۷۸ پروژه واکسن برای کرونا در سراسر جهان شروع شده است، اما با توجه به ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان لازم برای تعیین بی‌خطر و موثر بودن این واکسن‌ها، آیا راهی وجود دارد که سریعتر به نتیجه رسید؟

coronavirus vaccine

به گزازش همشهری آنلاین به نقل از گاردین ژورنال نیچر اخیر از ۷۸ طرح برای تولید واکسن در کشورهای گوناگون جهان خبر داد و ۳۷ واکسن دیگر هم مراحل ابتدایی تولید را می‌گذرانند.

از میان این طرح‌ها، یک طرح در دانشگاه آکسفورد، دو طرح در شرکت‌های بیوتکنولوژی آمریکایی و سه طرح در گروه‌های علمی چین وارد مرحله اول کارآزمایی بالینی شده‌اند. شرکت‌های دیگر تولیدکننده واکسن نیز قصد دارند در ماه‌های آینده امسال آزمایش انسانی واکسن‌هایشان را شروع کنند.

این تلاش جهانی امیدها را برای ساخته شدن واکسن کووید-۱۹ در مدتی نسبتا کوتاه برانگیخته است. اما واکسن‌ها پیش از در اختیار عموم قرار گرفتن باید بررسی‌های بزرگی را از لحاظ بی‌خطر بودن و تاثیربخشی از سر بگذرانند. هزاران نفر باید واکسن یا دارونما را دریافت کنند تا معلوم شود آیا واکسن در پیشگیری از عفونت ویروس کرونا در این افراد در شرایط قرارگیری طبیعی نسبت به آن موثر است یا نه. چنین روندی به طور گریزناپذیری طولانی خواهد بود.

در نتیجه، برخی از دانشمندان راهی را برای سرعت بخشیدن به این روند پیشنهاد کرده‌اند- قرار دادن عامدانه داوطلبان در معرض ویروس کرونا برای تعیین تاثیربخشی یک واکسن.

نیر ایال، استاد اخلاق زیستی در دانشگاه راتگرز در این باره می‌گوید: «این رویکرد بدون خطر نیست، اما بالقوه می‌تواند آزمایش روند آزمایش واکسن نامزدشده را چند ماه جلو بیندازد.»

این داوطلبان باید جوان و سالم باشند. او تاکید می‌کند: «سلامت این افراد به دقت تحت مراقبت قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به مراقبت‌های ویژه و داروهای موجود دسترسی خواهند داشت.» نتیجه این می‌تواند دسترسی به واکسنی بی‌خطر  و موثر در مدتی بسیار کوتاه‌تر از شیوه استاندارد سه‌مرحله‌ای باشد که جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.

اما آلوده کردن عامدانه افراد- به خصوص برای داوطلبانی که در گروه دریافت‌کننده واکسن بی‌تاثیر (دارونما) قرار می‌گیرند- بحث‌برانگیز است.

آدام فین استاد دانشگاه بریستول در این باره می‌گوید:‌«درباره انجام چنین کاری باید تاملات بسیار دقیقی انجام داد. افراد جوان ممکن است فورا جلب چنین کارآزمایی شوند، اما ویروس کرونا حتی ممکن است درصدی از افراد جوان را هم بکشد. ما دقیقا نمی‌دانیم چرا اینگونه است. با این حال کارآزمایی سه‌مرحله‌ای مدت زیادی طول خواهند کشید و ما فرصت فکر کردن به این ایده را خواهیم داشت.»

کد خبر 500533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha