دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

علی کهن‌نسب: فوتبال امروز حرفه‌ای شده است؛ فوتبالی که قانون خاص خودش را دارد.

اگر روزی تعصب به پیراهن و شهر و... یک مزیت به شمار می‌رفت، امروز بیشتر فوتبالیست‌ها شاید با این جمله قدیمی «عشق به پیراهن تا پایان دوران حرفه‌ای فوتبال» خداحافظی کرده‌اند.
دنیای پرزرق و برق و پیشنهادهای وسوسه کننده سایر باشگاه‌ها باعث شده تا کمتر ستاره‌ای از این پیشنهادها در امان بماند. البته به این موضوع از زاویه منفی هم نباید نگاه کرد. در فوتبال حرفه‌ای بازیکن تا زمانی که پیراهن باشگاهی را می‌پوشد، با تمام وجود موظف است با آن پیراهن برای باشگاهش بازی کند؛ ولی با این‌حال با گذشت سال‌ها از فوتبال حرفه‌ای هواداران فوتبال بیشتر بازیکن‌هایی را به عنوان الگو و ستاره تیم خود به یاد می‌سپارند که تحت هیچ شرایطی پیراهن باشگاه خود را عوض نکرده باشند؛ بازیکن‌هایی که حتی برای هواداران تیم‌های رقیب نیز قابل احترامند.

در لیگ برتر انگلیس ستاره‌های زیادی هر روز رشد و ظهور پیدا می‌کنند، ولی بازیکن‌هایی چون «رایان گیگز»، «جان تری» و «استیون جرارد» جایگاه خاصی در بین هواداران خود دارند. البته تعداد کمی از بازیکنان هستند که در طول دوران حرفه‌ای خود فقط با پیراهن یک تیم بازی کرده و می‌کنند. آنها با وجود دریافت پیشنهادهای مختلف باز حاضر نشده‌اند باشگاه‌هایشان را ترک کنند.
نشریه سان انگلیس به تعدادی از این بازیکنان اشاره کرده است.

جان تری: باشگاه چلسی

دیگر غیرقابل تصور است که «تری» بخواهد برای باشگاه دیگری بازی کند. قبل از پیوستن خوزه مورینیو مربی پیشین پرتغالی به این تیم، زمزمه‌هایی درباره جدایی «تری» از چلسی مطرح شد. بسیاری از باشگاه‌ها در آن زمان در پی آن بودند تا زمینه جدایی او را از استمفورد بریج فراهم کنند، ولی مورینیو او را کاپیتان تیمش کرد. «تری» با چلسی دوبار قهرمان لیگ برتر شد و به کاپیتانی تیم ملی انگلیس نیز رسید.

ترور بروکینگ: باشگاه وستهام

«بروکینگ» یکی از باهوش‌ترین بازیکن‌های فوتبال انگلیس در دهه 80 بود که در «آیتون پارک» رشد کرد. او در سال‌های 1967 تا 1984 به عنوان مهاجم باشگاه وستهام به میدان رفت .بروکینگ هنوز هم به خاطر گلی که در برابر آرسنال در فینال جام حذفی در سال 1980 به ثمر رساند، مورد ستایش هواداران قرار دارد. وستهام در آن زمان در لیگ دسته دو بازی می‌کرد.

استیون جرارد: باشگاه لیورپول

بدون شک «جرارد» برای لیورپولی‌ها بسیار دوست داشتنی است. زمانی که خوزه مورینیو مربیگری چلسی را به عهده گرفت تلاش زیادی کرد تا با پیشنهادهای اغوا کننده او را به چلسی بیاورد. حتی از او دعوت کرد تا به «استمفورد بریج» برود، ولی «جرارد» نپذیرفت. او همچنان در رویای قهرمانی با لیورپول در لیگ برتر انگلیس است.

متلی تیسر: باشگاه ساوتهمپتون

برای هواداران ساوتهمپتون، «تیسر» یک بازیکن ماندگار به شمار می‌آید. ساوتهمپتون 16 سال را با گلزنی‌های این بازیکن سپری کرد. چلسی و تاتنهام هر دو قصد داشتند تا به نوعی رضایت او را برای جدایی از این تیم جلب کنند، ولی هرگز موفق نشدند.

نت لوفوس: باشگاه بولتون

مهاجم خلاقی که شهرت او بیشتر به خاطر گل‌هایی بود که برای بولتون به ثمر رساند. او 400 بار با پیراهن بولتون به میدان رفت.

تام فینای: باشگاه پرستون

«فینای» در پرستون به عنوان یک بازیکن با اخلاق شناخته شده است. در سال 1952، پالرموایتالیا به فینای پیشنهاد 10هزار پوندی داد، ولی او این پیشنهاد را رد کرد. او برای پرستون بیشتر از 400 بار بازی کرد.

جکی چارلتون: باشگاه لیدز یونایتد

بازیکن لیدز هرچند در سایه نام و بازی برادرش «بابی چارلتون» قرار گرفت، اما برای هواداران لیدز یک افتخار به شمار می‌آید. چارلتون تمام سال‌های حرفه‌ای خود را در «ایلندرود» برای لیدز به میدان رفت. مدافع میانی بلندقامت لیدز در طول 20 سال 773 بار برای تیم ایالت «یورکشایر» در شمال انگلیس بازی کرد.

تونی آدامز: باشگاه آرسنال

او یک ستاره تمام عیار برای آرسنال و انگلیس به شمار می‌آمد. «آدامز» طی 18 سال به افتخارات زیادی رسید. آدامز یکی از هدف‌های منچستر یونایتد در دفاع مرکزی بود، اما او پیشنهاد بزرگ منچستری‌ها را رد کرد و حاضر به ترک لندن نشد، به همین دلیل مورد علاقه هواداران بود. ولی اکنون او حاضر نیست حتی یک روز در تیم آرسنال حتی به عنوان مدیر کار کند.

بیلی رایت: باشگاه بلک کانتری

«رایت» فوتبال حرفه‌ای خود را از 10سالگی با این باشگاه شروع کرد و 500 بار با پیراهن این تیم به میدان رفت. بعد از بازنشستگی قرارداد او به نشانه قدردانی از زحمت‌ها و تعصب او بار دیگر تمدید شد.

رایان گیگز، مهاجم سابق منچستر یونایتد

رایان گیگز: باشگاه منچستریونایتد

جادوگر ولزی از دوران جوانی که یک ستاره بود، در منچستر توپ زد. او بیش از 700 بار با پیراهن این باشگاه به میدان رفت و 9 بار قهرمان لیگ برتر شد. برای هواداران باشگاه «رایان گیگز» یک فوتبالیست فراموش ناشدنی است

کد خبر 50814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز