این روزها که درس و بحث حوزه علمیه هم مثل مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی دنبال می‌شود

کووید

  همشهری آنلاین - حسن حسن‌زاده: جمع زیادی از طلاب حوزه علمیه صالحیه تجریش مثل دیگر گروه‌های جهادی و اقشار مختلف جامعه برای مقابله با شیوع کرونا بسیج شده‌اند. گروهی از خواهران طلبه حوزه علمیه تجریش به کمک کادر درمان بیمارستان بقیه‌الله ‌الاعظم(عج) رفته‌اند تا در غربالگری مراجعه‌کنندگان دست راست پرستاران شوند. گروه دیگری از طلاب علاوه بر راه‌اندازی کارگاه خانگی تولید ماسک در کارگاه تولید ماسک این بیمارستان مشغول شده‌اند و گروهی نیز در مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) برای غسل اموات کرونایی داوطلبانه به میدان آمده‌اند. سراغ این داوطلبان دلسوز رفتیم و آنها از انگیزه‌ها و خاطرات شیرین‌شان از فعالیت جهادی برای مقابله با کرونا تعریف کردند.  

تنها به اهدای شاخه گل و قدردانی از پرستاران و پزشکان زحمتکشی که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستاده‌اند اکتفا نکرده‌اند. طلاب خواهر حوزه علمیه صالحیه از همان نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا با گذراندن دوره‌های آموزشی در بیمارستان بقیه‌الله ‌الاعظم(عج) مستقر شده‌اند تا کمک حال پرستاران و کادر درمان بیمارستان شوند. اکنون در گوشه‌ای از درمانگاه بیمارستان، خواهران طلبه مسئولیت غربالگری افراد مشکوک به بیماری را برعهده گرفته‌اند تا روند رسیدگی به تشخیص بیماری سرعت بیشتری پیدا کند. «‌مریم ملاحسینی» طلبه سطح دو حوزه که بیش از یک ماه شانه به شانه کادر درمان بیمارستان مشغول خدمت‌رسانی است می‌گوید: «وقتی زحمات کادر درمان و پرستاران را در صفحه تلویزیون دیدیم تصمیم گرفتیم برای کمک به آنها داوطلب شویم. یک دوره آموزشی تب‌سنجی و غربالگری را گذراندیم و حالا بیشتر از یک ماه است که در بخش درمانگاه بیمارستان مستقر شده‌ایم.» طلاب داوطلب حوزه علمیه صالحیه تجریش، علاوه بر غربالگری و کمک به پرستاران، نقش مهمی در حفظ روحیه افراد مشکوک به کرونا و خانواده‌های بیماران دارند.

ملاحسینی می‌گوید: «اگرچه برای غربالگری داوطلب شدیم اما به‌عنوان طلبه مأموریت دیگری هم داریم. بیماران کرونایی و حتی افراد مشکوک به بیماری که با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه می‌کنند به شدت نگران و مضطرب هستند. پزشکان می‌گویند حفظ روحیه تأثیر زیادی در مقابله با این بیماری دارد. ما تلاش می‌کنیم از آموخته‌های معنوی‌مان برای مشاوره به این افراد استفاده کنیم.» یک ماه حضور مستمر در بیمارستان و خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای طلاب حوزه صالحیه رقم زده است. ملاحسینی یکی از شیرین‌ترین خاطراتش را از همکاری با کادر درمان بیمارستان تعریف می‌کند: «پسر جوانی با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کرد.

اضطراب زیادی داشت و وقتی معلوم شد واقعاً به کرونا مبتلا شده است روحیه‌اش را از دست داد. روزی که با زحمات شبانه‌روزی کادر درمان بهبود پیدا کرد و خانواده‌اش به استقبال او آمدند همه ما خوشحال بودیم. چند روز بعد دوباره به بیمارستان مراجعه کرد. اما این بار با چند شاخه گل و تعداد زیادی ماسک به درمانگاه آمد و گفت: برای قدردانی از زحمات شما با جوانان محله یک گروه جهادی برای تولید ماسک و ضدعفونی کردن خیابان‌های محله تشکیل دادم. این همان جوانی بود که در روز نخست مراجعه به بیمارستان اضطراب زیادی داشت اما حالا با آرامش فراوان از فعالیت جهادی حرف می‌زد.»
 

  • تولید 3 هزار ماسک  در کارگاه‌های خانگی

این روزها کارگاه‌های خانگی تولید ماسک خواهران حوزه صالحیه تجریش هم حسابی فعال است. آنها در این مدت بیش از 3 هزار ماسک تولید کرده‌اند. «‌لیلا سلیمانی» طلبه سطح دو حوزه علمیه صالحیه تجریش می‌گوید: «کار دوخت ماسک در خانه ما به یک فعالیت خانوادگی تبدیل شده. حالا که کلاس‌های حوزه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و ما هم فرصت بیشتری داریم، با کمک اعضای خانواده برای دوختن ماسک وقت می‌گذاریم تا سهم کوچکی در تأمین ماسک مورد نیاز شهروندان داشته باشیم.» آنها نه تنها در کارگاه‌های خانگی با یک چرخ خیاطی ساده برای شهروندان ماسک تولید می‌کنند، بلکه با استقرار در بیمارستان بقیه‌الله ‌الاعظم(عج) سهم مهمی در فعالیت کارگاه تولید ماسک این بیمارستان دارند. سلیمانی هم یکی از همان طلاب فعال حوزه است که بیش از یک ماه هر روز به بیمارستان می‌رود تا در کنار دیگر بانوان داوطلب برای کادر درمان، شهروندان، بیماران و مراجعان به مراکز درمانی ماسک تولید کند. او می‌گوید: «هر روز صبح به امید قطع زنجیره کرونا، کار تولید و بسته‌بندی ماسک را در کارگاه کوچک بیمارستان شروع می‌کنیم. وقتی از مسئولان بیمارستان می‌شنویم که آمار مبتلایان کمتر شده، بیشتر برای تولید ماسک روحیه می‌گیریم.» 

  •  همدلی در سالن عروجیان بهشت زهرا(س)

فعالیت طلاب خواهر حوزه علمیه صالحیه تجریش به تولید ماسک، مشاوره و غربالگری در بیمارستان ختم نمی‌شود. آنها از همان روزهای نخست شیوع کرونا، وقتی خبر تأسف بار درگذشت نخستین بیماران منتشر شد برای فعالیت در مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) داوطلب شدند. «لیلا حسابی» طلبه سطح دو حوزه علمیه صالحیه علاوه بر مشارکت در غربالگری مراجعه‌کنندگان به بیمارستان، بیش از یک ماه است برای غسل اموات کرونایی داوطلب شده است. می‌گوید: «اگرچه در حوزه علمیه دروس تئوری تغسیل میت را گذرانده بودم ولی هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم یک روز نیازی به این مباحث داشته باشم.

اما وقتی خبر درگذشت نخستین بیماران کرونایی منتشر شد و مسئولان بهشت زهرا(س) اعلام کردند به نیروی داوطلب و به‌ویژه داوطلبان خانم نیاز دارند بلافاصله تصمیمم را گرفتم. با خودم گفتم حالا که پرستاران و کادر درمان و حتی دیگر طلاب حوزه، خطرات حضور مستمر در مراکز درمانی و خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی را به جان خریده‌اند، من هم باید سهمم را ادا کنم. چند روز بعد همراه جمعی از طلاب و افراد از اقشار مختلف که برای تغسیل اموات کرونایی داوطلب شده بودند، به مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) رفتم و در جلسه آموزشی شرکت کردم.» 
حسابی مکثی می‌کند و ادامه می‌دهد: «روز اول برایم بسیار سخت بود.

شمار درگذشتگان زیاد بود و من هم مثل دیگر طلاب و افراد داوطلب، از آن حال و هوای پر از غم و اندوه متأثر شده بودم. بیش از 200 نفر داوطلب شده بودند، اما تعداد زیادی از داوطلبان در مراحل مختلف آموزش انصراف دادند. در آخرین لحظات وقتی که من هم احساس کردم روحیه مناسبی برای این کار ندارم، نگاهم به یک دختر جوان افتاد. 23 ساله بود اما برای تغسیل اموات کرونایی داوطلب شده بود. وقتی فداکاری و دلسوزی او را دیدم، لباس مخصوص را به تن کردم و با دیگر داوطلبان وارد سالن ویژه تغسیل اموات کرونایی شدم.» حسابی که هنوز هم مثل روز اول پای کار است می‌گوید: «در این شرایط خاص شیوع کرونا، خانواده‌ها نمی‌توانند عزیزان درگذشته‌شان را همراهی کنند. به‌ویژه برخی از اموات کرونایی که غریبانه دفن می‌شوند. این روزها من و دیگر داوطلبان احساس می‌کنیم عضوی از خانواده آنها هستیم و همین احساس ما را به ادامه کار ترغیب می‌کند.» 

  • مقابله با کرونا به شیوه مشاوره تلفنی

طلاب و استادان حوزه علمیه صالحیه تجریش علاوه بر فعالیت جهادی برای تولید ماسک، کمک به کادر درمان بیمارستان بقیه‌الله ‌الاعظم(عج) برای غربالگری مراجعه‌کنندگان و تغسیل اموات کرونایی، خانواده‌های کم‌بضاعت را هم از یاد نبرده‌اند.

«نرگس رنگرز» مدیر مدرسه علمیه صالحیه تهران در این‌باره می‌گوید: «از آنجایی که شیوع کرونا به بسیاری از مشاغل و کسب و کارها لطمه وارد کرده و این میان خانواده‌های کم بضاعت بیشترین آسیب را دیده‌اند، تصمیم گرفتیم با کمک خیّران چند خانواده کم‌درآمد حاشیه‌نشین را تحت پوشش قرار دهیم. اکنون با کمک استادان و طلبه‌های مدرسه، 60 بسته ارزاق میان خانواده‌های کم‌درآمد توزیع شده است.»

طلاب مدرسه علمیه صالحیه علاوه بر برگزاری جلسات ختم قرآن، دعا و ختم صلوات برای شفای بیماران، این روزها برنامه ویژه‌ای برای ارائه مشاوره تلفنی به شهروندان دارند. رنگرز می‌گوید: «طلاب و استادان حوزه علمیه این روزها با ارائه مشاوره تلفنی برای تقویت روحیه، کاهش نگرانی‌ها و اضطراب و ارائه آموزش‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا کنار شهروندان هستند.»

کد خبر 508713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha