چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

محمدجواد پاینده: لژیونرهای ایرانی حاضر در لیگ‌های اروپایی کم‌فروغ‌ترین فصل خودشان را در فصل 2008-2007 سپری کردند.

نیمکت‌نشینی‌های طولانی‌مدت و مداوم، ‌ناکامی در گلزنی و حتی گل‌سازی، ‌اختلاف با کادر فنی و مسئولان باشگاه‌ها از جمله مشکلاتی بود که در این فصل لژیونرهای ایرانی را ناکام گذاشت و سال تلخی را برای آریایی‌های فوتبال اروپا رقم زد.

شرایط در بوندس‌لیگا هم به همین شکل رقم خورد. زمانی دایی، مهدوی‌کیا، باقری، ‌عزیزی، هاشمیان و حتی زندی از بهترین‌های مسابقات لیگ دسته اول فوتبال آلمان به شمار می‌رفتند اما حالا حضور کم‌تعداد و کمرنگ بازیکنان ایرانی موجب بی‌توجهی باشگاه‌های آلمانی به لیگ ایران شده است.

لژیونرهای ایرانی در سال‌های گذشته شانس حضور در لیگ قهرمانان و یا جام یوفا را پیدا می‌کردند. دایی، ‌مهدوی کیا، ‌نکونام و حتی میناوند در این تورنمنت‌های معتبر به میدان می‌رفتند اما حالا بازیکنان ایرانی در رقابت‌های داخلی کشورهای اروپایی هم شانس زیادی برای خودنمایی پیدا نمی‌کنند. افت آشکار لژیونرها طبیعتاً فوتبال ایران را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و انتقال بازیکنان ایرانی به تیم‌های اروپایی را محدودتر می‌کند.

پیشنهاد پرسپولیس

مهدوی‌کیا، باثبات‌ترین ستاره ایرانی بوندس‌لیگا که نهمین فصل حضورش در لیگ آلمان را تجربه می‌کند پس از سال‌ها مجبور به ترک باشگاه محبوبش شد و بندر هامبورگ را به مقصد فرانکفورت ترک کرد. اینتراخت اما انتخاب مناسبی نبود. کیا با گذشت 31 هفته تنها در 19 بازی به میدان رفت و دو بار موفق به گل‌سازی شد.

او که در سال‌های گذشته مجموعاً 29 گل به ثمر رسانده بود هنوز موفق به گلزنی با پیراهن تیم جدیدش نشده و جایگاه خوبی در این تیم ندارد. با شرایط موجود احتمال ماندن مهدوی‌کیا در اینتراخت بسیار ضعیف است.

حتی گفته می‌شود امکان بازگشت این بازیکن به فوتبال آسیا در فصل آینده وجود دارد. باشگاه پرسپولیس به این بازیکن پیشنهاد داده که فصل آینده را در تیم سابقش سپری کند اما گفته می‌شود چند تیم عربی در صورت بازگشت مهدوی‌کیا به دنبال جذب او هستند.

بازگشت به بوخوم

وحید هاشمیان دیگر لژیونر باسابقه ایرانی که با پیراهن تیم‌های بایرن، هامبورگ و بوخوم سال‌ها در لیگ آلمان بازی کرده هم شرایط خوبی را در هانوفر تجربه نکرده و نمی‌کند. هاشمیان در 18 بازی برای تیمش به میدان آمده و البته همواره یکی از مهاجمان ذخیره هانوفر در این فصل بوده است.

هاشمیان فقط یک گل با پیراهن این تیم به ثمر رسانده و دو پاس گل داده است که این آمار ضعیف‌ترین آمار او در چند سال حضورش در رقابت‌های لیگ آلمان به شمار می‌رود.مهاجم ایرانی باشگاه هانوفر پیش از سایر هموطنانش در این کشور، برای سال آینده تصمیم‌گیری کرد و با باشگاه بوخوم به توافق رسید.

هاشمیان فصل آینده به این تیم بازمی‌گردد و امیدوار است باز هم روزهای خوبش در بوخوم را تکرار کند. البته بوخوم هم وضعیت خوبی در لیگ آلمان ندارد و فعلاً در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است.

فقط یک بازی

نکونام تنها بازیکنی است که به دلیل مصدومیت، فصل جاری رقابت‌های باشگاهی را از دست داد. ستاره ایرانی باشگاه اوساسونا فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود و در جام یوفا درخشش خوبی داشت اما در این فصل به دلیل مصدومیت بخش اعظم فصل را از دست داد.نکونام از ابتدای بهار توانست در تمرینات حاضر شود و بالاخره هفته گذشته برای اولین بار مقابل والنسیا به میدان رفت.

عملکرد او در یک مسابقه قابل بررسی نیست اما انتظار می‌رود ستاره ایرانی با انگیزه بسیار فصل آتی رقابت‌های لالیگا را آغاز کند. اوساسونا در فاصله 3 هفته به پایان رقابت‌ها با 40 امتیاز تیم هفدهم جدول است و به شدت خطر سقوط را احساس می‌کند. اگر این تیم به دسته‌دوم سقوط کند، نکونام پیشنهادهای دیگر را بررسی خواهد کرد و حاضر به حضور در رقابت‌های دسته دوم اسپانیا نیست اما در صورت بقای اوساسونا ستاره ایرانی فصل آینده را به همراه این تیم در رقابت‌های لالیگا سپری خواهد کرد.

جدایی از لیوورنو و بولتون

رحمان رضایی و آندرانیک تیموریان شرایط کاملاً مشابهی را در رقابت‌های فوتبال ایتالیا و انگلستان سپری کردند. وضعیت آندو البته کمی سخت‌تر از رضایی بود.

مدافع ایرانی لیوورنو 5 بار برای تیمش به میدان رفت در حالی که سرخپوشان وضعیت خوبی در مسابقات لیگ ایتالیا ندارند و با 30 امتیاز در آخرین پله جدول قرار گرفته‌اند. لیوورنو در آخرین هفته‌ها برای فرار از سقوط تلاش می‌کند اما شانس زیادی برای ماندن در رقابت‌های سریA ندارد.

رضایی معتقد است به دلیل اختلاف با مربی تیم در ترکیب قرار نمی‌گیرد و البته در پایان فصل جدید از این تیم جدا خواهد شد. او مدعی شده پیشنهادهایی از تیم‌های ایتالیایی دریافت کرده و سال آینده باز هم در سری A بازی می‌کند. البته رحمان در ژانویه تا آستانه پیوستن به پارما نیز پیش رفت که  این انتقال قطعی نشد.

تیموریان اما سال گذشته به دلیل اعتقادی که سام آلاردایس به او داشت شرایط خوبی در بولتون تجربه کرد و فرصت زیادی برای حضور در ترکیب این تیم نصیبش شد. در این فصل اما وضعیت هافبک ایرانی کاملاً متفاوت بود.

آندو تنها در 3 بازی برای بولتون بازی کرده در حالی که این تیم با 36 امتیاز در جدول شانزدهم است. هافبک ایرانی به هیچ‌وجه تمایلی به ماندن در این تیم ندارد و قطعاً در پایان فصل از بولتون جدا خواهد شد.

کد خبر 51204

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز