مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

حکایت پیازکاران جنوب کرمان را در این روزها کمتر کسی هست که نشنیده باشد. خرید توافقی یا حمایتی تنها مسکن پیازکارانی است که با دلالان دست و پنجه نرم می‌کنند.

صادرات پياز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  یکی از پیازکاران گفت: قسمت ما از زحمت و تلاش چند ماهه، بدهی به بانک‌ها و فروشگاه‌های کشاورزی و پرکردن جیب دلالان است. این حکایت تمام‌شدنی نیست و هر سال برای یک محصول تکرار می‌شود.

کشاورز دیگر بیان کرد: من جوان هستم ولی به غیر از کشاورزی چه کاری می‌توانم انجام دهم. ساعت‌ها معطل می‌مانیم و هر کس نرخی می‌گوید و می‌رود. باز باید روز بعد با همین معطلی به حداقل قیمت راضی شویم.

جوان دیگری گفت: سپاه برای خرید پیاز وارد عمل شده است و کیلویی ۱۰۰۰ تومان از ما خرید می‌کند اما اتحادیه می‌گوید کیلویی ۴۵۰ تومان.

وی ادامه داد: من متوجه شده‌ام از بعضی افراد داخل مزرعه، پیاز را با نرخ بالایی خریداری کردند و همین پیاز را از خرده‌مالکان با قیمت دیگری خریدند.

 در حمل پیاز کمک می‌کنیم اما به شرط حمایت از کشاورز

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت گفت: ما برای خرید پیاز وارد عمل شدیم. به شرکت تعاونی روستایی و کسانی که خرید توافقی یا تضمینی انجام می‌دهند پیشنهاد دادیم به دلیل آنکه حمل و نقل هزینه زیادی دارد در بخش ترابری به آنها تخفیف قابل توجهی بدهیم، به شرط آن‌که از تخفیفی که به تعاونی روستایی داده می‌شود، درصدی را به کشاورز بدهند.

ناصر بهروز افزود: در حال حاضر همه امور دست دلالان است. آنها با قیمت پایین پیاز را خریداری می‌کنند این در حالی است که ما پیاز را با کیلویی ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان از کشاورز می‌خریم. تا چند روز قبل تقریبا ۷۰۰ تن پیاز توسط سپاه خریداری شد،  این در حالی است که دلالان متاسفانه کیلویی ۳۰۰، ۴۰۰ یا ۵۰۰ تومان از کشاورزان پیاز را خریداری می‌کنند.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت اظهار کرد: در روزهای آینده سپاه نواحی مقاومت بقیه استان‌ها نیز برای حمایت از پیازکاران وارد عمل خواهد شد و چون بخشی از کار سپاه، مردمی است با همان قیمتی که خریداری می‌کند به مردم نیز عرضه خواهد کرد.

وی گفت: نظارت بر کار دلالان وظیفه ما نیست و سازمان تعاونی روستایی و مجموعه‌هایی که منتسب به بخش کشاورزی هستند باید به این موضوع ورود کنند.  اگر جایی مافیای سازمان‌یافته‌ای باشد ورود خواهیم کرد.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت ادامه داد: مشکلاتی در بخش صادرات است که  از طریق سازمان صمت علت صادرات دیرهنگام را باید جویا بشوید.

ضرورت ایجاد خط ویژه برای صادرات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: سپاه با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی برای خرید پیاز اعلام آمادگی کرده است و از نظر قانونی نباید بین مبلغ خرید توسط سپاه با شرکت تعاونی روستایی تفاوتی باشد ضمن آن‌که باید به این موضوع نیز توجه داشت که شرکت تعاونی روستایی هیچ اعتباری ندارد و برای رونق بازار اقدام به خرید پیاز کرده است.

سعید برخوری اظهار کرد: کیفیت پیاز در قیمت موثر است. قرار بود شرکت تعاونی روستایی پیاز کشاورزان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت دلالان و بر اساس کیفیت محصول خریداری کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: متاسفانه شاهد هستیم که کامیون حامل پیاز در صف ۸ کیلومتری در مرز میلک چندین روز معطل می‌ماند که باعث خراب شدن محصول خواهد شد. باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که برای صادرات محصولات کشاورزی خط ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

برخوری گفت: وقتی عرضه زیاد می‌شود و تقاضا کم، انتظار می‌رفت نسبت به حذف تعرفه صادرات پیاز زودتر اقدام شود.

اگر از مزرعه خرید کرده باشند برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان تعاونی روستایی جنوب کرمان گفت: هدف از خرید توافقی، تنظیم بازار است اما متاسفانه از مردادماه سال قبل تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شده است اما با توجه به اینکه تنظیم بازار مربوط به بخش کشاورزی است برای جلوگیری از افت شدید قیمت وارد عمل شدیم.

احمد مشایخی افزود: برای جبران خسارت ناشی از افت قیمت چند روش در دستور کار است. برداشت نکردن محصول و شخم زدن در زمین بیشتر مورد تایید است چون اگر بخواهند دپو و امحا کنند با توجه به این‌که حجم تولید در کشور زیاد است، انبارداری مقدور نیست.

مشایخی اظهار کرد: سپاه علاوه بر خرید، در زمینه حمل و نقل بار نیز اعلام آمادگی کرده و با این اقدامات در حال حاضر پیاز زرد دچار افت شدید قیمت شده است.

وی ادامه داد: هرگونه خرید از مزارع را تکذیب می‌کنم. به جز یک مورد خرید از مزارع به میزان ۳ تن، خریدی از مزارع نداشتیم.

رئیس سازمان تعاونی روستایی جنوب کرمان گفت: طبق دستورالعمل داخلی باید از محل میدان تره‌بار و از خرده‌مالکان خریداری کنیم و اگر مستندی مبنی بر خرید از مزارع باشد حتما پیگیری و برخوردهای لازم را خواهیم کرد.

مشایخی افزود: تاکنون هیچ مبلغی توسط دولت برای خرید توافقی یا حمایتی تخصیص نداده شده است و اتحادیه‌های تعاونی روستایی وارد عمل شده‌اند.

کد خبر 509520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha