلاس‌ها، دفاتر و سرویس‌های بهداشتی با محلول «الکل» و «آب یونیزه» ضد عفونی و در مدارسی که خودرو می‌توانست داخل شود، با واتر جت‌های بزرگ، حیاط و محوطه بیرونی ضد عفونی شد. برای ضد عفونی این فضاها با توجه به وسعت زیادی که دارند، از محلول دیگری که شبیه به «وایتکس» است، استفاده کردیم. با توجه به اینکه اغلب اعضای گروه شاغل هستند، برنامه ما از حدود ساعت 4 بعدازظهر آغاز می‌شد و تا حوالی افطار ادامه داشت.»

  • همه پای کارند

«مهدی ارکات»، فرمانده گردان امام علی(ع)، درباره طرح ضد عفونی مدارس منطقه 21 به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به مطرح شدن بازگشایی مدارس از 27 اردیبهشت ماه، به سرعت برنامه‌ریزی کردیم تا برای ضد عفونی مراکز آموزشی اقدام کنیم. این نخستین مرحله ضد عفونی کردن سطوح مدارس بود. این طرح با ادامه ضد عفونی کردن مدارس پس از بازگشایی و همچنین توزیع رایگان ماده ضد عفونی، ماسک و دستکش بین دانش‌آموزان ادامه دارد. اولویت هم با دبستان‌های دخترانه و پسرانه است. در این کار شورایاری‌ها و NGO‌های مردم محور نیز مشارکت و همکاری داشتند. این همکاری و ائتلاف با کسانی که مستقیم با مردم در تماس هستند، موجب می‌شود تا کارها و برنامه‌های اجرا شده به اطلاع آنها برسد و مردم را دلگرم می‌کند و دغدغه‌های آنها را کاهش می‌دهد. تا پیش از موضوع بازگشایی مدارس، مراکز درمانی را مرتب ضد عفونی می‌کردیم و از اولویت‌های ما بودند اما با بازگشایی مدارس آنها نیز در اولویت‌کاری ما قرار خواهند گرفت.» 

  • نکوفال، شهردار ناحیه یک / تلاش نیروهای مردمی تاثیرگذار بود

شهردار ناحیه یک منطقه 21، درباره همکاری با گروه مردمی و جهادی برای ضدعفونی مدارس به همشهری محله می‌گوید: «ما روزانه ضد عفونی المان‌های شهری از جمله پل‌های عابرپیاده، ایستگاه‌های اتوبوس، نیمکت‌ها و بوستان‌ها را انجام می‌دهیم. همچنین با در اختیار قرار دادن ادوات و تجهیزات لازم برای ضد عفونی به حامیان سلامت در شورایاری و بسیج و NGO‌ها با آنها نیز مشارکت و همکاری داریم.

با توجه به وسعت کار، حضور این عزیزان در موضوع مبارزه با کرونا و ضد عفونی کردن منطقه، بسیار خوب و تأثیرگذار بود و جا دارد که از آنها قدردانی کنیم. در زمینه ضدعفونی مدارس نیز با در اختیار قراردادن تجهیزات و وسایل، مشارکت داشتیم و هرکاری که از دست‌مان بر می‌آمد، انجام دادیم تا مدارس پس از وقفه‌ای طولانی، برای بازگشت دانش‌آموزان، ضدعفونی و برای حضور دانش‌آموزان آماده شود.» «یاسر نکوفال»، درباره خدمات شهرداری برای مدارس منطقه هم می‌گوید: «برای مدارس نیز برنامه‌هایی داریم و آماده خدمت‌رسانی هستیم. برای این منظور باید در ستاد بحران با حضور مسئولان آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود تا براساس پروتکل اعلام شده، کارهای لازم از سوی مدیریت شهری انجام شود. اکنون خیال‌مان راحت است که مراکز آموزشی ما از وجود ویروس کرونا، پاکند.»  

کد خبر 512418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha