این روزها ویژه‌برنامه چالشی متفاوتی از سوی مدیریت مراکز سازمان فرهنگی و هنری در منطقه ۱۳ در حال اجراست که شرکت‌کنندگان در آن می‌توانند با رقابت با یکدیگر، از جایزه‌های نقدی هم برخوردار شوند.

نوجوان

همشهری آنلاین_ پروانه بهرام‌نژاد: ویژه‌برنامه «نوجوان پلاس»در قالب جشنواره «گره‌گشا»، به‌عنوان یکی از مجموعه برنامه‌های«شهر خدا، شهر همدلی» در ماه رمضان امسال، دختران و پسران نوجوان پایتخت را با چالش‌های مختلف روبه‌رو می‌کند. این چالش‌ها که در بستر فضای مجازی و با مشارکت طرح شهید«بهنام محمدی» اجرا می‌شود، با استقبال مخاطبان مواجه شده است. «مرضیه خسروی بروجنی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳و رئیس فرهنگسرای امید که مسئول دبیرخانه اجرایی این چالش است، از جزئیات و نحوه شرکت در این جشنواره می‌گوید.  

شیوع ویروس کرونا که خیلی‌ها را خانه‌نشین کرد، متولیان فرهنگی و هنری را برآن داشت تا با تدارک برنامه‌هایی برای این ایام، ارتباط با مخاطبان خود را حفظ و برای آنها برنامه‌ریزی کنند. یکی از برنامه‌ها، «نوجوان پلاس» و مختص ماه رمضان است. مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه ۱۳در این‌باره می‌گوید: «در ماه رمضان، رنگ و بوی برنامه‌ها هم مذهبی‌تر می‌شود تا امکان بهره‌مندی بیشتر از فیوضات این ماه مبارک فراهم شود. در این میان، هدف«خودباوری و کرامت و عزت‌نفس» که محور اجرای«نوجوان پلاس» در این ماه است، با تأکید بر جنبه کرامت مخاطبان پیگیری می‌شود. علاوه بر آن، با توجه به سن مخاطبان، تشرف به تکلیف هم در برنامه مورد توجه قرار گرفته‌است. این برنامه‌ در بستر فضای مجازی با مشارکت طرح شهید «بهنام محمدی» پیگیری می‌شود و با استفاده از نرم‌افزار کاربردی «بله» برای نوجوانان و نرم‌افزار اینستاگرام برای والدین مورد توجه‌ است. تلاش کرده‌ایم با جذاب کردن برنامه‌ها امکان حفظ و خلق مخاطب در فضای مجازی را هم فراهم کنیم. » به گفته این مسئول فرهنگی، گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی، گسترش و تقویت خودباوری، خوداتکایی و عزت ‌ملی و زمینه‌سازی ارائه خدمات ویژه خانواده در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محصولات سالم از دیگر اهداف راهبردی اجرای این برنامه است.  

  •  چالش‌های متفاوت، تجربه‌های تازه 

ویژه‌برنامه امسال با اجرای ۵ چالش، دختران و پسران نوجوان را مخاطب قرار می‌دهد و در نهایت انجام هر فعالیت، منجر به بازشدن گره‌ای از کار خود، خانواده یا دیگران می‌شود. خسروی‌بروجنی دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به توان، علاقه‌مندی و شرایط تعاملی نوجوانان، چالش‌های مهربانی، سرود و لب‌آهنگ و صداگذاری، دلنوا، روز قدس و ورزشی پیش‌بینی شده‌است. چالش مهربانی در هفته اول و دوم ماه رمضان برگزار شد و این چالش از سه اقدام «از جیبت بزن»، «دست به آچار، دستان هنرمند» و «بسته مهربانی» تشکیل می‌شد و در اقدام اول نوجوانان بخشی از پول توجیبی‌ خود را پس‌انداز و در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، اقدام کریمانه انجام دادند. آنها صورت‌حساب افراد نیازمند در حساب دفتری مغازه‌های محله را که از طرف مجموعه طرح شهید بهنام محمدی ساماندهی شد، پرداخت کردند. همچنین در چالش«دست به آچار، دستان هنرمند» نوجوانان نحوه ساخت یک وسیله را توسط فیلم آموزشی چالش یاد گرفته و سپس وسیله موردنظر را ساخته و تصویر آن را به دبیرخانه ارسال کردند. در نهایت این وسیله در بسته مهربانی قرار گرفته و به‌عنوان هدیه به دست نیازمندان رسید. البته وسیله آموزشی چالش پسران و دختران متفاوت بود. علاوه براینها در بسته مهربانی هم هر خانواده یک بسته ارزاق متناسب با وسع خود تهیه کرده و آن را به فرهنگسراها و دبیرخانه اجرایی رساندند که در نهایت به کمک مسئولان مناطق طرح شهید بهنام محمدی، میان خانواده‌های نیازمند محله‌ها توزیع شد. »

  •  از صداگذاری تا دومینو با لوازم خانگی 

یکی دیگر از چالش‌های این برنامه، «سرود و لب‌آهنگ» ویژه برادران است که شرکت‌کنندگان در آن باید نماهنگی از سرود «باز هم مرغ سحر» تهیه و برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. خسروی بروجنی دراین‌باره می‌گوید: «نماهنگی از سرود «باز هم مرغ سحر» آماده شده و در کانال‌های نرم‌افزار بله و اینستاگرام قرار می‌گیرد. نوجوانان می‌توانند آثار خود را تهیه کرده‌ و برای ما ارسال کنند. همچنین در چالش «صداگذاری و دوبله»قطعه کوتاهی از یک انیمیشن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد تا آنها با نوشتن یک متن جذاب و طنز، آن را صداگذاری کنند. » در چالش دلنوا هم نماهنگی به مناسبت شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) تهیه و در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند اثر مشابهی را با عنوان «دلنوا» تولید و برای فرهنگسرای امید ارسال کنند. » مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳می افزاید: «دلنوا در حقیقت یک دکلمه‌خوانی با مضمون مناجات است که موسیقی پس زمینه مناسبی هم برای آن قرار داده می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این چالش تا ساعت ۲۲ روز جمعه ۲۶ اردیبهشت فرصت ارسال آثار خود را دارند. » 

  •  چالش روز قدس در پشت‌بام منازل 

در چالش روز قدس هم که جمعه۲ خرداد ماه برگزار خواهد شد، نوجوانان به همراه خانواده در زمان مشخص بر پشت‌بام منازل خود رفته شعار حمایت از مردم مظلوم فلسطین سر می‌دهند. شرکت‌کنندگان در این چالش هم تا ساعت ۲۲ همان روز فرصت ارسال آثار خود را دارند. چالش دیگری که به مناسبت عیدفطر برگزار می‌شود، مضمون ورزشی دارد. خسروی بروجنی می‌گوید: «اجرای حرکات نمایشی با توپ برای پسران است و شرکت‌کنندگان در این چالش از اجرای حرکات خود فیلم تهیه کرده و برای ما می‌فرستند. چالش دختران هم دومینو با لوازم‌خانه است و شرکت‌کنندگان با استفاده از لوازمی که در منزل دارند باید یک سازه دومینو بسازند و فیلم لحظه ریزش دومینو را برای ما ارسال کنند. بی‌تردید خلاقیت در استفاده از لوازم متنوع امتیاز ویژه دارد. فرصت ارسال آثار در این چالش هم تا روز ۷ خرداد ماه است. » 

  •  بفرمایید جایزه نقدی 

شرکت در چالش‌های«گره‌گشا» برای افراد هدیه هم به همراه دارد و در هریک از چالش‌ها به سه نفر برگزیده دختران و پسران مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به نفر اول و ۲۵۰ به نفر دوم و ۲۰۰ هزار تومان به نفر سوم جایزه نقدی تعلق خواهدگرفت. خسروی بروجنی بیشتر توضیح می‌دهد: «در داوری برخی از چالش‌ها، علاوه بر داوران، نظر مخاطبان کانال‌های ارتباطی در بله و صفحه اینستاگرام هم لحاظ خواهد شد. بر این اساس داوران ۱۰ اثر برتر را انتخاب و در فضای مجازی قرار می‌دهند تا با احتساب تعداد آرای مخاطبان و تعداد پسندشدن اثر، سه نفر برتر شناسایی شوند. همچنین در همه چالش‌ها علاوه بر آثار سه نفر برگزیده، آثار ارزشمند دیگری که جزء این سه اثر برگزیده نباشند، همراه نام صاحب اثر در کانال و صفحه اینستاگرام منتشر خواهد شد. »

  • آشنایی با طرح «شهید بهنام محمدی»

طرح تربیتی شهید «بهنام محمدی» مدتی است در میان دانش‌آموزان کشور در حال برگزاری است و به دنبال تربیت نوجوان در تراز انقلاب اسلامی، با استفاده از ظرفیت مدارس و مساجد کشور بوده و در واقع نقطه پیوند مسجد، مدرسه و خانه است. شهید «بهنام محمدی» یکی از شهدای نوجوان است که عنوان بزرگ مرد کوچک را دارد و با بهره‌مندی از توان و جسارت خود توانسته سال ۱۳۵۹ اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن در حمله به خرمشهر به دست آورده و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد.

  • صفحات فضای مجازی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ را بشناسید 

اینستاگرام فرهنگسرای امید /farhangsara_omid@ 

اینستاگرام خانه فرهنگ حافظیه / kh.f.hafeziyeh@ 

اینستاگرام خانه فرهنگ مهرآور / kh.f.mehravar@ 

صفحه اینستاگرامی کتابستان / ketabestan۱۳@ 

صفحه اینستاگرامی نودان / no_daaan@ 

کد خبر 510410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha