مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

مشکلات کشاورزان جنوب کرمان هر روز دامن یکی از محصولات را می‌گیرد و به نظر می‌رسد راهکارهای مقطعی مسئولان هم گرهی از مشکلات آنها باز نکرده است.

سیب زمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، کشاورزان جنوب کرمان یک روز برای خرید نهاده‌های کشاورزی مجبور می‌شوند زیر بار قرض و وام بروند یا کارت واریز پول یارانه را گرو بگذارند و یک روز مجبورند به امید فروش چند تومانی بیشتر محصولشان با دلالان دست و پنجه نرم کرده و روزی ناامید از همه جا حاصل دسترنجشان را فرش خیابان می‌کنند.

این حکایت تلخ روزگار سخت کشاورزان جنوب کرمان است، مردمی که در تمامی این سال‌ها تنها به وعده‌های مسئولان دلخوش کردند و البته چاره‌ای جز این هم نداشتند. وقتی شغل ۷۰ درصدشان کشاورزی است و منبع درآمد دیگری جز این ندارند مجبورند بکارند و بکارند و بکارند به امید این‌که شاید امسال یکی از هزاران وعده مسئولان عملیاتی شود.

روزی برای فروش سیب‌زمینی با مشکل مواجه می‌شوند، روزی فروش نرفتن پیاز اشکشان را در می‌آورد، روزی خیار سبز حاصل ماه‌ها دسترنجشان را فرش خیابان کرده و روزی دلالان برای خرید گوجه‌هایشان دندان تیز می‌کنند.  تمام این مشکلات را باید به مشکلات دیگری همچون دلال‌بازی، نبود بازار، رعایت نشدن الگوی کشت، وضع تعرفه‌های صادراتی و توقف صادرات و البته کرونا اضافه کرد.

مشکل کشاورزان جنوب کرمان حتی به حاشیه افتتاح پروژه‌های مس خاتون‌آباد در هجدهم اردیبهشت ۹۹ هم کشیده شد و در این مراسم محمدجواد فدایی،  استاندار کرمان از رئیس‌جمهور درخواست کرد تا به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان رسیدگی شود.

در این مراسم استاندار کرمان بیان کرد: کشاورزان جنوب استان با مشکل توقف صادرات به علت شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌اند و قیمت محصولشان در حال حاضر از قیمت تمام شده آن کمتر است. از دولت می‌خواهیم در صورت امکان خرید حمایتی داشته باشد.

در این مراسم حسن روحانی پس از درخواست ویدئوکنفرانسی استاندار کرمان قول مساعد برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان داد.

وی گفت: در هیات دولت موضوع را مطرح و دستورات لازم را به وزیر کشاورزی ابلاغ می‌کنم.

برای پیگیری مشکلات کشاورزان جنوب کرمان و اقدامات انجام شده برای آنها به سراغ سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان رفتیم.

وی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی است. جنوب استان جزو قطب‌های کشاورزی کشور است.

برخوری گفت: تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل در این منطقه قابلیت نگهداری کمی دارد و از این رو میزان تولید باید با برنامه‌ریزی انجام شود. بخشی از این محصول باید صادر شده و بخشی از آن در بازار داخل عرضه شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان افزود: برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدتی برای تنظیم بازار و عرضه محصولات کشاورزی جنوب استان داشتیم اما عواملی مانع اجرای این برنامه‌ها شد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ روی مجوزهای صادراتی خوب عمل کردیم و مجوز صادرات سیب‌زمینی را به‌ موقع گرفتیم.  برای گوجه فرنگی و پیاز نیز موفقیت‌هایی داشتیم.  هیچ افت قیمتی نداشتیم و کشاورزان راضی بودند.

برخوری افزود: با شیوع کرونا مشکلات ما بیشتر شد و با بسته شدن مرزها محصول روی دست کشاورزان ماند.  به‌دلیل تصمیم غیر کارشناسی عوارض ۱۰ هزار تومانی برای صادرات پیاز تعیین کردند که برای صادرات آن مشکلات زیادی ایجاد کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: گذاشتن تعرفه صادراتی برای پیاز عملا صادرات آن را ممنوع کرد.  متاسفانه کشاورزان براساس فروش سال گذشته تصور می‌کردند با برداشتن تعرفه صادرات قیمت بالا می‌رود اما پیاز روی هم انباشته شد و امروز این وضعیت به وجود آمده است.

وی افزود: بر اساس آماری که به‌دست آوردیم از صددرصد قیمتی که مصرف‌کننده برای محصولات کشاورزی می‌پردازد، ۲۰ درصد برای کشاورز است و ۷۰ درصد به جیب واسطه‌ها می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان هم اظهار کرد: کارگروه تنظیم بازار قبلا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود، اما ۲۴ مرداد ۹۸ اختیارات تنظیم بازار به عهده وزارت صمت گذاشته شد و کالاهای اساسی کشور مثل روغن، برنج، گندم، شکر و گوشت قرمز در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.

مسلم مروجی‌فرد بیان کرد: به‌ دلیل افزایش قیمت محصولاتی مانند پیاز، قیمت آن برای مصرف‌کننده به ۱۵ هزار تومان هم رسید و کارگروه تنظیم بازار تصمیم گرفت که برای تامین مصرف داخل کشور برای پیاز تعرفه صادراتی بگذارد و برای هر کیلو پیاز مبلغ ۱۰ هزار تومان تعیین شد.  

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این تعرفه اوایل تاثیری نداشت اما در ادامه تاثیر خود را گذاشت و باعث مشکلاتی شد.  با پیگیری‌های انجام شده تعرفه صادراتی برداشته شد اما انباشت پیاز مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های لازم در حوزه صادرات ایجاد پایانه‌های صادراتی است. این تصمیم در جنوب استان گرفته شد و دو طرح بزرگ در شهرستان‌های عنبرآباد و جیرفت با جذب سرمایه‌گذار عملیاتی شد. فاز اول طرح عنبرآباد وارد چرخه شده و فاز دوم آن تا حدود دو ماه آینده وارد چرخه می‌شود.

مروجی‌فرد گفت: بر اساس آمار جهاد کشاورزی ۴۵۰ هزار تن تولید گوجه در جنوب استان بوده که ۱۵۰ هزار تن از این محصول را کارخانه‌ها خریداری کردند.

کد خبر 510911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha