رئیس موسسه‌های‌ ملی بهداشت آمریکا (NIH) می‌گوید این کشور آزمایش گسترده واکسن‌های در دست بررسی برای ویروس کرونا را در تیر ماه آغاز خواهد کرد تا معلوم شود کدامیک از آنها موثر هستند.

vaccines

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس فرانسیس کالینز، رئیس NIH گفت دست کم چهار تا پنج واکسن احتمالی ویروس کرونا «نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند» و یک یا دو تا از این واکسن‌ها تا ماه ژوئیه (تیر ماه) آماده خواهند بود تا آزمایش‌های در مقیاس بزرگ بر روی آنها شروع شود و آزمایش روی سایر واکسن‌ها پس از آن انجام خواهد شد.

NIH در حال همکاری با برخی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان برای ایجاد یک طرح جامع برای سازندگان واکسن است.

دولت ترامپ هم به طور جداگانه در حال بررسی طرحی برای تولید فوری واکسن‌های احتمالی حتی پیش از معلوم شدن نتایج نهایی تحقیقات است. هدف این طرح تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن برای توزیع در آمریکا تا ماه ژانویه (دی ماه) است.

کالینز می‌گوید با وجود این تلاش‌ها برای سرعت بخشیدن به تولید واکسن، همه ملاحظات درباره بی‌خطر بودن واکسن در نظر گرفته خواهند شد و دانشمندان به دقت عوارض جانبی احتمالی را بررسی خواهند کرد.

در حال حاضر چندین واکسن نامزدشده مراحل اولیه آزمایش را می‌گذرانند که شامل بررسی‌های کوچک روی افراد سالم برای تعیین بی‌خطر بودن واکسن و توانایی آن برای تحریک دستگاه ایمنی است.

دو واکسن بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است: یکی واکسنی که NIH و شرکت مدرنا آن را ساخته  و دیگری واکسنی که دانشگاه آکسفورد در بریتانیا تولید کرده است.

به گفته کالینز هدف این همکاری است که هر واکسن بالقوه جدید به شیوه یکسانی آزمایش شود، نه اینکه هر شرکتی از روش‌های خاص خودش استفاده کند، به این ترتیب زودتر می‌توان به نتیجه رسید و امکان مقایسه دقیق میان واکسن‌ها هم فراهم می‌شود.

این همکاری که ACTIV (مخفف: شتاب‌بخشیدن مداخلات درمانی و واکسن کووید-۱۹) نامیده شده است مانند چتری می‌ماند که هر سازنده واکسنی می‌توان وارد آن شود به شرطی که از مراحل آزمایشی مشابهی پیروی کند و در حالیکه به نقطه جلب هزاران داوطلب برای آزمایش گسترده واکسن می‌رسد، پایگاه‌ داده‌هایش را در اختیار دیگران هم بگذارد.

یکی از پرسش‌های اصلی که باید به آن پاسخ داد این است که آیا کسانی مانند سالمندان و افراد دچار بیماری زمینه‌ای که بیشترین خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ را دارند، به واکسن پاسخ خواهند داد یا نه.

کالینز در این باره می‌گوید: «اگر واکسنی فقط در ۲۰ ساله‌ها موثر باشد ولی باعث حفاظت ۷۰ ساله‌ها در برابر ویروس کرونا نشود، نمی‌توان آن را موفق دانست.»

کد خبر 511865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha