برخی افراد در فصل بهار با وجود استراحت کافی باز هم احساس خواب‌آلودگی می‌کنند.

خواب آلودگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا در این فصل بسیاری از افراد به دلیل تغییرات بیولوژیک بدن، دچار اختلال خواب از نوع پرخوابی می‌شوند که امری طبیعی است و در اکثریت موارد با گذشت فصل این عارضه از بین می‌رود.

بهار نخستین فصل در گاهشماری خورشیدی و دومین فصل در گاهشمار میلادی محسوب می‌شود و در نیمکره شمالی زمین، این فصل منطبق با ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به شمار می‌رود و با توجه به این‌که بهار بعد از ایام سرد و یخبندان فصل زمستان فرامی‌رسد، بسیاری از مردم این فصل را بیداری دوباره طبیعت جاندار از خواب زمستانی عنوان می‌کنند. 

  • دلایل خواب‌آلودگی بهاری

سارا اکبرزاده، روانشناس بالینی، گفت: خواب‌آلودگی در فصل بهار شایع و تا حد زیادی طبیعی است و در اکثریت موارد با گذشت فصل این عارضه از بین می‌رود. گرچه تغییرات خلق و خواب‌آلودگی و خستگی در برخی موارد می‌تواند جزء دسته اختلالات خلقی از نوع افسردگی فصلی باشد که به درمان ویژه نیاز دارد.

وی با بیان این‌که برخی افراد در فصل بهار با وجود استراحت کافی باز هم احساس خواب‌آلودگی می‌کنند یا این‌که با چند ساعت پیاده‌روی در طبیعت و انجام فعالیت مختصر ضمن احساس خستگی شدید و نیاز مفرط به خواب و استراحت دارند، افزود: در این ایام به علت افزایش طول روز و تابیدن بیشتر خورشید این وضعیت ایجاد می‌شود.

اکبرزاده تصریح کرد: در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط زیست بدن فرد یا افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به سرعت تحلیل می‌رود، بنابراین این عده به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می‌شوند.

این روان درمانگر توضیح داد: این تغییرات فصلی روی سالمندان و افراد دارای مشکلات قلبی ـ عروقی و مغزی و یا حتی افراد دچار خستگی مزمن، افرادی که کار فکری زیاد و تحرک بدنی کم دارند بیشتر تاثیرگذار است.

  • راهکارهای مقابله با خواب‌آلودگی بهاری 

اکبرزاده گفت: برای مقابله با خواب‌آلودگی بهاری باید تا جایی که می‌توان خواب کافی و منظم شبانه و نه بیش از حد داشت، زیرا هرقدر فرد بیشتر بخوابد، به همان اندازه احساس کسالت و خواب‌آلودگی می‌کند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: شستن دست و صورت بعد از بیدار شدن از خواب با آب سرد،‌ مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه خواب میان روز،‌ تحرک بدنی کافی و پیاده‌روی، حمام آب گرم قبل از خواب جهت شل شدن عضلات و خواب عمیق و راحت و دوش آب ولرم پس از خواب در جهت رفع خواب‌آلودگی و کسالت می‌تواند تا حدی از ابتلا به پرخوابی جلوگیری کند.

وی افزود: مصرف حداقل چربی و شیرینی، نوشیدن چای و قهوه به میزان کافی و مصرف لبنیات،‌ میوه و سبزی، غذاهای آهن‌دار و مصرف صبحانه کامل و سرشار از پروتئین از ابتلا به اختلال خواب‌آلودگی می‌کاهد.

وی با بیان این‌که پرورش گل و گیاه یا همزیستی با گیاهان در رفع این بیماری موثر است،‌ افزود: در صورت شدید بودن و یا ادامه یافتن علائم و افت کیفیت زندگی حتما فرد باید برای بررسی اختلال افسردگی به روانپزشک مراجعه کند.

کد خبر 509542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha