دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم سانتاکروز، بزرگترین ایالت بولیوی روز یکشنبه در همه‌پرسی انجام گرفته، با اکثریت قاطع به استقلال سیاسی و اقتصادی بیشتر از دولت مرکزی رای دادند

خبرگزاری آلمان از لاپاز گزارش داد، بر اساس نظرسنجی پس از انتخابات که رسانه‌های محلی انجام داده‌اند، حدود 85 درصد رای‌دهندگان از پیشنهاد خودمختاری حمایت کرده‌اند.

اوو مورالس، رییس جمهور سوسیالیست این رای‌گیری را خلاف قانون اساسی دانسته است.

مخالفان در سانتاکروز علیه مورالس و جنبش او به سوی سوسیالیسم بسیارند. بیشتر این مخالفت‌ها به خاطر در اختیار گرفتن سهم بیشتری از عواید ذخایر گازی است.

مورالس در همین حال تهدید کرده است که بدترین اشتباه این خواهد بود که دولت سانتاکروز بتواند از این همه‌پرسی برای امتناع از پرداخت بودجه به دولت مرکزی بهره‌برداری کند.

در درگیری میان هواداران و مخالفان این رای‌گیری دستکم 25 تن کشته شده‌اند. گزارش‌ها همچنین حکایت از کشته شدن یک تن از مقامات دارد که هنوز تایید نشده است.

نه فقط در سانتاکروز بلکه در مناطق دیگر بولیوی نیز اشتیاق به خودمختاری از دولت وجود دارد. بنی، پاندو و تاریا سه استان دیگری هستندکه قصد دارند همه‌پرسی مشابهی را در ماه ژوئن برگزار کنند. دو استان دیگر نیز در حال بررسی برگزاری همه‌پرسی هستند.

کد خبر 50898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز