یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان تهران گفت: مدارس وابسته، مدارس مستقل و دروس آزاد، راه‌های تحصیل علوم دینی و احکام شرع است.

طلبه

به گزارش شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین کبیریان درباره راه‌های تحصیل علوم دینی و احکام شرع، افزود: راه فراگیری دروس حوزوی و علوم و احکام شرع صرفاً ورود رسمی به مدارس تحت نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیست بلکه علاقه‌مندان می‌توانند از طریق ثبت‌نام در مدارس مستقل یا تقاضا از علمای محله و شهرِ خود، به خواسته قلبی خود جامه عمل بپوشانند.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر 60 مدرسه علمیه برادران و 50 مدرسه خواهران در سطوح مختلف (مقدماتی، عالی و مراکز تخصصی) تحت نظارت مرکز مدیریت فعالیت دارند که ورود به آنها از طریق موفقیت در کنکور، مصاحبه و دوره اختبار و تثبیت امكان‌پذير است»، افزود: حضور در این مدارس چند مزیت دارد؛ اعم از دریافت شهریه از مراجع، اخذ مدرک تحصیلی معادل (دیپلم برای سطح یک؛ کارشناسی برای سطح دو؛ و دکتری برای سطح 3 + پایان‌نامه) و تشکیل پرونده تبلیغی كه البته تحصیل در این مدارس، بسیار منظم و منطبق با قوانین مشخص است.

معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: افرادی که به هر دلیل اعم از اشتغال، شرایط سنی و تحصیلی، کمبود وقت و مانند اینها، امکان تدریس در مدارس علمی رسمی را ندارند می‌توانند به مدارس مستقل مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از چنین مدارسی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی مدارس مانند مجتهدی، مروی و ... که رسمی هستند، کلاس‌هایی عمدتا بعدازظهرها برای تعلیم و تدریس دروس و علوم دینی برگزار می‌کنند؛ همچنين شرایط ثبت‌نام در این کلاس‌ها متفاوت است و از قوانین و مقررات یکسانی تبعیت نمی‌کند. به این دروس، دروس آزاد می‌گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان با تاکید بر اینکه، مرکز مدیریت حوزه علمیه، اطلاع چندانی از ضوابط و شرایط ثبت‌نام در دروس آزاد یا مدارس مستقل ندارد، گفت: این فعالیت‌ها عمدتا زیرنظر تولیت و مدیر مدرسه است.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت و کمیت دروس خارج (فقه و اصول)، افزود: نحوه حضور در این دروس، از قدیم تا کنون کاملا وابسته به استاد مربوط است و مرکز مدیریت، در حال حاضر نظارتی بر آن ندارد.

عمده مدارس مستقل، تحت نظارتِ مرجع یا فقیه یا عالم یا گروهی از روحانیون اداره می‌شوند و نسبت به مدارس تحت نظرِ مرکز مدیریت، مزایای کمتری دارند. برای نمونه مدرک تحصیلی معادل و شهریه عمومِ مراجع نمی‌دهند. تعدای از این مدارس عبارت است از: محمودیه، فتحیه (حاج ابوالفتح) و مکتب الولایه.

راه‌های طلبه شدن به این قرار است:

  • مدارس تحت نظر مرکز مدیریت: شرکت در کنکور سراسری که ثبت نام آن طبق اطلاعیه از طریق پایگاه مجازی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه کشور به نشانی www.howzeh-qom.com صورت می‌گیرد. این ثبت‌نام، اواسط اسفند ماه و کنکور آن، اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
  • مدارس مستقل: ثبت‌نام در این مدارس که هر یک زمان ثبت‌نام و شرایط پذیرش منحصر به فرد خود را دارد. البته عموما زمان ثبت‌نام، شهریور است.
  • دروس آزاد: برخی مدارس در ساعات غیردرسی برای طلاب، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش علوم دینی و احکام شرع می‌کنند.
کد خبر 316203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha