رئیس کارگروه واکسن بریتانیا می‌گوید نسل اول واکسن‌های کووید-۱۹ «احتمالا ناکامل خواهند بود» و «ممکن است بر همه افراد موثر نباشند.»

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکای نیوز، کیت بینگهام در مقاله در ژورنال پزشکی لنست نوشت هیچ واکسنی در تاریخ پزشکی تا به حال این همه «مشتاقانه مورد انتظار نبوده است» و  «واکسیناسیون تنها راهبرد حقیقی برای خروج از این پاندمی است که در حال حاضر به همه جای جهان گسترده شده است.»

اما او در برابر خوش‌بینی بیش از حد هم هشدار داد و گفت هر واکسنی ممکن است برای هر فردی موثر نباشد و تاثیربخشی آن هم زیاد به طول نینجامد.

بینگهام نوشت: «ما هنوز نمی دانیم اصلا به واکسنی دست خواهیم یافت یا نه. مهم است که دچار بی‌خیالی و خوش‌بینی مفرط نشویم.»

وی در ادامه نوشت: «نسل اول واکسن‌ها احتمالا ناکامل خواهند بود و باید آماده این واقعیت باشیم که این واکسن از عفونت به طور کامل پیشگیری نکند، بلکه فقط علائم را کاهش دهد و حتی ممکن است برای همه یا برای مدتی طولانی موثر واقع نشود.»

مقاله بینگهام در حالی منتشر می‌شود که یک بازبینی پژوهش‌های واکسن کرونا خواستار رویکردی استاندارد شده برای ارزیابی تاثیربخشی همه واکسن‌های بالقوه کووید-۱۹ است.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که این تتیجه‌گیری را در ژورنال «بیماری‌های عفونی لنست» منتشر کرده‌اند، می‌گویند مقایسه هدفمند میان واکسن‌های بالقوه متفاوت لازم است تا اطمینان حاصل شود موثرترین واکسن‌ها ساخته می‌شوند.

این پژوهشگران معتقدند که مسابقه ساخت واکسن کووید-۱۹ احتمالا یک برنده واحد نخواهد داشت، بلکه فناوری‌های متفاوت ساخت واکسن مزیت‌های جداگانه‌ای خواهند داشت که در موقعیت‌های متفاوت به کار می‌آیند و همچنین تولید و توزیع یک واکسن واحد در مقیاس بزرگ دست کم در ابتدا با چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ واکسن بالقوه برای کووید-۱۹ در کشورهای گوناگون در مراحل متفاوت تولید هستند و ۴۴ تایشان به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده‌اند. از میان این ۴۴ واکسن، ۹ واکسن در مرحله سوم یا نهایی ارزیابی بالینی هستند که در آن بی‌خطربودن و تاثیربخشی واکسن در هزاران نفر آزمایش می‌شود.

کد خبر 560934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha