پژوهشگران انگلیسی در دانشگاه آکسفورد می‌گویند ممکن است بتوان تا ماه سپتامبر (پاییز امسال) تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ را شروع و در اختیار مردم قرار داد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ سارا گیلبرت، استاد واکسن‌شناسی در  دانشگاه آکسفورد گفت: در صورتی که شرایط طبق برنامه‌ریزهای مشخص‌شده پیش رود با «اطمینان ۸۰ درصد» احتمال آماده شدن واکسن بیماری کووید-۱۹ تا پاییز سال جاری برای عموم مردم وجود دارد.

گروه‌های پژوهشی گوناگون در چندین کشور در تلاش برای ساخت واکسن موثر برای مقابله با همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ هستند.

 پیش از این آنتونی فاوچی یکی از اعضای کارگروه مقابله با کروناویروس در کاخ سفید و مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا گفته بود که تولید واکسن به ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.

گیلبرت گفت قرار است کارآزمایی‌های انسانی با این واکسن از دو هفته آینده شروع شود. 

گیلبرت گفت که در حال مذاکره با دولت انگلیس برای تامین اعتبار و مقدمات تولید واکسن پیش از رسیدن به نتایج نهایی کارآزمایی‌ها است تا در صورت تایید تاثیربخشی بتوان به طور فوری واکسن را در اختیار مردم قرار داد.

او گفت: «اگر همه‌چیز درست پیش برود، دسترسی به واکسن تا پاییز امکان‌پذیر است.»

به گفته گیلبرت کارآزمایی بی‌خطر بودن واکسن به زودی شروع خواهد شد و همزمان بررسی‌ها از لحاظ تاثیربخشی بودن واکسن از لحاظ حفاظت در برابر ویروس کرونا در چندین کشور در جهان شروع می‌شود.

گیلبرت گفت قرنطینه فعلی در بریتانیا آزمایش واکسن را در این کشور مشکل می‌کند چرا که ویروس با سرعت در حال انتشار نیست، اما می‌توان واکسن را در کشورهایی که اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی در آنها کمتر سختگیرانه است و در نتیجه احتمالا سرعت انتشار ویروس بیشتر است، از لحاظ ایمنی‌زایی آزمایش کرد.

کد خبر 500321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha