بیش از ۱۰۰ گروه در سراسر جهان در حال تلاش برای یافتن واکسنی برای ویروس کرونا هستند، اما حتی اگر واکسن کرونا ساخته و تایید شود، یک مشکل اساسی برای تولید انبوه آن باقی می‌ماند.

vaccine vials

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر کارشنان می‌گوید مشکلی که بر سر راه تولید انبوه واکسن ویروس کرونا  که بالقوه باید برای ایمن کردن میلیاردها نفر در جهان به کار رود، وجود دارد، کمبود ویال‌ها یا بطری‌های شیشه‌ای است که این واکسن‌ها را باید در آن نگهداری کرد.

در این صورت حتی با وجود واکسن تایید شده به علت اختلال در زنجیره تولید آن ویروس کرونا همچنان در جهان قربانی خواهد گرفت.

ویال‌های واکسن از یک شیشه تخصصی ساخته می‌شوند که معمولا بین ۲ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر مایع در خود جای می‌دهند. این ویال‌های شیشه‌ای به طور میانگین ۴۵ میلی‌متر ارتفاع و ۱۱.۵ میلی‌متر پهنا دارند.

این ویال‌های شیشه‌ای باید بتوانند دماهای پایین را تاب بیاوند و در برابر تکان‌های در حین حمل و نقل نشکنند.

فرایند وارد کردن واکسن‌ها درون بطری‌های شیشه‌ای را در صنعت اصطلاحا fill and finish می‌نامند و معمولا یکی از دلایل اصلی تاخیر در تولید واکسن‌ها است.

ماشین‌ها در این روند پیچیده باید مایع واکسن را وارد میلیون‌ها ویال و سرنگ کنند و هر یک از واکسن‌های تولید در نهایت باید از لحاظ کیفیت به طور دستی وارسی شود.

تولید کردن حدد ۸ میلیارد دوز واکسن- یک دوز برای شخص در جهان- کار ساده‌ای نیست، به خصوص هنگامی که ویال شیشه‌ای کافی در در دسترس نباشد.

کارشناسان می‌گویند ساختن ویال‌های یا بطری‌های شیشه‌ای روندی بسیار سخت و زمان‌بر است و تولید شمار کافی از آنها ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

واکسن‌ها ممکن است به صورت چنددوزی هم ساخته شوند که هر ویال با دو تا ۲۰ دوز واکسن پر شوند. ویال‌های چنددوزی نسبت به ویال‌های تک‌دوزی از لحاظ میزان مصرف شیشه به ازای هر دوز و سایر هزینه‌های تولیدی اقتصادی‌تر هستند. اما ویال‌های تک‌دوزی واکسن هم برای عرضه درداروخانه‌ها و دراگ‌استورها برای افرادی که در واکسیناسیون جمعی اولیه واکسن نزده‌اند، لازم هستند.

از طرف دیگر هنگامی که یک ویال چند دوزی را باز می‌کنید، اگر تعداد کافی بیمار وجود نداشته باشد، بقیه محتوای ویال را باید دور بیندازید.

یک عامل مهم دیگر از لحاظ تولید واکسن این است که آیا افراد برای کسب ایمنی در برابر کووید-۱۹ به یک بار یا تعداد بیشتری واکسیناسیون نیاز دارند.

ممکن است لازم باشد که هر سال واکسن یادآور به افراد تزریق شود تا مصونیت‌شان در برابر ویروس کرونا حفظ شود.

همچنین در ابتدای واکسیناسیون ممکن است لازم باشد دو دوز واکسن با فاصله زمانی معین به فرد تزریق شود در این صورت میزان نیاز به ویال‌های شیشه‌ای باز هم بیشتر می‌شود.

همچنین نیاز به تولید تعداد پرشماری از واکسن کرونا ممکن است بر زنجیره تولید سایر واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوانزا، مننژیت و تیفوس (شبه حصبه) تاثیر بگذارد.

بالاخره خود شیوع کووید-۱۹ هم باعث ایجاد مشکلات تدارکاتی و تهیه مواد اولیه می‌شود که ممکن است تولید انبوه واکسن را به تاخیر بیندازد.

کد خبر 509393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha