یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

داشتن اطلاعات درست از یک مکان، عامل بسیار مهمی ‌در تحلیل میزان خطر به هنگام بروز آتش‌سوزی خواهد بود.

محمودی

همشهری آنلاین_ مجید محمودی‌نیا: در مورد مکان‌هایی مثل سینماها به‌عنوان اماکن تجمعی تمهیدات خاصی باید اندیشیده شود تا در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ احتمالی به سرعت بتوان جان انسان‌ها را نجات داد. اما در یک انبار کالا دغدغه اصلی، سرایت نکردن آتش‌سوزی به کالاهای مجاور و گسترش پیدا نکردن آتش است. یکی از دغدغه‌های سازمان آتش‌نشانی تهران، تغییر کاربری ساختمان‌ها بدون اخذ مجوز است. ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت از نظر ساختاری، علمی ‌و در عمل بسیار با هم متفاوت هستند و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی هم در هرکدام متفاوت است. بنابراین یکی از مشکلات سازمان آتش‌نشانی تغییر کاربری ساختمان‌های موجود (از قبل ساخته‌شده) است.  
لازم به یادآوری است که ساختمان پلاسکو در حالی محل تولید و انبار کالا بود که معماری آن برای چنین کاربری طراحی نشده بود و ساختمان ظرفیت محتویات مواد قابل احتراق را نداشت.  
طبق قوانین جاری، در ساختمان‌های نوساز ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی بر اساس کاربری، به مالک و سازنده ابلاغ می‌شود و در نهایت پس از اتمام کار و قبل از دریافت پایان کار ساختمان، در صورت اجرای ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ملک، پس از بازدید توسط کارشناسان سازمان، تأییدیه ایمنی و آتش‌نشانی صادر می‌شود و ملک به بهره‌برداری می‌رسد. اما همان‌طور که اشاره شد موضوع چالش برانگیز در ایمنی ساختمان‌ها، تغییر کاربری ساختمان‌های موجود است. مالکان باید در مراحل مختلف ساخت و یا بهره‌برداری ساختمان حتی با قدمت بسیار زیاد، به سازمان آتش‌نشانی مراجعه و در خواست تأییدیه ایمنی ‌کنند و سازمان با الزام رعایت نکات ایمنی متناسب با ساختمان از جمله تأمین راه‌های فرار ایمن، روشنایی اضطراری، علائم خروجی و سیستم اطفای حریق دستی، ضریب ایمنی آن محل را برای کاربری جدید افزایش می‌دهد.  
لازم به توضیح است موارد فوق بر اساس بازدید کارشناسی از ملک و با در نظر گرفتن مواردی چون قدمت ساختمان، بار اشتعال و جمعیتی که در محل‌ تردد می‌کنند، تدوین و لازم الاجرا می‌شود و با انجام این کار ملک می‌تواند با تغییر کاربری، به فعالیت خود ادامه دهد. با این پیش‌فرض که کسانی که در آن محل کار یا تردد می‌کنند در فضایی به نسبت امن قرار دارند. تغییر کاربری غیرمجاز در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهرداری تهران فراوانی بسیار زیادی دارد. استفاده از سالن‌های نمایش، سینماها، انبارها، خانه‌های مسکونی و حتی مدارس به‌صورت غیرمجاز برای مقاصد اقتصادی و کسب سود بیشتر توسط افراد سودجو باعث می‌شود نگرانی دائمی ‌برای متولیان و حامیان ایمنی شهر، وجود داشته باشد. نخستین انتظار ما به‌عنوان سازمان آتش‌نشانی تهران از شهروندان، داشتن آگاهی در زمینه ایمنی و اهمیت دادن به این موضوع است. چراکه شهروندان به‌عنوان استفاده‌کنندگان از خدمات، همواره در معرض خطرند و در گام بعد وجود قوانین سختگیرانه می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای سودجویان باشد.  

کد خبر 509544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha