«هو» و «الله» روی تابلوهای دیوار اتاقش نقش بسته و حال و هوایی خاص به خانه داده است.

علوی

  همشهری آنلاین_ زهرا کریمی: عکس‌ها و تابلوهای خوشنویسی در هر گوشه از خانه چشمنوازی می‌کند و تنها فضای خالی این خانه سقفش است. ۴۰ سال سابقه فعالیت هنری کم نیست تا نام استادان بزرگ در کارنامه هنری خوشنویسی و عکاسی «سید محمود علوی طباطبایی» حک شود. اکنون این پیشکسوت هنرمند با الهام از آموخته‌هایش نزد استادان بزرگ کشور چند سالی است مشغول روایت آیه آیه کتاب قرآن کریم با خط خوش و عکاسی است. وقت آزاد کم دارد و برای صحبت با او بهانه لازم است و چه بهانه‌ای بهتر از اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان مهمان فرهنگسرای ارسباران است و صدای کشیدن قلمش روی کاغذهای گل و مرغ نوای خاصی به فضا می‌بخشد. علاقه‌مندی او به خوشنویسی به سبک غلامرضا اصفهانی و خوشنویس آیه‌های قرآن کریم، رشته کلام گفت‌وگوی ما با او شد.

 شما از جمله استادان پیشکسوت در رشته عکاسی و خوشنویسی هستید که سال‌ها در فرهنگسرای ارسباران و نیاوران کارگاه آموزشی برگزار کرده‌اید. فاصله یادگیری تا راه‌اندازی کارگاه آموزشی چقدر بود؟  
فاصله‌ای نبود و خیلی به سرعت گذشت. استعداد یادگیری را همه داریم. آنچه مهم است شناخت استعدادها و پر و بال دادن به آن و دنبال کردن هدف است. اگر هدفی در زندگی کسی باشد با پشتکار و علاقه می‌تواند استعدادها را برای رسیدن به هدف تقویت کند و اصل مهم دیگر در دستیابی به موفقیت، داشتن خلاقیت است.  
روزهای جوانی من در کارگاه‌های آموزش عکاسی در فرهنگسراهای ارسباران و نیاوران گذشت. خوشبختانه طی سال‌ها با نوآوری و خلاقیت در عکاسی و خطاطی آثار خوبی به جا گذاشته‌ام و هنوز که هنوز است ایده‌های جدید دارم و تا به حال نشده در فعالیت‌هایم درجابزنم.  
اکنون بعد از سال‌ها کسب تجربه توانسته‌ام درخطاطی در سبک غلامرضا اصفهانی و با روش قدیمی‌لایه چینی سبک نوینی از کار را با مواد امروز ابداع کنم که طرفداران زیادی دارد. در رشته عکاسی هم توجه زیادی به استفاده از تکنیک‌های مختلف عکاسی داشته‌ام و اکنون بدون استفاده از فتوشاپ و تنها با وقت گذاشتن روی کاربری‌های دوربین دیجیتال توانسته‌ام با ایجاد ابر در آسمان طرح‌های زیبایی را عکاسی کنم.  


 یکی از فعالیت‌هایی که سال‌هاست در حال انجام آن هستید و می‌توان گفت خیلی از هنرمندان چشم‌انتظار رونمایی از آن هستند، قرآن به روایت تصویر است. درباره این اثر هنری توضیح می‌دهید؟  
قرآن کتابی به زبان عربی است که شاید خواندنش برای خیلی‌ها سخت باشد. دشوارتر از خواندن کلمات عربی درک و تفسیر برخی از آیه‌هاست. ماه رمضان ۷ سال پیش بود که در نمایشگاه قرآن با یکی از دوستان غرفه‌ای داشتیم.  
هر شب ۲ ساعت آموزش عکاسی آزاد برای بازدیدکنندگان برگزار می‌کردم. همان سال این ایده به ذهنم رسید که عکاسی قرآنی را انجام بدهم. هر آنچه در هستی هست در قرآن به آن اشاره شده است. چون با عکاسی آشنا هستم با خودم فکر کردم که برای شیواتر شدن معانی آیه‌ها از عکاسی بهره‌بگیرم.  
اکنون ۲ جلد که هرکدام ۲۰۰ صفحه دارد آماده شده است. هر کسی با هر سوادی با نخستین نگاه به تصویرها و یکبار خواندن آیه می‌تواند برداشت ساده از موضوع داشته باشد. اما هرچه جلوتر می‌روم و به‌خصوص بخش نجوم کمی کار سخت شده و نیاز است از تکنیک فتوشاپ برای خلق برخی تصاویر استفاده کنم.  
 نقش فرهنگسراها در جذب جوانان به هنر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  
فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و به‌خصوص مراکز آموزشی مانند مدارس همیشه نقش پررنگی در ترویج فرهنگ دارند.  
تدریس هر علم و هر هنری باید با بهترین کیفیت همراه باشد. اگر کیفیت آموزش پایین باشد به جای جذب به این مراکز دلیل دفع و دلزدگی هم می‌شود. طی تجربیاتی که سال‌ها در هنرستان‌ها و فرهنگسراها کسب کرده‌ام، ضمیر پاک و اشتیاق نوجوانان و جوانان به آموختن، مرا به آموزش باکیفیت تشویق کرده‌است.  


اگر همه استادان در مجموعه‌های فرهنگی، نوجوانان را به پژوهش و تحقیق سفارش کنند زمینه رشد آنان را به درستی فراهم می‌کنند. کافی است استادان اندوخته‌هایشان را برای خود نگه ندارند و آن را با نسل امروز به اشتراک بگذارند. خوشبختانه فرهنگسراهای ارسباران و نیاوران از نظر آموزش، برپایی کارگاه‌های متنوع، اجراهای فرهنگی مختلف و به‌خصوص برپایی گالری و نمایشگاه کیفیت خوبی دارند.  
 بنابراین به عقیده شما آموزش با حضور استادان باتجربه حرف اول را در جذب اهالی به مراکز فرهنگی می‌زند!  
با تجربه‌ای که از تدریس دارم یک مثال ساده می‌زنم که چگونه استادان نقش مؤثری در جذب نوجوانان به حضور در فرهنگسراها دارند و مهم‌تر از آن‌کاری کنند که دلزدگی ایجاد نشود و چه بسا با کمترین امکانات استعدادهایشان را به سمت هدف سوق دهند.  
من در فرهنگسرای ارسباران هرچند وقت یکبار ورکشاپ یک روزه عکاسی برای عکاسان آماتور می‌گذارم. متأسفانه یک نوجوان علاقه‌مند به هنر عکاسی با این تورم بازار قادر به خرید وسایل عکاسی نیست.  
در این کارگاه با کمترین هزینه به آنها یاد می‌دهم چگونه خودشان ابزارهای موجود در بازار را بسازند و ساخت این وسایل کاربردی یکی از دلایل جذب نوجوانان شده است. یا اگر متوجه شوم فردی نمی‌تواند حتی وسایل ارزان را تهیه کند آنها را به هنر خوشنویسی تشویق می‌کنم. خوشنویسی از جمله هنرهای کم هزینه است. تا امروز خیلی از شاگردانم در عرصه هنر خوشنویسی پا به میدان رقابت با حرفه‌ای‌هاگذاشته‌اند.  

  • کارنامه سید محمود علوی طباطبایی
  1.  - حضور در دوسالانه‌های نقاشی ایران از سال ۱۳۷۲
  2.  حضور در جشنواره خوشنویسان جهان و منتخب شدن آثار نقش برجسته سید محمود علوی طباطبایی
  3.  کسب رتبه نخست در جشنواره بزرگ هنری نمازـ سال ۱۳۸۷
  4.  کسب رتبه سوم در جشنواره هنری نماز و نیایش‌ـ سال ۱۳۸۷
  5.  ۴۰ سال سابقه فعالیت در هنر عکاسی 
  6.  ۳۵ سال سابقه هنر خوشنویسی و رونق بخشیدن خوشنویسی به سبک‌لایه چینی
  7.  ۵ سال مشارکت با فرهنگسرای ارسباران
کد خبر 511137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha