چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلاش سازمان‌های بین‌المللی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان گردباد نارگیس در میانمار سرعت گرفته و این سازمان‌ها خواستار تسهیلات بیشتری برای فعالیت خود شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه ۷ مه (۱۸ اردیبهشت)، به نقل از سرپرست برنامه غذای سازمان ملل در میانمار گزارش شد که کمک‌های بین‌المللی به تدریج به مناطقی می‌رسد که در اثر گردباد شدید روز شنبه متحمل تلفات سنگین انسانی و خسارات گسترده مالی شده‌اند.

با اینهمه، سازمان‌های امدادرسانی گفته‌اند برای دسترسی به حدود یک میلیون نفر که خانه های خود را در این گردباد از دست داده اند لازم است دولت میانمار موانع موجود در راه صدور روادید برای امدادرسانان را مرتفع کند.

به گفته این سازمان‌ها، بسیاری از امدادرسانانی که باید به منظور ارزیابی نوع و میزان کمک‌های مورد نیاز در نواحی مختلف به میانمار سفر کنند هنوز روداید ورود به این کشور را دریافت نکرده‌اند.

به خصوص شرایط ساکنان مناطق ساحلی آسیب دیده مستلزم بررسی است زیرا گردباد باعث قطع راه‌های ارتباطی و نابودی امکانات زندگی از جمله غذا و آب آشامیدنی سالم شده‌است.

تا کنون، بسیاری از کشورهای جهان، به ارسال کمک‌های نقدی و جنسی برای آسیب دیدگان گردباد مبادرت کرده‌اند.

خسارات گسترده

براساس این گزارش‌ها، ناحیه دلتای رود ایراوادی متحمل بیشترین تلفات انسانی شده است و به گفته مقامات محلی، اکثر ساکنان این ناحیه جان خود را از دست داده‌اند.

آبگرفتگی دسترسی به بخش‌های وسیعی از مناطق ساحلی میانمار را دشوار کرده‌است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بخش اعظم زمین‌های پست ساحلی میانمار زیر آب فرو رفته و ساختمان‌ها و مزارع کاملاً نابود شده‌است.

در شهر بوگالای حدود ۹۵ درصد خانه‌ها از میان رفته و اکثر ۱۹۰ هزار ساکنان این شهر بی‌خانمان شده‌اند در حالی که به شهرهای لابوتا و پیاپون در مجاورت این شهر نیز خسارات عمده‌ای وارد آمده‌است.

یکی از امدادرسانان شرایط بهداشتی در مناطق آسیب دیده را نگران کننده توصیف کرده و گفته است که در برخی نواحی، اجساد قربانیان همچنان در اطراف پراکنده است و خطر بروز بیماری‌های عفونی را به همراه دارد.

رسانه‌های دولتی میانمار شمار تلفات انسانی را حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر گزارش کرده و گفته اند که بیش از ۴۱ هزار نفر دیگر نیز مفقود هستند.

به گفته امدادرسانان، احتمال دارد تلفات این حادثه بیش از این ارقام باشد و گروه‌های امدادی پس از ورود به مناطق آسیب دیده می‌توانند آمار دقیق‌تری را به دست آورند.

کد خبر 51187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز