سرتان را روی بالش می‌گذارید و چشم‌هایتان را می‌بندید و بعد ۱۰ ساعت بعد از خواب بلند می‌شود، در حالیکه هنوز احساس خستگی می‌کنید.

sleep

پرخوابی یا به اصطلاح پزشکی «هایپرسومنیا» یک اختلال خواب است که با شکایت از خواب‌آلودگی شدید روزانه مشخص می‌شود که به طور مرتب یا در بسیاری از موارد رخ می‌دهد، حتی پس از ۱۰ ساعت خوابیدن یا بیشتر در شب.

در خواب شبانه شما هم تعداد ساعات خوابیدن و هم کیفیت خواب- یعنی که خواب مقطع نباشد و باعث سرزندگی شما شود- اهمیت دارند. اگر شما بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابید و احساس سرزندگی نمی‌کنند، ممکن است دچار یک بیماری زمینه‌ای باشید.

کودکان در سنین مدرسه ۹ ساعت خواب و نوجوانان به هشت تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند، اما بزرگسالان ممکن است فقط ۷ ساعت خواب یا بیشتر نیازمند باشند.البته برخی از بزرگسالان که به آنها اصطلاحا «خوابندگان درازمدت»: (long sleeper) به طور طبیعی نیاز به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول شب دارند و علت این پرخوابی هم یک عارضه پزشکی نیست، بلکه استعداد طبیعی بیولوژیکی آنها است.

برخی از علل طبیعی مانند افزایش فعالیت جسم، استرس، هواپیما زدگی یا جت لگ و دوره ببهودی پس از جراحی یا بیماری ممکن است نیاز به خواب بیشتر را ضروری کند. همچنین هنگامی که واکسن دریافت میکنید، خواب بیبشتر تولید آنتی‌باید در بدن و ضعیت کلی دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد.

اختلالات روانی مانند افسردگی× داشتن سابقثه تروما یا ضربه هم می‌توانند باعث پرخوابی شوند. قطع تنفس حین خواب (آپنه هنگام خواب) که شامل موارد مکرر قطع تنفس و شروع دوباره آن است، یک علت شایع پرخوابی است. در ضمن، حمله خواب (نارکولپسی) هم نظم خواب را به هم می‌زند. افراد مبتلا به حمله خواب بدون هشدار قبلی به خواب می‌روند و ممکن است خواب‌آلودگی شدید روزانه را تجربه کنند  و خواب شبانه آنها قطعه قطعه شود.

اگر فکر می‌کنید دچار اختلال خواب هستنید، با پزشکتان مشورت کنید و انجام «بررسی خواب» را مدنظر قرار دهید.

کد خبر 749454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha