مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه سلامت: تا‌کنون 135 شهر دنیا به شبکه جهانی جامعه ایمن پیوسته‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 3 سال آینده تهران به‌عنوان اولین کلانشهر در دنیا به این شبکه جهانی می‌پیوندد.

مدیر حوزه سلامت و مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری جا معه ایمن شهر تهران دیروز و در حاشیه نشست مشترک مسئولان جهانی و کمیته راهبری جامعه ایمن، در گفت‌وگو با همشهری این خبر را اعلام کرد.

 به گفته شمس، این همایش با هدف بررسی راهکار‌ها برای پیوستن شهر تهران به شبکه جهانی جامعه ایمن برگزار شد و طی آن خانم و آقای دکتر هنریکسون از سوئد، دکتر محمدی از کارشناسان جامعه ایمن و مقامات وزارت بهداشت و شهرداری تهران به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداختند. درصورت پیوستن تهران به شبکه جهانی جامعه ایمن، ایران در این زمینه رکورد پر‌جمعیت‌ترین شهر ایمن جهان را به‌خود اختصاص می‌دهد. تاکنون دالاس آمریکا با 2 میلیون نفر جمعیت این عنوان را داشته است.

پیشگیری از حوادث ترافیکی، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون خشونت‌های خانگی، اعتیاد و...و همچنین پیشگیری از حوادث در خانه، محیط کار و مکان‌های عمومی از شاخص‌های جامعه ایمن به شمار می‌رود. اما یک شهر برای پیوستن به شبکه جهانی جامعه ایمن باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «حوادث یکی از بزرگترین مشکلات جوامع امروزی است به‌طوریکه سالانه بیش از 5 میلیون نفر در دنیا بر اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین امکان بررسی و پایش تمام حوادث عمدی و غیر‌عمدی در یک شهر اهمیت ویژه‌ای دارد.»

 اما از امکان ثبت و بررسی علل حوادث مهم‌تر، ارائه راهکاری مناسب برای کاهش میزان حوادث است و اگر در یک دوره 6 ماهه بررسی‌ها حاکی از کاهش معنی‌دار این حوادث باشد، امکان پیوستن یک شهر به شبکه جهانی جامعه ایمن وجود دارد.

امکانی که در تهران با توجه به وسعت و جمعیتش کاری بس دشوار و پیچیده است و به همین دلیل مسئولان شهر، منطقه 22 تهران را به‌عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب کرده‌اند: «در کلانشهری مانند تهران اجرای این طرح ممکن نخواهد بود مگر آنکه ما شهر را به مناطق کوچک‌تر تقسیم کنیم و ابتدا طرح را در مقیاس کوچک‌تر اجرا کنیم.»

به این ترتیب از آبان 86 کمیته شهر ایمن و کار‌گروه‌هایی برای ثبت حوادث در منطقه 22 تهران تشکیل شده است. پرسشگری از 650 خانواده ساکن در این منطقه نشان داده است که 65 درصد حوادث در محل‌های عبور‌و مرور، 4/15 درصد در منازل، 6/9 درصد در مراکز تفریحی، 8/5 درصد در محل کار و 4 درصد در مراکز آموزشی و سایر مکان‌ها اتفاق افتاده است.

همچنین به گفته پوری، مسئول اطلاع‌رسانی این همایش، 58 درصد حوادث روی داده در منطقه 22 تهران مربوط به سقوط و زمین‌خوردن، 21 درصد مربوط به حوادث ترافیکی و 8 درصد به مصرف نابه جای دارو و سموم اختصاص دارد؛  ضمن اینکه ضربه و برق‌گرفتگی هر کدام حدود 4 درصد حوادث را به‌خود اختصاص می‌دهند و خشونت، حمله حیوانات و غرق‌شدگی (افتادن در چاه) هر کدام عامل حدود 2 درصد از حوادث این منطقه هستند؛ حوادثی که امید می‌رود در یک دوره 6 ماهه کاهش چشمگیری داشته باشند و به این ترتیب منطقه 22 تهران پایلوتی موفق از اجرای طرح جامعه ایمن تهران باشد.

به گفته شمس، 26 تیر‌ماه سال‌جاری نخستین همایش جامعه ایمن شهر تهران برگزار می‌شود تا تمام ذی‌نفعان، نخبگان، دانشگاهیان و NGO‌ها با اهداف طرح آشنا شوند؛ طرحی که با توجه به جمعیت جوان ایران و آمار جهانی که حاکی از آسیب‌پذیری جوانان زیر 40 سال در برابر حوادث ترافیکی است، برای کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است.

کد خبر 50840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز