مسئولان ستاد مقابله با کرونا در مقطعی مجبور شدند درهای بوستان‌ها را به روی مردم ببندند.

بهداشت

 همشهری آنلاین _ زینب زینال‌زاده:   این تصمیم در راستای حفظ سلامت شهروندان و گسستن زنجیره شیوع بیماری گرفته شد. با بهبود شرایط، شهروندان اجازه یافتند برای لذت بردن از هوای بهاری و گذران اوقات فراغت راهی بوستان‌ها شوند البته با این ملاحظه که فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در بوستان‌ها اعمال شود. رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه۶، تأکید می‌کند که در بیش از۶۰ بوستان این منطقه این کار انجام ‌شده است.  

  • فاصله‌گذاری در ۶۶ بوستان‌

بسته شدن بوستان‌ها هرچند برای شهروندان خوشایند نبود، اما فرصتی پیش آورد تا مدیران شهری نواقص و کمبودهای بوستان‌ها را بررسی و با استفاده از خلوتی بی‌سابقه، آنها را برطرف کنند. رفع مشکلات زمین بازی کودکان، مرمت برخی بناها، رسیدگی مناسب به وضیعت سرویس‌های بهداشتی و تعمیر برخی از لوازم ورزشی و صندلی‌ها، کارهایی هستند که به گفته «مهدی کاوه» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه۶ در ۶۶ بوستان‌ منطقه انجام شده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق خطوط قرمز روی صندلی‌ها و نیمکت‌های بوستان‌ها اعمال شد و همین خطوط شهروندان را دعوت می‌کند که با حفظ فاصله کنار هم بنشینند.» این کار شاید به ظاهر ساده باشد، اما همین خطوط قرمز سبب رعایت فاصله‌ها و گسستن زنجیره شیوع کرونا می‌شود. 

  • نصب شیرهای پدالی در سرویس‌های بهداشتی

استفاده از شیرهای آب پدالی برای نخستین بار و به‌صورت پایلوت در سرویس‌های بهداشتی بوستان لاله اجرا شده است که کاوه در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای استفاده از این شیرهای آب شهروندان تماس دستی با آنها نخواهند داشت و از طریق پا می‌توانند آب را وصل یا قطع کنند. البته این کار آزمایشی است و در صورت استقبال شهروندان در سایر بوستان‌ها هم اجرا می‌شود.» نظافت مستمر و روزانه سرویس‌های بهداشتی هم کار دیگری است که در تمام بوستان‌های منطقه ۶ انجام می‌شود. 

  • ضدعفونی تجهیزات 

به گفته مهدی کاوه، وسایل بازی کودکان و لوازم ورزشی هم روزانه توسط کارگران اداره فضای سبز ضدعفونی می‌شوند: «شهروندان رعایت می‌کنند و این روزها فرزندان خود را برای بازی به بوستان نمی‌آورند، اما وظیفه ماست تا وسایل بازی کودکان را ضدعفونی کنیم. همچنین برخی شهروندان ساعات ابتدایی روز برای ورزش به بوستان می‌آیند و تمایل دارند از لوازم ورزشی داخل بوستان‌ها استفاده کنند. این لوازم هم ضدعفونی می‌شوند، اما بهتر است شهروندان هنگام کار با این لوازم دستکش به دست داشته باشند و در پایان هم دستکش‌ها را داخل سطل‌های زباله بیندازند.» کارگران فضای سبز هم پروتکل‌های ستاد مقابه با کرونا را رعایت می‌کنند. کاوه به این موضوع اشاره و عنوان می‌کند: «تمامی کارگران فضای سبز که در بوستان‌ها مشغول کارند، ملکف به استفاده از ماسک و دستکش شده‌اند و تعدادی که المان‌ها و سرویس‌های بهداشتی و تجهیزات داخل بوستان را ضدعفونی می‌کنند، لباس‌های مخصوص می‌پوشند تا هم خودشان از ویروس در امان بمانند و هم از شیوع و انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری شود.»

  • رضایت شهروندان از وضعیت بوستان‌ها

گل‌ها و شکوفه‌های بهاری و طراوت درختان، فضای بوستان‌ها را دلنشین‌تر کرده است. شاید اگر کرونا مهمان ناخوانده نمی‌شد، این روزها بوستان‌ها مملو از جمعیت بود. کووید ۱۹ برای مدتی بوستان‌ها را تعطیل کرد، اما به محض بازگشایی، شهروندان راهی بوستان‌ها شدند تا از هوای بهاری و زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند؛ حضوری متفاوت از سال‌های گذشته. ماسک به دهان و دستکش به دست و البته حفظ فاصله اجتماعی. 
بوستان لاله نه تنها برای ساکنان منطقه ۶ بلکه برای تمام پایتخت‌نشینان شناخته ‌شده است و همه در این بوستان خاطره دارند. قبل از کرونا این بوستان در تمام ساعات روز میزبان زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان بود. کرونا تعداد مراجعه‌کنندگان به بوستان را کم کرده است، اما باز هم هستند کسانی که با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا آمده‌اند تا از زیبایی‌های آن لذت ببرند. 
«الناز حسینی‌منش» همراه با دختر کوچکش روی نیمکت نشسته‌ است. مادر با لحن مهربانانه می‌گوید: «مسئولان مدام از قرنطینه سخن می‌گویند ، اما ظرفیت بچه‌ها کم است و در قرنطینه تاب نمی‌آورند. امروز تسلیم دخترم شدم و به بوستان لاله آمدیم. واقعاً هوا خوب است و مدیران شهری هم در حد توان تلاش کرده‌اند تا با خط‌کشی‌ها و ضدعفونی کردن المان‌ها و تجهیزات بوستان را برای حضور مردم ایمن کنند.»
پیست دوچرخه بوستان لاله هم طرفداران زیادی دارد. «حسین اکبری» نوجوانی که همراه با دوستانش برای دوچرخه‌سواری آمده است، می‌گوید: «در محله‌ها امکانات بازی وجود ندارد. باشگاه‌ها و مراکز فرهنگی هم تعطیل شده‌اند. بوستان لاله تنها جایی است که می‌توانیم عصرها همراه با دوستانم به اینجا بیاییم و تفریح کنیم. بارها شاهد تلاش کارگران فضای سبز بوده‌ام که مشغول نظافت و ضدعفونی تجهیزات بوستان هستند. اما اگر شهروندان در این کار مشارکت نکنند و به اصول بهداشتی پایبند نباشند، قطعاً تلاش کارگران هم بی‌نتیجه خواهد بود و باید همچنان شاهد وجود کرونا در ماه‌های آتی در شهر باشیم.»


بوستان ساعی هم این روزها شلوغ است و جوانان به‌صورت گروهی و دسته‌جمعی برای گذران اوقات فراغت آرام و دلنشین، این بوستان را انتخاب می‌کنند. «مینو موحد» به قول خودش بعد از حدود ۴۵ روز قرنطینه امروز به اینجا آمده تا با دوستانش خوش بگذارند. او می‌گوید: «بوستان ساعی آرام و دنج است و گذران فراغت در آن حس خوبی دارد. وقتی متوجه شدم بوستان ساعی باز شده و کارگران فضای سبز به‌طور مستمر آن را ضدعفونی می‌کنند، تصمیم گرفتم با دوستانم بیاییم و هوایی عوض کنیم.»
«بیژن میرزا» شورایار منطقه هم با ابراز رضایت از اقدامات شهرداری در بوستان‌های منطقه می‌گوید: «بوستان‌های لاله، ایرانشهر و ساعی از فضاهای تفریحی منطقه محسوب می‌شوند و به همین دلیل همیشه محل‌ تردد خانواده‌ها و شهروندان هستند. در شرایط بحرانی کنونی که کشور درگیر کروناست، کارگران فضای سبز تلاش می‌کنند این فضاها را برای حضور شهروندان ایمن کنند.»
او ادامه می‌دهد: «ریشه‌کنی ویروس کرونا نیاز به همت عالی دارد و همه مردم و مسئولان باید کنار هم بایستند و دست در دست هم تلاش کنند. کارگران اداره فضای سبز در حد توان خود برای ایمن‌سازی بوستان‌ها می‌کوشند، اما مردم نباید حقوق شهروندی را نادیده بگیرند و پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا را فراموش کنند.»
به گفته میرزا مردم با رعایت موارد بهداشتی می‌توانند کار را برای مأموران فضای سبز سهل و آسان کنند. او می‌گوید: «انداختن ماسک و دستکش روی زمین و رها کردن آنها کنار معابر قطعاً شیوع بیماری را تشدید می‌کند. همچنین بی‌توجهی به علامتگذاری‌های اجتماعی زمینه را برای ابتلای بیشتر به کرونا افزایش می‌دهد. بنابراین ما شهروندان باید در کنار مدیران شهری، تلاش کنیم تا سهمی در گسسته شدن زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ داشته باشیم و به‌زودی شاهد ریشه‌کنی این بیماری و برگزاری جشن ملی باشیم.»

کد خبر 509607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha