خیابان بهار مرکز فروش لباس بچگانه است. تصویر همیشگی آن، رفت‌وآمد پدر و مادرهایی است که برای کودکی که انتظارش را می‌کشند لباس نوزادی می‌خرند یا بچه‌هایی که با شادی تمام دنبال پدر و مادرهایشان چشم در میان لباس‌های رنگی ویترین‌ها می‌چرخانند. اما این روزها در ‌این خیابان کمتر با چنین تصویری مواجه می‌شوید. کووید ۱۹ اجازه چنین ‌کاری نمی‌دهد.

چهلستون

همشهری آنلاین_ شقایق عرفی‌نژاد:   هر چند پیش از آن هم تعداد کسانی که می‌توانستند با چنین قیمت‌هایی لباسی نو بر تن کودکانشان کنند، زیاد نبود. از نیمه‌های اسفند سال گذشته فروش مغازه‌داران‌ این خیابان، مثل تمام مغازه‌داران دیگر، به صفر نزدیک شد و با تعطیلی یک ماهه فروردین به معنای واقعی کلمه به صفر رسید و این به معنای فاجعه بود. اما اتفاقی امیدوارکننده بود موجب شد که مستأجران نفسی راحت بکشند؛تعدادی از مالکان ‌این مجتمع اجاره‌های اسفند و بعضی دیگر اجاره‌های اسفند و فروردین را از مستأجران نگرفتند تا ثابت کنند پیش از هرچیز دیگری انسان هستند.

  •  پیشنهادی برای بخشش

«محسن صباغی» مدیر مجتمع چهلستون است و علاوه بر آن عضو شورایاری ناحیه ۳ منطقه ۷ هم هست و آن‌طور که می‌گوید خودش هم در پونک مغازه‌ای دارد که اجاره‌اش را به مستأجرش بخشیده است. او پیشنهاد بخشیدن کرایه را او به مالکان داده و به سرعت ۲۵ نفر از آنها موافقت کرده اند: «مجتمع ۲۰۴ واحدی چهلستون که مختص فروش لباس بچه است، از قدیمی‌ترین پاساژهای تهران است که در سال ۴۸ افتتاح شده و صاحبان آن از بازاری‌های قدیمی‌اند و دست به خیر. آنها در طول سال با همکاری هم، برای نیازمندان سیسمونی و جهیزیه تهیه می‌کنند و طبیعی بود که در این موقعیت سخت هم به فکر دیگران باشند. تعدادی از آنها اجاره ۲ ماه و تعدادی دیگر اجاره فروردین را از مستأجران دریافت نکردند. »
او که مدیر خیریه جوانمردان هم هست، می‌گوید: «دراین مدت با همکاری صاحبان همین مجتمع، تعداد زیادی دستکش و ملحفه برای بیمارستان کودکان مفید و امام حسین(ع) فرستادیم همین‌طور برای اتوبوسرانان ناحیه ۶، کارگران فصلی ناحیه ۱، ۲ و ۳ منطقه ۷ و بچه‌های کار دستکش و ماسک تهیه کردیم و در اختیارشان گذاشتیم. »
او از تهیه ۵۰ سبد کالا در ماه رمضان برای نیازمندان منطقه هم می‌گوید: «بیشتر ‌این نیازمندان ساکن منطقه نظام‌آباد هستند که منطقه‌ای قدیمی ‌است. ما علاوه بر ‌این با کمک مغازه‌داران چهلستون ۷۰۰ دست لباس بچه برای بیمارستان کودکان مفید و همین‌طور ماسک و دستکش برای بیمارستان امام حسین(ع) و ولی‌عصر(عج) قم ارسال کردیم. چهلستون در واقع حامی خیریه جوانمردان است و به تازگی هم رتبه خوبی از بهزیستی گرفته است. »
اواین را هم اضافه می‌کند که شهرداری منطقه ۷ ارتباط خوبی با ‌این خیریه دارد و هر کمکی که می‌تواند به‌ این خیریه می‌رساند.  

  •  آنها که سختی را آسان کردند

م. ر دو مغازه در مجتمع چهلستون دارد و اجاره هر دو مغازه را برای ۲ ماه اسفند و فروردین بخشیده است. وقتی می‌خواهیم با او درباره‌ این کارش صحبت کنیم، اکراه دارد و نمی‌خواهد اصلاً حرفی در این‌باره بزند. فقط چند جمله کوتاه و تمام: «اگرکاری انجام شده، وظیفه‌مان بوده و منتی سر هیچ‌کس نیست. تا دیروز که درآمد داشته‌اند، کرایه گرفته‌ایم، ولی امروز که بازار تعطیل است، نمی‌گیریم. عرف براین است که اگر باری روی دوش کسی می‌افتد، آن را برداریم، نه اینکه به آن اضافه کنیم. »
صداقت هم صاحب ۲ مغازه در این مجتمع است و کرایه‌ای برای ۲ ماه اسفند و فروردین از مستأجرانش دریافت نکرده است. او می‌گوید: «خود من کاسبم و مغازه‌ام اجاره‌ای است. صاحب ملک من اجاره را نبخشید، اما من‌ این کار را کردم. البته صاحب ملک من انسان بسیار خوبی است و از من پرسید درآمد داری؟ من هم گفتم بله. در صورتی که درآمدی نداشتم. به هرحال من ترجیح دادم از مستأجرانم کرایه نگیرم. حتی هر دو اجاره‌شان را واریز کرده بودند، اما من آن را برگرداندم. چون به نظرم هرکسی باید بسته به توانش در ‌این شرایط به دیگران کمک کند. پاساژ در فروردین ماه تعطیل بود و قبل از آن هم در ماه اسفند که اوج خرید مردم و رونق بازار است، مشتری نداشت. بنابراین اصلاً به نظرم درست نبود از مستأجر بابت مغازه تعطیل و یا بی‌مشتری کرایه بگیرم. »
او می‌گوید: «ما خودمان چیزی نداریم. ولی‌ این کار را می‌کنیم تا خدا هم با ما راه بیاید. الان هم که درباره ‌این موضوع صحبت می‌کنم، فقط به‌ این خاطر است که دیگران هم تشویق شوند و این کار را بکنند. »
خیریه جوانمردان با حمایت مالکان مجتمع چهلستون، ۷۰۰ دست لباس بچه، دستکش و ملحفه برای بیمارستان کودکان مفید و تعداد زیادی ماسک برای بیمارستان‌های امام حسین(ع) و ولیعصر(عج) قم تهیه کرد.

  • نـوری در تاریـکی

مستأجرانی که در شرایط بیکاری و تعطیلی مغازه اجاره یک یا ۲ ماه آنها بخشیده شده، حتماً احساس خوبی دارند. «رایگان»، یکی از آنهاست. او که یک مغازه لباس بچه در این مجتمع دارد، می‌گوید: «کسب و کار این روزها اصلاً جالب نیست. از نیمه اسفند و تمام فروردین مغازه بسته بود و اردیبهشت هم تا ساعت ۶ کار می‌کنیم و در همین زمان کوتاه هم خبری از مشتری نیست. حتی پول برق مغازه درنمی‌آید. »
او درباره بخشیده شدن اجاره‌اش می‌گوید: «‌این کار مسلماً تأثیر خوبی داشت. ما علاوه بر کرایه باید حقوق فروشندگان و پول آب و برق را هم پرداخت کنیم. در این شرایط حتماً حذف شدن اجاره که بخش عمده‌ای از مخارج است، به نفع ما بود. »
آنطور که رایگان می‌گوید پیشنهاد بخشیده شدن اجاره از طرف خود مالک بوده و او هیچ درخواستی در این‌باره نداشته است: «خیلی از مالکان فقط بخشی از اجاره را بخشیده‌اند و بعضی دیگر هم قرار شده اجاره ۲ ماه را با اجاره خرداد دریافت کنند. ولی خوشبختانه مالک من کل اجاره را بخشید. »
سروش، یکی دیگر از مغازه‌داران مجتمع چهلستون که اجاره ماه فروردینش بخشیده شده وضعیت کاسبی در روزهای اسفند را فاجعه‌بار می‌خواند: «در تمام اسفند یک‌چهارم چیزی که سال‌های پیش می‌فروختیم، فروش داشتیم. فروردین هم به کلی تعطیل بود. الان هم که مغازه را باز کرده‌ایم، در روز شاید ۳ قلم جنس بفروشیم. ممکن است ۸ نفر مشتری داشته باشیم، ولی همه آنها خرید نمی‌کنند. پنجشنبه‌ها کمی ‌وضعیت بهتر است، ولی باز هم مثل قبل نیست. » او بخشیده شدن اجاره‌اش را اتفاق بسیار خوبی می‌داند: «اول قرار نبود، اجاره بخشیده شود، اما بعد ظاهراً با صحبت‌های مدیر مجتمع، ‌مالکان متقاعد شدند که ‌این کار را بکنند. »

او مسئله بسیار مهمی‌ را مطرح می‌کند: «مردم می‌توانند در این شرایط به هم کمک کنند و این کار را هم می‌کنند، اما این کمک‌ها حد و حدود و زمانی دارد. مالک می‌تواند اجاره یک یا ۲ ماهش را نگیرد، ولی او هم منبع درآمدش همین اجاره‌هاست و قرار نیست از آن بگذرد. بنابراین دولت باید ‌کاری بکند. مثلاً حقوق‌ها را زیاد کند تا قدرت خرید مردم بالا برود یا مالیات‌ها را کم کند تا به صاحب مغازه فشار نیاید. الان مردم واقعاً قدرت خرید ندارند. مشتری نیست و اگر هم هست جنس فوق‌العاده ارزان می‌خواهد. ‌این موضوع فقط مختص شغل ما هم نیست. اگر حقوق مردم کم باشد، قدرت خریدشان پایین می‌آید، اگر قدرت خرید آنها پایین بیاید، من مغازه‌دار کمتر جنس می‌خرم و در نتیجه بنکدار هم ضرر می‌کند. بنابراین همه مثل زنجیره به هم متصلیم و تا دولت فکر اساسی در این‌باره نکند، وضع به همین‌ترتیب ادامه پیدا می‌کند. » 
 

کد خبر 511976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha