پژوهشگران در حال شروع یک کارآزمایی بالینی بین‌المللی برای بررسی سودمندی استنشاق گاز «اکسید نیتریک» برای درمان بیماران کووید-۱۹ دچار آسیب شدید ریوی هستند.

Nitric Oxide

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز در حال حاضر هیچ درمان تاییدشده‌ای برای بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونای جدید وجود ندارد. شکل شدید نارسایی ریه ناشی از این بیماری که «نشانگان زجر تنفسی حاد» (ARDS) نام دارد.

هنگامی که ریه‌های این بیماران از کار می‌افتد، هوا به برخی از بخش‌های ریه وارد می‌شود و بخش‌های دیگر که از مایع پر شده‌اند، ظرفیت دریافت هوا را ندارند. اکسید نیتریک گازی است که جریان خون در نواحی از ریه را که هوا را دریافت می‌کند، بهبود می‌بخشد و به این ترتیب در نهایت میزان اکسیژن در جریان خون را بالا می‌برد.

اکسید نیتریک همچنین بارکاری طرف راست قلب را کاهش می‌دهند که هنگام نارسایی ریوی تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد.

اکسید نیتریک علاوه بر کمک به درمان نارسایی ریه در بیماران کووید-۱۹، نشان داده شده است که دارای خواص ضد ویروسی بر ضد کروناویروس هم هست. این خاصیت ضد ویروسی در زمان شیوع کروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ نشان داده شده است.

پزشکان در دانشگاه آلباما در برمینگتون (UAB) آمریکا که سرپرستی این کارآزمایی بالینی را به عهده دارند، هر بیماری را در بخش مراقبت‌های ویژه که از دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) استفاده می‌کند، ممکن است وارد این بررسی کننند.

پژوهشگران این دانشگاه می‌گویند این کارآزمایی بدحال‌ترین بیماران کووید-۱۹ امکان دسترسی به درمانی می‌دهد که ممکن است جانشان را نجات دهد، چرا که هم خواص ضد ویروسی دارد و هم ممکن است کارکرد ریه‌ها را بهبود بخشد.

اکسید نیتریک که درون رگ‌های خونی هم تولید می‌شود، فشار خون را تنظیم می‌کند، مانع تشکیل لخته‌های خون می‌شود و سموم بالقوه را خنثی می‌کند.

این پژوهشگران قصد دارند اثرات قلبی-عروقی دوز بالای اکسید نیتریک استنشاقی را به هم عنوان بخشی از این کارآزمایی بالینی اولیه بررسی کنند.

کد خبر 499725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha