همشهری آنلاین: مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، با اشاره به استقبال استادان دانشگاه‌ها برای تحصیل علوم دینی، از راه‌اندازی دو مرکز حوزوی در شهرهای تهران و قم خبر داد.

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی گفت: امسال دانشجویان به ویژه استادان استقبال ویژه ای برای تحصیل در علوم اسلامی داشتند و با توجه به استقبال آنها و موسسات آموزشی، قرار است دو مرکز ویژه اساتید در شهرهای تهران و قم ایجاد شود.

وی از تمدید ثبت‌نام اساتید برای تحصیل علوم حوزوی تا پایان دی ماه خبر داد و گفت: استقبال دانشجویان نیز بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که چهار هزار و 400 نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و در آخرین هفته ثبت‌نام نيز روزانه یکصد دانشجو در صف ثبت‌نام بودند در حالی که سال گذشته سه هزار دانشجو ثبت‌نام کردند.

حریزاوی گفت: با اتمام مهلت پیش ثبت‌نام، تمامی متقاضیان برای حضور در دوره پیش ترم، آزمون و مصاحبه دعوت شده و پس از موفقیت در مراحل نهایی پذیرش، فعالیت علمی و آموزش خود را از اول بهمن ماه آغاز می‌کنند.

  • استقبال دانشگاهیان از تحصیلات حوزوی به روایت آمار

این استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به استقبال متقاضیان، تا کنون دو بار زمان ثبت‌نام تمدید شده به گونه‌ای که بیش از ۶۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در ۱۴ روز گذشته ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اضافه کرد: ۸۱ درصد این افراد را دانشجویان مقاطع مختلف و ۱۹ درصد این تعداد را نیز دانش‌آموختگان تشکیل می‌دهند که ۴۱ درصد این افراد در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه تحصیل کرده و دیگر افراد نیز دانشجو یا فارغ‌التحصیل در رشته‌های علوم انسانی، پزشکی و هنر هستند.

وی همچنین گفت: بیش از چهار هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل مراکز آموزش عالی برای تحصیل در حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان ثبت‌نام کردند که درمیان آنان ۱۹۰ نفر دارای مدرک دکتری هستند.

حریزاوی افزود: در پذیرش جدید حوزه‌های علوم اسلامی در سراسر کشور، چهار هزار و ۲۰۰ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی ثبت‌نام کردند که نزدیک به ۲۰ درصد این افراد را دارندگان مدرک دکتری یا کارشناسی ارشد تشکیل می‌دهند که برخی از این افراد نیز از اساتید دانشگاه هستند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان اینکه حدود 60 درصد معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، دانشجو هستند، گفت: در حال حاضر هشت هزار دانشجو در این مرکز حوزوی تحصیل می‌کنند و هر سال سه تا چهار هزار نفر جذب می‌شوند که امسال چهار و 400 نفر متقاضی تحصیل در این مرکز شده‌اند و دو هزار و 500 نفر در فضای مجازی مشغول به تحصیل در این حوزه هستند.

  • نحوه تحصیل علوم اسلامی در دانشگاه

وی با بیان این که دانشجویان، نظام اندیشه اسلامی را در سه سال فرا می‌گیرند، اضافه کرد: 30 عنوان درسی در طول 6 ترم در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ارائه می‌شود و کلاس‌ها از ظهر چهارشنبه تا غروب پنجشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

حریزاوی افزود: در هر نیم سال تحصیلی، 24 جلسه برگزار می‌شود و در مجموع می‌توان گفت یک معرفت‌جو در طول سه سال و در 150 جلسه به اضافه حضور در چند اردو و نشست با علوم اسلامی آشنایی پیدا می‌کند.

وی همچنین گفت: هر دانشجو برای تحصیل در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، باید حداقل چهار واحد انتخاب کند که این انتخاب حداکثر تا 12 واحد قابل افزایش است.

این استاد حوزه تاکید کرد: هر دانشجویی حتی اگر در ترم اول باشد، می‌تواند در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ثبت‌نام کند و دانشجویان ترم اولی از این امتیاز برخوردارند که دروس معارف شامل 16 واحد را در این حوزه تحصیل کنند.

  • مرکزی برای تربیت مبلغ دینی

وی جذب دانشگاهیان، انتقال علم دین، ایجاد مطالبه نسبت به علم دینی و آموزش مهارت‌های تبلیغ را چهار هدف مهم حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برشمرد و گفت: به منظور تحقق این اهداف، گروه‌های جهاد علمی و فرهنگی شامل دانشجویان دغدغه‌مند، طراح و ایجادکننده محیط اجرایی تشکیل شده که مسائل مختلف را در هفت محور اصلی بررسی می‌کنند.

حریزاوی همچنین گفت: سالانه حدود 500 مبلغ غیر رسمی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تربیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه، مرکز رسمی تربیت مبلغ و مجتهد اما حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است، افزود: یکی از تفاوت‌های این دو نهاد این است که دروس جنبی و فرعی مدارس علمیه مانند تفسیر، اخلاق، تاریخ، جریان‌شناسی، مدیریت فرهنگی و انسان‌شناسی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان جزو دروس اصلی است و لذا علوم پایه حوزوی چندان مورد توجه این مرکز نیست.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: هر چند این حوزه، زیرمجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیست اما مرکزی فعال در بکارگیری طلاب است. به طوری که از میان 500 استاد فعال در این مرکز، 350 نفر و تمام 65 مدیر و مربی آن، حوزوی هستند.

وی مهمترین دستاورد حوزه علمیه دانشگاهیان را تربیت نیرو برای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: در حالی که بسیاری از مراکز صرفا به تعلیم نیروها می‌پردازند، این مرکز به تعلیم و تربیت همزمان توجه دارد و در واقع به ایجاد تحول در نگرش، افکار و باورهای دانشگاهیان اهتمام دارد.

حریزاوی افزود: کمبود نیروی کارآمد، مهمترین دغدغه مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است. به عبارت دیگر، نیروی نیروساز کم داریم. به ویژه که کار در دانشگاه برخلاف کار در مراکزی مانند مسجد یا پایگاه‌های بسیج سخت‌تر است و اگرچه این مراکز، زمینه مذهبی و معنوی دارند اما دانشگاه، فی نفسه یک محیط علمی است.

وی با اشاره به سرعت روزافزون گرایش دانشگاهیان به دروس مجازی که طی تحقیقی در سال 2017 میلادی به 53 درصد می‌رسد، افزود: این موضوع یک تهدید است که در صورت مدیریت صحیح آن، به یک فرصت تبدیل می‌شود. البته لازمه آن وجود نیروهای مصلح و دغدغه‌مند است.

مدیر حوزه علمیه اسلامی دانشگاهیان با بیان اینکه در حال حاضر 42 مرکز حوزوی در دانشگاه‌های دولتی کشور فعالیت دارند که عمده آنها در مرکز استان است، خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها مانند کاشان، سبزوار، شاهرود، بابل و رفسنجان نیز مراکز علوم اسلامی دانشگاهیان فعالیت دارند.

حریزاوی افزود: امسال حوزه دانشگاهی در برخی مراکز استانی مانند یاسوج و شهرکرد، راه‌اندازی شد و در سال آینده در اهواز، رشت، سنندج، کرمانشاه، بجنورد و ارومیه آغاز به کار می‌کند.

کد خبر 321796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha