سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر از طرفداران اوو مورالس با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در برابر سفارت آمریکا در لا پاس پایتخت بولیوی خواستار استرداد رییس جمهوری و دو تن از وزرای سابق این کشور شدند.

به نوشته ال پاییس، تظاهر کنندگان خواسته‌های خود را  در یک گردهمایی اعتراض آمیز 4 ساعته در برابر سفارت ایلات متحده در قالب شعار‌هایی نظیر عدالت، عدالت، بولیوی یک کشور آزاد است و مستعمره آمریکا نیست مطرح کردند.  این تظاهرات همچنین به درگیری میان پلیس دیپلماتیک محافظ سفارت آمریکا با معترضان انجامید. پلیس همچنین برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

بیشتر تظاهرکنندگان از سکنه شهر ال آلتو در 12 کیلومتری لا پاس پایتخت بودند. گفته می‌شود طرفداران اوو مورالس در این شهر سکونت دارند و در زمان انتخابات ریاست جمهوری بولیوی این شهر به نوعی ستاد انتخاباتی وی محسوب می‌شده است.

تظاهرات اخیر در برابر سفارت آمریکا پس از آن برگزار می‌شود که اوو مورالس رییس جمهوری کنونی بولیوی طی سخنانی خواستار عدم ادامه حمایت آمریکا از گونسالو سانچس د لوسادا رییس جمهوری سابق بولیوی و دوتن از وزرای سابق این کشور به نام‌های کارلوس سانچس برساین خورخه بریندواگه شده بود. مورالس در ادامه سخنان خویش همچنین خواستار استرداد این افراد به وزارت دادگستری بولیوی شده بود.

دولت ایلات متحده آمریکا 4 روز قبل به این افراد پناهندگی اعطاکرده بود.

گونسالو سانچس د لوسادا رییس جمهووری و سانچس برساین متهم به اعمال خشونت جهت سرکوب تظاهرات ضد دولتی در سال 2003 هستند. بر اثر درگیری ماموران نظامی با تظاهرکنندگان در اکتبر سال2003 ، 60 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 54476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز