سه میلیارد نفر در جهان ممکن است مجبور شوند به علت کمبود تجیهزات کارآمد نگهداری واکسن کرونا در دمای پایین مدت‌ها برای دسترسی به این واکسن در انتظار بمانند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اغلب واکسن‌ها را باید به طور مداوم در دمای پایین معمولا بین ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری و تجویز کرد.

اما شمار از واکسن‌های کرونا در مراحل نهایی کارآزمایی‌های بالینی قرار دارند باید در دمای بسیار پایین‌تری نگهداری شوند، چرا از نوع واکسن‌های RNA هستند- این واکسن حاوی مولکول RNA پیامبر هستند که دستورات ساخت پروتئین‌های ویروسی را دارا است.

دو نوع از این واکسن‌های یکی  واکسن شرکت مدرنا است که باید در دمای منهای ۱۵ درچه سلسیوس و دیگری واکسن شرکت فایزر است که باید در دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری شوند.

اما این شرایط سخت نگهداری به معنای آن است که بسیاری از کشورها به علت نداشتن تجهیزات کافی نگهداری در سرما ممکن است نتوانند جمعیت‌هایشان را به طور کامل واکسینه کنند.

بخش‌های بزرگی از آسیای مرکزی، هند، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و تقریبا همه بخش‌های آفریقا که در مجموع جمعیتی ۳ میلیارد نفری را در خود جای می‌دهند، مناطقی هستند که بیشترین نیاز به تجهیزات نگهداری سرد را دارند.

بر اساس گزارش شرکت بزرگ حمل‌ونقل آلمانی DHL در ماه سپتامبر «ضرورت‌های مربوط به نگهداری واکسن در دمای پایین احتمال مهمترین چالش» برای توزیع واکسن کووید-۱۹ خواهد بود.

در این گزارش آمده است: «به خصوص مناطق با اب ‌وهوای گرم و مناطقی که زیربنای تدارکاتی زنجیره سرد در آنها محدود است، بزرگترین چالش‌ها در سناریوی توزیع سخت واکسن شمرده می‌شوند.»

شرکت‌های حمل‌ونقل دیگر مهم در حال افزایش توانایی‌های خود برای نگهداری در دمای پایین هستند.

شرکت UPS در حال ساخت دو «مزرعه فریزر» است که هر کدام حاوی ۶۰۰  فریزر دمای بسیار پایین هستند که می‌توانند واکسن‌ها را تا دماهایی در حد منهای ۸۰ درجه سلسیوس نگهدارند.

همزمان تلاش‌هایی برای رساندن واکسن به فقیرترین کشورهای جهان نیز در حال انجام است.

برنامه کوواکس (Covax) که سازمان جهانی بهداشت و چند سازمان دیگر آن را اداره می‌کنند، قصد دارد دو میلیارد دوز واکسن کرونا را تا سال ۲۰۲۲ به فقیرترین کشورها در جهان برساند.

هدف کوواکس این است که واکسن‌های را که می‌توان در دمای ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری کرد، در اولویت قرار دهد.

به غیر مسئله زنجیره سرد، کارشناسان نگران بخش‌های دیگر زنجیره عرضه واکسن هم هستند که برای انجام چنین واکسیناسیونی گسترده‌ای در جهان آماده نیستند.

برای مثال مسئله کمبود ویال‌های شیشه‌ای که مایع واکسن درون آنها قرار می‌گیرد یا کمبود هواپیماهای باری برای انتقال محموله واکسن هم می‌تواند مشکلاتی در تولید و توزیع واکسن به وجود آورد.

کد خبر 559230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha