بیش از ۱۶۰۰۰ نفر داوطلب شده‌اند تا برای تسریع برای در تولید واکسن ویروس جدید کرونا به طور عامدانه با این ویروس آلوده شوند.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این داوطلبان می‌خواهند در «بررسی چالش انسانی» شرکت کنند، روشی که می‌تواند باعث تسریع تولید واکسن شود.

پژوهشگران در شیوه معمول کارآزمایی بالینی واکسن گروهی از افراد را که واکسن زده‌اند در طول چند ماه با گروهی از افراد که دارونما دریافت کرده‌اند، مقایسه می‌کنند تا معلوم شود چه تعداد از آنها دچار عفونت با ویروس می‌شوند و چه تعداد مصون می‌مانند و به این ترتیب تاثیربخشی واکسن معلوم می‌شود.

اما در شیوه «چالش انسانی» افرادی که واکسن زده‌اند به طور مستقیم در معرض ویروس قرار می‌گیرند تا نتیجه تاثیربخشی واکسن زودتر معلوم شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بررسی‌های چالش انسانی برای تولید هر واکسنی ضروری نیستند، اما در برخی موارد می‌توان انجام آنها را درخواست کرد.

اما موانع اخلاقی هم بر سر راه این کار وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این روش نباید برای عوامل بیماری‌زایی استفاده شود که میزان مرگ‌ومیر بالایی دارند یا درمانی برایشان وجود ندارد.

ایده استفاده از کارآزمایی چالش انسانی برای تسریع در ساخت واکسن ویروس کرونا برای اولین بار در ۳۱ مارس در مقاله‌ای در ژورنال بیماری‌های عفونی مطرح شد.

نویسندگان این مقاله استدلال کرده بودند که با اینکه آزمایش واکسن با این شیوه خطراتی را برای افراد شرکت‌کننده به دنبال دارد، اما «تاخیر در تولید واکسن باعث مرگ هزاران هزاران نفر در جهان خواهد شد.»

اکنون بیش از ۱۶۰۰۰ نفر از ۱۰۲ کشور در بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن می‌گویند حاضرند برای تسریع در ساخت واکسن خودشان را در معرض عفونت با ویروس کرونا قرار دهند.

اغلب این افراد داوطلب بزرگسالان جوان هستند.

گرچه ویروس کرونا بیماری شدیدتری در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌کند، اما موارد بیماری شدید و مرگ با آن در بزرگسالان جوان هم مشاهده شده است. از طرف دیگر اثرات ویروس کرونا بر بدن به طور کامل شناخته نشده و گزینه‌های درمانی آن محدود بوده است.

کد خبر 511849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha