دانشمندان دولت آمریکا تلاش‌هایی را برای ایجاد گونه‌ای از کروناویروس جدید را آغاز کرده‌اند که بتوان از آن در «کارآزمایی‌های چالش انسانی» استفاده کرد که در آن افراد داوطلب پس از واکسن زدن به طور عامدانه با ویروس آلوده می‌شوند.

challenge test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، البته انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) می‌گوید این کار هنوز مراحل مقدماتی را می‌گذراند و «کارآزمایی‌های چالش انسانی» جایگزین کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم که هم اکنون بر روی واکسن‌های تجربی کووید-۱۹ ساخته شده بوسیله شرکت‌های «مدرنا» و «فایزر» در حال انجام است، نمی‌شوند.

مقامات آمریکایی  مسئول مبارزه با پاندمی کرونا تحت فشار گروه‌های پرنفوذی مانند گروه «یک روز زودتر» و دیگران قرار دارند که کارآزمایی‌های چالش انسانی راهی برای سرعت بخشیدن به آزمایش‌های واکسن کووید-۱۹ می‌دانند. اغلب کارآزمایی‌های واکسن‌ها بر عفونت‌های اتفاقی افراد واکسن‌زده شده متکی هستند و برای همین ممکن است مدت زیادی طول بکشند.

برخی از شرکت‌های داروسازی از جمله شرکت آسترا-زنکا و شرکت جانسون و جانسون گفته‌اند که کارآزمایی‌های چالش انسانی را برای آزمایش واکسن کووید-۱۹ در صورت لزوم مد نظر قرار خواهند داد.

NIAID می‌گوید بررسی‌ها درباره ملاحظات فنی و اخلاقی برای انجام کارآزمای‌های چالش انسانی را شروع کرده است تا معلوم شود آیا این نوع بررسی‌ها برای ارزیابی کامل واکسن‌ها و داروهای بالقوه برای کروناویروس جدید (سارس-کوو-۲)‌لازم هستند یا نه.

از جمله این بررسی‌ها تلاش برای ساختن یک گونه مناسب «سارس-کوو-۲»، تهیه پیش‌نویس پروتکل بالینی در این مورد و شناسایی منابع مورد نیاز برای انجام چنین بررسی‌ها است.

بررسی‌های چالشی کوچک در واحدهای کوچک ایزوله انجم می‌شوند تا ویروس تحت کنترل باشد. بررسی‌های چالشی بزرگتر بر روی حدود ۱۰۰ نفر باید در مکان‌های متعدد انجام شود و نیاز به ماه‌ها آمادگی قبلی برای هماهنگ کردن بررسی‌ها دارد.

این نوع بررسی‌ها معمولا در هنگامی انجام می‌شوند که ویروس به طور گسترده‌ای در حال گردش در جامعه نباشد  که در مورد کووید-۱۹ در حال حاضر صدق نیست. بسیاری از دانشمندان کارآزمایی چالش انسانی را برای کروناویروس جدید غیراخلاقی می‌دانند چرا که هیچ «درمان نجات‌بخشی» برای افرادی که ممکن است بیمار شوند، در دست نیست.

جوآن وان هوف، رئیس بخش‌ واکسن‌های جهانی در شرکت جانسون و جانسون در هفته پیش در مصاحبه‌ای گفت که مقدمات انجام چنین کارآزمایی‌هایی در سراسر جهان در حال فراهم شدن است و این شرکت نیز این مسیر را دنبال می‌کند.

وان هوف گفت چنین کارآزمایی‌ها در مواردی که گردش گسترده ویروس در جایی متوقف شده باشد، ممکن است به عنوان یک گزینه برای آزمایش کردن واکسن در نظر گرفته شود، اما چنین اقدامی فقط هنگامی انجام خ واهد شد که موضوعات اخلاقی مربوط به آن حل‌وفصل شده و درمانی موثر در اختیار باشد.

NIAID گفت همچنان کارآزمایی‌های میدانی برای ارزیابی واکسن‌های بالقوه کروناویروس جدید اولویت دارند، اما گزینه کارآزمایی‌های چالشی را برای نسل‌های آینده واکسن‌ها یا درمان‌های برای کرونا مد نظر دارد.

کد خبر 540227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha