سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت پرو به دلیل آن چه دخالت اوو مورالس در امور داخلی این کشور نامید، سفیر خود در بولیوی را فرا خواند.

به نوشته ال موندو، دولت پرو دلیل احضار سفیر خود از بولیوی را اظهارات انتقاد آمیز اوو مورالس نسبت به احداث یک پایگاه نظامی امریکا در پرو عنوان کرده است. سفیر پرو صرفا برای مشاوره به لیما فرخوانده است.

مورالس روز شنبه 28 ژوئن در سخنانی ضمن تمجید از دولت اکوادور به دلیل مخالفت با احداث یک پایگاه نظامی در خاک کشورش بر این نکته تاکید کرده بود که اکنون ایالات متحده در حال انتقال پایگاه‌های نظامی خود به پرو است.

در حالی که یکی از مسئولان وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است که این کشور هیچ طرحی در خصوص ایجاد پایگاه نظامی در پرو ندارد. دولت آلان گارسیا رییس جمهوری پرو  اظهارات اخیر مورالس درباره انتقال پایگاه‌‌های آمریکا به پرو را مداخله در امور داخلی این کشور تعبیر کرده و بر همین مبنا تصمیم به احضار سفیر خود از لاپاس پایتخت بولیوی گرفته است.روخاس سفیر دولت پرو روز سه شنبه اول ژوئیه بولیوی را ترک خواهد کرد.

احضار سفیر پرو از بولیوی به وخامت اوضاع در0 روابط دو کشور پرو و بولیوی که اخیرا به دلیل اختلافات این دو در نحوه تنظیم قراردادهای تجاری در قالب جامعه آند و سخنان انتقاد آمیز اوو مورالس علیه همتای پرویی خود تیره  شده است، خواهد افزود.

مورالس در ماه مه سال جاری دولت‌های پرو و کلمبیا را متهم کرد که در صدد هستند بولیوی را از مذاکرات اقتصادی میان جامعه آند و اتحادیه اروپا کنار بگذارند. رییس جمهوری بولیوی اخیرا نیز گفته بود: جامعه آند به دلیل  آنکه پرو در صدد تقویت روابط تجاری خود در قالب معاهده تجارت آزاد با آمریکا است، در خطر تجزیه است. جامعه آند متشکل از کشور‌های پرو، کلمبیا، بولیوی و اکوادور است.

کد خبر 56710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز