بعد از وقفه‌ای نسبتاً طولانی از مدتی قبل دوباره درهای بوستان‌های شهر به‌روی شهروندان باز شده و ساکنان پایتخت پس از هفته‌ها امکان حضور در این مراکز تفریحی را پیدا کرده‌اند ...

بوستان

همشهری آنلاین- پروانه بهرام نژاد:‌اما با توجه به اینکه هنوز شهر از شر ویروس منحوس کرونا نجات پیدا نکرده و وضعیت سفید اعلام نشده، گشت‌وگذار و حضور در بوستان‌ها هم مستلزم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. از این‌رو مدیریت شهری با اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی در این محیط‌های تفریحی به دنبال حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از افزایش ابتلا به کرونا است. به تعدادی از بوستان‌های سیزدهمین تکه پایتخت سرزدیم تا از کم و کیف اجرای این طرح بیشتر بدانیم.  

وسط نیمکت‌های سبز رنگ، خطی به رنگ قرمز کشیده شده که اگر از اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی خبر نداشته ‌باشید، احتمالاً آن را بخشی از رنگ‌آمیزی نیمکت‌های بوستان می‌پندارید. درست مثل دختران نوجوانی که پس از مدت‌ها از خانه بیرون آمده و به بوستان پیروزی مراجعه کرده‌ و بدون رعایت فاصله کنار همدیگر نشسته‌اند. یکی از آنها درباره این خطوط روی نیمکت‌های بوستان می‌گوید: «اصلاً از این موضوع خبر نداشتم و نمی‌دانستم این خط یعنی فاصله‌گذاری بین شهروندان در هنگام مراجعه به بوستان و سپس از دوستانش می‌خواهد از او فاصله بگیرند و در قسمت تعیین شده بنشینند. او ادامه می‌دهد: «حالا که حضور مردم در بوستان‌ها زیاد شده، اجرای طرح‌های این‌چنینی خیلی خوب است به شرطی که مراجعان به بوستان‌ها از این موضوع مطلع شوند. اگر همه مردم این فاصله را رعایت کنند، زودتر از شر کرونا خلاص می‌شویم.» کمی پایین‌تر از میدان اصلی بوستان پیروزی، پسرکی که برای نوشیدن آب، کنار آبخوری ایستاده از دیدن جای خالی شیرآب تعجب کرده و می‌گوید: «این‌جا قبلاً چند شیر آبخوری داشت و به راحتی می‌توانستیم آب بخوریم.» وقتی او می‌فهمد این اقدام گامی در اجرای طرح فاصله‌گذاری و کاهش ابتلا به کرونا است، تعجب می‌کند و می‌گوید: «مگر کرونا از شیر آب هم منتقل می‌شود!؟ ‌» بعد راهش را کج می‌کند و می‌رود.  

بوستان‌گردی با رعایت موازین بهداشتی
خطوط نشانگر فاصله‌گذاری فیزیکی، در بوستان‌های مختلف با رنگ‌های قرمز، زرد و مشکی روی نیمکت‌ها ترسیم شده و وسایل بدنسازی با نوارهای زردرنگ جداسازی و تاب کودکان هم جمع‌آوری شده تا بلکه کرونا کمتر برای مردم دردسرساز شود اما برخی از شهروندان اینها را نشانی از خرابی تجهیزات پارکی می‌دانند و خبر ندارند اینها مصادیق فاصله‌گذاری فیزیکی در بوستان‌های سیزدهمین تکه پایتخت است. «رضا محمدی» که فرزندش را برای بازی به بوستان خیام آورده در این‌باره می‌گوید: «در این ایام که مدارس تعطیل است و فراغت بچه‌ها بیشتر شده، آنها را نمی‌توانیم درخانه نگه‌داریم و مجبوریم چند ساعت به بوستان بیاوریم ولی متأسفانه تجهیزات بازی کودکان هم ناقص و خراب شده‌است.» در این‌باره 
«مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه ۱۳ توضیح می‌دهد و می‌گوید: «همزمان با آغاز شیوع بیماری کرونا، شهرداری منطقه برای مقابله و پیشگیری از این بیماری، اقدامات مستمر و هدفمندی را در دستور کار خود قرار داد و بوستان‌ها را برای این موضوع آماده کرده‌ است. اکنون هم با توجه به بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت برای استفاده مردم، طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی همراه با ضدعفونی وسایل بازی و مبلمان پارک‌ها در این اماکن در حال اجراست.» او می‌افزاید: «رنگ‌آمیزی نیمکت‌های پارکی و تعیین فاصله و علامت‌گذاری آنها در نواحی مختلف در دست اجرا بوده و تلاشی در راستای احترام به حقوق سلامت شهروندی است.»

رسیدگی روزانه به۶۳ بوستان
سیزدهمین تکه پایتخت اکنون ۶۳ بوستان دارد که طرح علامت‌گذاری در همه بوستان‌هایی که مبلمان پارکی و تجهیزاتی چون وسایل بازی کودکان، دستگاه‌های بدنسازی و... دارند، اجرا می‌شود. «سید مجتبی طاهری» معاون اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «در کنار علامت‌گذاری نیمکت‌ها، آبخوری‌های نزدیک به هم یا دارای چندین شیرآب، تاب کودکان و... را جمع‌آوری و دستگاه‌های ورزشی را هم جداسازی کرده‌ایم. نگهبانان، ناظران فضای سبز و کارکنان داخل پارک شهروندان را به رعایت این طرح دعوت می‌کنند.» همچنین شهردار منطقه۱۳با تأکید بر اولویت رعایت موارد بهداشتی توسط خود مردم می‌افزاید: «علاوه بر اینها ضدعفونی و گندزدایی اماکن، نیکمت‌ها، سرویس‌های بهداشتی، وسایل بازی کودکان و دستگاه‌های بدنسازی هم مستمر در بوستان‌های منطقه برای مقابله با کرونا انجام می‌شود.» طاهری هم دراین‌باره می‌گوید: «غربالگری کارگران فضای سبز را هم انجام می‌دهیم به‌طوری‌که تاکنون هیج مورد قطعی ابتلا کرونا در میان این کارگران نداشته‌ایم. همچنین برای حفظ سلامت کارگران، ماسک و دستکش و لوازم حفاظت فردی روزانه و گاهی روزی ۲ بار میان آنها توزیع می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «در کنار اینها در صورت بازشدن بوستان جنگل سرخه‌حصار که این روزها تعطیل است، تمهیدات لازم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی در این مجموعه تفریحی و گردشگری در نظر گرفته شده و آماده‌ اجرا هستیم.»

کد خبر 507905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha